1 236 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Lite olika tryckluftsfrågor!
Vi börjar med hur mycket luft en tank rymmer.
Hur stor skillnad är det på en 24 L och 50 L tank?
Anledningen till att jag undrar är att det verkar rymma mycket mer användbar luft i 50 L tanken.
Körde min muttermaskin på kompisens 24 L kompressor, och den tog slut tämligen omgående. Med min 50 L tank kan jag byta nästan alla hjulen på bilen innan kompressorn startar.
Den stora räcker inte dubbelt så länge, utan långt mer. Beror det enbart på att jag (troligtvis) har högre tryck i min tank, än det är i den lilla? Eller spelar volymen in?
Dock så ökar ju luftförbrukningen också med ökat tryck...
Finns det någon mall att gå efter för att få reda på hur mycket luft det finns i en tank?
Tex för att få reda på hur länge du kan köra en maskin med en viss förbrukning.
Och när vi är inne på maskiner och förbrukning.
Hur räknar man förbrukningen på maskiner?
Tex så anges förbrukningen till ca 130 L/min på en slipmaskin jag har (rak 6mm 22000 rpm), men min kompressor som ska ge ca 230 L/min fritt vid 6 bar tappar trycket väldigt fort när jag kör den (trots att kompressorn jobbar).
Så det bör vara någon slags intermitent drift det räknas på.
Jag tycker att den verkliga kontinuerliga förbrukningen är intressant. Tex när man ska dimensionera slangar och kopplingar.
Får se i morrn hur länge 1" muttermaskinen jag lånat går på 50 L tanken, den säger kanske bara fläff
Idag gick den bet på en mutter, men hade bara ca 6,2 bar till den.
Nu blev det en hel roman tror jag :eek:
Men svara på den/de delar ni vet, så blir jag glad och mer lärd
Hur stor skillnad är det på en 24 L och 50 L tank?
Anledningen till att jag undrar är att det verkar rymma mycket mer användbar luft i 50 L tanken.
Körde min muttermaskin på kompisens 24 L kompressor, och den tog slut tämligen omgående. Med min 50 L tank kan jag byta nästan alla hjulen på bilen innan kompressorn startar.
Den stora räcker inte dubbelt så länge, utan långt mer. Beror det enbart på att jag (troligtvis) har högre tryck i min tank, än det är i den lilla? Eller spelar volymen in?
Dock så ökar ju luftförbrukningen också med ökat tryck...
Finns det någon mall att gå efter för att få reda på hur mycket luft det finns i en tank?
Tex för att få reda på hur länge du kan köra en maskin med en viss förbrukning.
Och när vi är inne på maskiner och förbrukning.
Hur räknar man förbrukningen på maskiner?
Tex så anges förbrukningen till ca 130 L/min på en slipmaskin jag har (rak 6mm 22000 rpm), men min kompressor som ska ge ca 230 L/min fritt vid 6 bar tappar trycket väldigt fort när jag kör den (trots att kompressorn jobbar).
Så det bör vara någon slags intermitent drift det räknas på.
Jag tycker att den verkliga kontinuerliga förbrukningen är intressant. Tex när man ska dimensionera slangar och kopplingar.
Får se i morrn hur länge 1" muttermaskinen jag lånat går på 50 L tanken, den säger kanske bara fläff
Idag gick den bet på en mutter, men hade bara ca 6,2 bar till den.
Nu blev det en hel roman tror jag :eek:
Men svara på den/de delar ni vet, så blir jag glad och mer lärd
Kan man mäta upp hur mycket luft kompressorn ger?Tex arbetstid mellan 3-6 bar med x liter tank ger y liter/min.Eller att ett 6,3mm hål flödar x liter/min vid 6bar. Då skulle man ju kunna prova sig fram tills kompressorn står still i trycket, teoretiskt i alla fall.Man kan ju räkna fram ett ungefärligt värde genom att ta 75% av vad den teoretiskt kan ge, räknat på slag, dia och rpm. Men det förutsätter ju en frisk maskin.
Klicka här för att svara