andersmc skrev:
Ambitiöst test, men tyvärr har du jobbat förgäves. Du jämför två helt olika verktyg som om de vore likvärdiga. Talmetern är en märkmätare, Festool är ett måttband. De används på helt olika sätt.

(Talmetern har ju som extra bonus att den också kan användas som måttband. Man kan givetvis använda den enbart som ett måttband, men varför skulle man?)
Så länge Festool envisas med att göra ett varumärkesintrång och kalla sin produkt för "talmeter" så lär dom få finna sig i att jämföras med produkten "Talmeter".

Jag visste faktiskt inte att Talmeter-metoden har ett eget namn - hur ser likvärdvärdiga produkter ut ("märkmätare")?

Tycker att du gjort ett bra test Fiskarn, som tydligt visar fördelarna med Talmetern. I nästa deltest måste du dock börja ritsa lite här och där. Dels för att markera var du ska såga, dels när du jobbar med gipsskivor.

Har använt talmetern i många år nu och aldrig haft problem med att man repar materialet man jobbar med - man drar lite lite snett uppåt och sedan är problemet löst.

fiskbuggaren skrev:
Inte alls. Jag besvarade en fråga (hur skiljer sig dessa två verktyg med samma namn åt) som jag själv sökt ett svar på tidigare. Nu finns det här för andra nyfikna. Jag ser inte varför det skulle vara förgäves.

Dessutom innebär det att jag numera är begåvad med en Talmeter (med stort t).
Du har jämfört båda verktygen som om det vore två måttband. Det gör att testet blir helt missvisande.

Om du i stället hade gjort testet med utgångspunkt för att det var märkmätare du testade, hade du snabbt kunnat konstatera att Festoolen var helt värdelös som sådan.

Poängen med en Talmeter är att man kan överföra mått utan att mäta, utan att memorera mått, utan att rita. Man använder den på ett helt annat sätt än ett måttband eller en tumstock.

I de Talmeterar jag köpt så har det varit bifogat en instruktion hur man använder dem. Titta också på http://www.youtube.com/watch?v=9ovuFoiVwr0 eller http://www.youtube.com/watch?v=DT7Fnq2pJ2s

Men tyvärr så tycker jag Hultafors är dåliga på att verkligen visa hur man använder verktyget. Man får verkligen titta noga, för demonstrationen är ganska rörig.

Vilken tråkig attityd du har anders.

Eftersom en Talmeter gör samma jobb som ett måttband och mer därtill är ett test fullständigt relevant. Vilken produkt ska Talmetern jämföras med tycker du?

ullberg
krijo1 skrev:
Tror det är bmi som gör dem. [länk]
Verkar rimligt, deras katalog är för övrigt ett bra indikation på hur långt Tyskland är efter Sverige när det gäller vad som är politiskt (in)korrekt. Man får nog gå tillbaka något decennium för att ens Tylökatalogen ska hålla sådan (låg) standard...

Känsliga tittare har varnats... (nu överdriver jag något men det är väl bäst att slänga in en varning)

[url]http://bmi.de/werbemittel.php?sublevel=0

[/URL]

Ja visst, testet är helt klart relevant och visar tydligt på skillnaden mellan dessa två produkter. Vad som är bra och dåligt är så klart subjektivt och beroende på vad man är ute efter. Festool har anammat namnet talmeter och gör därmed gällande att deras "Måttband" är att jämställa med Hultafors dito, att det sen i praktiken inte är det visar bara på det idag så vanliga problemet med företag som kopierar andras lösningar utan att fatta vad det hela egentligen går ut på ;) Inte precis vad vi är vana att se från festool, vi får hoppas det är ett undantag.

krijo1 skrev:
Tror det är bmi som gör dem. [länk]
Se där, vattenpassen kom från Stabila.

TeroM skrev:
[länk]

Visar lite av ritsmöjligheterna.
...fråmm halltafååårs.

Maxikatten gillar både Talmeter och måttband och tumstock och laserlängdmätare.

Korvgubbe
  • Gilla
marcusen
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Fast vilket som är det ultimata mätverktyget torde väl vara utrett vid det här laget?
[länk]
Räknas den där som ett måttband eller en märkmätare i enlighet med tidigare diskussion?

Korvgubbe
Rent semantiskt borde det väl ligga närmst en tumstock men jag antar att det är högst individuellt! ;)

Talmetern är nog det verktyget som jag använder mest tror jag eller kanske snarare flest dagar under året :) Helt underbart sätt att mäta på. Ligger alltid redo i snickarbyxorna :)

Själv använder jag mest Talmeter vid mina smidesjobb.....på huset blir det tumstock eller ögonmått......
Men bra verktyg är halva jobbet, även om jag inte är någon matrl snickare...;)

Talmeter, en 3m hultafors och tumstock följer alltid med i snickarbyxorna, "tummen" är oxå med :rolleyes: men används inte vid byggandet av två anledningar... Stickor och temperatur känslig .....

Håller med Enk, bra verktyg ÄR halva jobbet och prislappen styr tol inte funktionen. Verktyg som används ofta och får slita ont får kosta mer, tigersågen t.ex. använder jag inte rätt ofta så där äre den billigaste jag hittat som gäller.

//Jante

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.