Sedan jag köpte Festools "talmeter" har jag nästan helt gått över till att mäta med den men till min förskräckelse gjordes jag medveten om att det inte rör sig om en riktig talmeter och att jag därmed missat hela grejen. Däremot var det lite oklart vad skillnaderna egentligen handlade om. På temat forumtrådar-jag-själv-skulle-vilja-läsa kommer därför en jämförelse.

Vi kan börja med att titta på exteriören. Festools variant är sedvanligt Festoolkantig och eftersom jag gillar deras estetik kan jag konstatera att rond ett går till Tyskland. Festools talmeter är helt enkelt snygg och hultaforsbandet är fult.

DSC_4871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Båda har möjlighet till mätning av innermått. Hultafors gör det genom att sticka ut en flärp bakåt och låta användaren lägga på 10 cm (det finns också röda siffror på bandet att titta på där Hultafors gjort precis det åt användaren). Festool har istället ett fönster på huset genom vilket en skala för baksidan kan avläsas. Vilket man föredrar är väl en smaksak, men Hultafors har fördelen att man kan nå in på ställen där huset på det vackrare bandet kanske inte fått plats.

DSC_4873.jpg
Skapa konto

Båda maskinerna har faktiskt en flärp på baksidan men använder dem till olika saker. Festool har satt en vass pigg på tungan vilken utgör centrum vid cirkelritning. Radien ritas sedan med penna genom ett därför avsett hål. På det andra bandet är hålet istället till för att sticka ner någonting vasst för att centrera och sedan ritsar man radien. Hultaforsbandet använder som nämnt tidigare tungan för att mäta innermått. Mekanismen för att fälla ut dem är helt olika. Hultaforsflärpen liknar bandet och rullas upp med en liten skjutdörr. Festoolflärpen fälls helt enkelt in med ett litet gångjärn.

DSC_4875.jpg
Skapa konto

Båda banden har varsin knapp, men deras funktion är helt olika. Festoolbandet åker in om man inte låser det genom att dra ned knappen. På talmetern är bandet låst om man inte trycker på knappen för att fälla in (eller dra ut det). Jag tycker att Hultaforsbandet kräver för mycket våld på knappen, men den kanske blir slappare med tiden.

DSC_4877.jpg
Skapa konto

Tungorna skiljer sig också åt en hel del. Festool har valt en helt ordinär lös tunga som genom att flytta sig lite fram och tillbaka kompenserar för tungans tjocklek vida inner- respektive yttermätningar. Hultafors har istället en fast tunga som istället är smal nog för att man inte ska behöva bry sig. Hultaforstungan är dessutom vass och här dyker en av de mer väsentliga skillnaderna upp. Man kan ritsa med den. Jag har inte provat, men nog är den vass alltid. Det finns även en ritstunga på huset och en till på flärpen. Tyvärr gör det här att man inte enkelt kan få ut talmetern utan att göra sig illa på fingrarna. Inte heller lär man vilja lägga tungan på en kant och bara dra ut bandet (vilket går utmårkt med festoolbandet) eftersom ritstungan på huset då lär vilja just ritsa en lång repa rakt över det man försöker mäta.

DSC_4878.jpg
Skapa konto

Över till själva banden. Hultafors har gjort processen kort med den fantastiskt onödiga tumskalan och får därför plats med millimetergradering på båda sidor av bandet. Poäng till dem. I övrigt används bara entalssiffrorna utom för jämna tiotal (alltsammans rimligt med tanke på systemet med innermått).

DSC_4879.jpg
Skapa konto

Undersidan av bandet skiljer sig åt mer. Här hittar vi Festoolens innerskala och på Hultaforsen har vi diametermätarskalan som dess förespråkare alltid tar upp när man pratar om vad bra bandet är. Jag ser inte framför mig att jag kommer att använda det speciellt mycket, men whatever. Det finns där.
DSC_4880.jpg
Skapa konto

Sammanfattningsvis då? Banden är till utseendet förbluffande lika men till funktion helt olika. Jag tror att det är ritsfunktionen som slutligen kommer att driva mig i den ena eller andra riktningen. Det verkar grymt praktiskt, men samtidigt finns alla möjligheter att repa materialet man mäter. Det är nästan som att Talmetern enbart är tänkt som någon form av grovsnickringshjälpmedel och inte alls för finare dito.

• Gilla
Otsef och 5 till
  • Laddar…
Intressant och bra skrivet test!

Hade varit intressant att se lite praktiska prov av ritsfunktioner och radiefunktionerna.

Men köpsug infann sig utan tvekan, och det är ju alltid ett gott betyg åt ett test ;)

Slutsatsen att Talmetern skulle vara för grov snickeri är i mina ögon fel.
Med ritsfunktionen når du bättre precision än med mäta-rita.
Vad som står på skalan är ointressant på Talmetern, man tar sitt mått - lägger ut och ritsar på vad det är nu man ska kapa. Lätt och exakt!

