Hej!

Har hitills använt tok-billig-sladd-borrmaskiner från Netto, Biltema och
Clas Ohlson ("Cotech"'s billigaste), men har nu börjat fundera på att
pensionera dessa och skaffa bättre grejor ... . (Skall börja med mycket
omfattande ombyggnadsverksamhet ... .)

Jag behöver en stor (med slagborrskapacitet) och en mindre har jag
kommit fram till. Tex har DeWalt en mindre 18 volt DCD780M2 och
en större 36 volt DC901KL för sammanlagt typ 10.000 spänn - kanske
lite att ta i för privatbruk, men vad skall man annars kolla efter ... ?

Någon som vet några tester eller andra köpråd för bra borrmaskiner?

Biltema har ju en gul proffsserie, men efter att ha lämnat tillbaka ett
antal kaputta elverktyg i deras billiga blå serie så känner jag mig tvek-
sam lägga några större belopp på deras elgrejor ... .

Mvh

Jag hade satsat på ett Makita 18V paket från England där du både får en slagborr och borrhammare med. Detta t.ex (går säkert att hitta ännu billigare):
http://www.toolstop.co.uk/makita-lx...ombi-2-piece-kit-sds-plus-rotary-hammer-p5930

Makitas borrhammare är trevlig då den tar upp till 20mm hål i betong samtidigt som den har bilningsfunktion. Makita har sedan sjukt många verktyg i 18-volts serien som du kan köpa nakna (utan batterier) billigt om du vill senare vill bygga ut verktygsparken.

Har haft en 12v B&D en del år som jag varit väldigt nöjd med (jo faktiskt) men i somras blev batterierna så dåliga att jag köpte ny maskin.
Beijer hade Bosch GSR 14,4v på kampanj för 1495 med 2 batterier och Lboxx som jag slog till på. En kalasskön maskin som kan rek. Iof 14,4 och inte 18v men jag vet inte hur stor skillnad det är, antar det beror på vad man ska använda den till. Tror Jula, och ev XL, har samma pris på kampanj nu...

Om du behöver slag så ska du absolut satsa på borrhammare. Behöver den också vara sladdlös?

Tack för det om borrhammare - jag hade inte riktigt fattat skillnaden mellan det
och slagborrkapacitet i allmänhet ... .

Egentligen behöver väl inga maskiner vara sladdlösa/batteridrivna för arbete på
egna hemmet (möjligen med undantag för arbete med elcentralen:)), men borr-
maskin är väl den grej man först börjar sig önska ha en sladdlös ... .

Makita setet med tre apparater som omnämnes i det första svaret förefaller vara
något att satsa på. Samma säljare har ett större set med sju sladdlösa apparater
(alla sorterna ungefär :)) för cirkus dubbelt så mycket pengar - dvs ca 10.000kr
- verkar mycket lockande ... .

Jag skulle egentligen rekommendera en bra 230 volts borrhammare med möjlighet att montera vanlig chuck. Då har du en maskin som är stark nog för alla borrjobb och mindre bilande plus att den klarar att blanda mindre mängder bruk, kakelfix mm. En vettig går att hitta för 1500-3000 kr.

Sen lägger du lite pengar på en vettig skruvdragare med 2-3 batterier tex en hitachi, blå bosch eller Makita beroende på vilken som passar din smak o tycke. Testa dem för de kommer användas ofta och ibland ganska länge så det är nästan viktigast hur den ligger i din hand.

Med en begagnad vettig cirkelsåg för ca 1000 kr och en enkel kap/gersåg av bättre kvalitet tex en metabo kgs216 så har du en perfekt uppsättning verktyg

Borrhammare 2000 kr
Skruvdragare 2000 kr
Cirkelsåg 1000 kr
Kap/ger inkl bord 3000 kr

Med detta och vettiga handverktyg löser du de flesta uppgifter. Sen kan allt det här kompletteras i det oändliga med bordssåg, multicutter, slagskruvdragare etc men det får komma i sin takt. Köp hellre bra bas än mycket verktyg av dålig kvalitet så du ledsnar

Helioz skrev:
Jag hade satsat på ett Makita 18V paket från England där du både får en slagborr och borrhammare med. Detta t.ex (går säkert att hitta ännu billigare):
[länk]

Makitas borrhammare är trevlig då den tar upp till 20mm hål i betong samtidigt som den har bilningsfunktion. Makita har sedan sjukt många verktyg i 18-volts serien som du kan köpa nakna (utan batterier) billigt om du vill senare vill bygga ut verktygsparken.
Just det paketet fast med 3 batterier hade dom på Bygma (i Piteå) för 4995:- inkl moms för någon vecka sedan. Det är snuskigt billigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.