Bubblaren skrev:
Slutsatsen att Talmetern skulle vara för grov snickeri är i mina ögon fel.
Med ritsfunktionen når du bättre precision än med mäta-rita.
Jag ifrågasätter inte precisionen men antag att du faktiskt vill göra en 20 centimeter bred skiva. Med ett annat band kan du enkelt sätta tungan på kanten och dra ut bandet. Med talmetern lär ett sådant beteende belönas med repor. Hur gör du där?

Då jag aldrig upplevt det som ett problem är det svårt att säga hur jag gör. Har aldrig tänkt på det men jag asar väl inte Talmetern utan lyfter den det lilla som behövs. Det sker nog omedvetet.

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
För mig är talmetern och ett måttband två olika verktyg.
Snabba enkla mått så är det måttbandet som gäller. Precisa mått samt att överföra ett mått så är det talmetern. Båda har sin plats i snickarbyxorna.

fiskbuggaren skrev:
Jag ifrågasätter inte precisionen men antag att du faktiskt vill göra en 20 centimeter bred skiva. Med ett annat band kan du enkelt sätta tungan på kanten och dra ut bandet. Med talmetern lär ett sådant beteende belönas med repor. Hur gör du där?
Vill man undvika repor lyfter man en 1mm eller två oavsett vass kant eller inte ;) Det gör jag alltid, oavsett verktyg och underlag.

thomasx skrev:
Vill man undvika repor lyfter man en 1mm eller två oavsett vass kant eller inte ;) Det gör jag alltid, oavsett verktyg och underlag.
Förvisso, men precis i början går inte det för då är ritsen på tungan och ritsen på kroppen på exakt samma plats. Börjar du med att dra ut lite band för hand?

Ambitiöst test, men tyvärr har du jobbat förgäves. Du jämför två helt olika verktyg som om de vore likvärdiga. Talmetern är en märkmätare, Festool är ett måttband. De används på helt olika sätt.

(Talmetern har ju som extra bonus att den också kan användas som måttband. Man kan givetvis använda den enbart som ett måttband, men varför skulle man?)

andersmc skrev:
Ambitiöst test, men tyvärr har du jobbat förgäves. Du jämför två helt olika verktyg som om de vore likvärdiga.
Inte alls. Jag besvarade en fråga (hur skiljer sig dessa två verktyg med samma namn åt) som jag själv sökt ett svar på tidigare. Nu finns det här för andra nyfikna. Jag ser inte varför det skulle vara förgäves.

Dessutom innebär det att jag numera är begåvad med en Talmeter (med stort t).

Mikael_L
andersmc skrev:
Ambitiöst test, men tyvärr har du jobbat förgäves. Du jämför två helt olika verktyg som om de vore likvärdiga. Talmetern är en märkmätare, Festool är ett måttband. De används på helt olika sätt.

(Talmetern har ju som extra bonus att den också kan användas som måttband. Man kan givetvis använda den enbart som ett måttband, men varför skulle man?)
Så är det.
Inför husbygget köpte jag både något 5-meters måttband och en talmeter.
Talmetern har mest blivit liggande, medan jag använt måttband.
Ju mer mot inredningssnickeriet det kommit ju mer användbar har talmetern blivit. Men för att mäta hur lång en regel är och sånt har den inte varit så användbar.

edit:
Men jag tyckte inte det var vare sig förgäves att testet gjordes eller att denna tråd skapades. Tvärtom, det var ett bra test. Och så kan man också inse att festool lyckats pressa in mer funktionalitet i sitt måttband än de flesta andra lyckas med.

Redigerat:
Är det verkligen Festool som ligger bakom det där måttbandet? Tidigare mätprodukter har varit brandade...

Jag har en Talmeter i fickan men kan inte vara utan min tumstock.
Tumstocken kan ju så mycket mer an Talmetern tex röra i kaffet, peta ut saker från smala utrymmen, dra fram sakerna som kommit in under en hög gipsplattor och framför allt så drar man lättare ett streck på gipsplattan med ett finger i ytterkanten och pennan i spetsen på tumstocken :)

ullberg
oceanis skrev:
... och framför allt så drar man lättare ett streck på gipsplattan med ett finger i ytterkanten och pennan i spetsen på tumstocken :)
Med talmetern hade du inte behövt rita strecket, och inte plocka fram kniven heller, det hade bara varit att bryta skivan direkt... (men det är ju inte alltid man ska bryta skivan dock... ;) )

Men visst håller jag med dig, sett till användningsområden som inte har till mätning / märkmätning så är ofta en tumstock ett mycket bra val...

/U

Ett plastglas för avläsning känns som att det blir matt och repigt vid användning och ibland i fickan.
Själv väljer jag Hultafors 5m istället, lite klumpigare men stabilare mätband framför allt när man kommer upp på vissa länger, står stabilare på liggande yta och mera allround vid byggnation, självklart tillsamman med en "tumstock".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.