Staffans2000
Vid trädfällningen får jag hjälp av "bonden" som luftar sin nya medelstora traktor. vid risk för att köra över slystubbar hojtar han NEJ. Belalar du däcket! ifall det blir punktering.

Pallar inte ett traktordäck att passera lite slystubb?

Staffan
 
nej
 
Risken är väldigt liten men moderna radialdäck är mjukare och inte riktigt avsedda för skogskörning . Däcket kostar kanske nånstans mellan 10-30000:- så det är ju dumt att chansa.
 
  • Gilla
Whiskypinnen och 1 till
  • Laddar…
Och det kostar någonstans runt 1000 spänn att laga en punktering. Jag vet efter 4 punkteringar fram och två bak.

Protte
 
prototypen skrev:
Och det kostar någonstans runt 1000 spänn att laga en punktering. Jag vet efter 4 punkteringar fram och två bak.

Protte
Det beror på vart det blir hål tar det sidan på ett radialdäck kan det försöra däcket.
 
ullberg
Sen är det ju kostnaden för ett par nya byxor efter att man suttit i traktorn när man får en däckexplosion (om det blir en explosion snarare än punka), ganska mycket luft på kort tid (Japp, been there)
 
Det finns ju också olika typer av däck, med olika antal lager cord. Vanliga enkla jordbruksdäck har kanske 6 lager, ett skogsmaskinsdäck har kanske 20 eller så. Kolla vad det står däcksidan typ "8ply" eller nåt.
 
Y
Nu när ni nästan pratat klart om vad traktordäck tål.

Så kan jag passapå att fråga vad bästa (snål)alternativet är ifall man har en miljard torrsprickor.
I flera år så har den läckt ut sin luft och typ stått platt på backen.
Pumpar upp, kör, inga problem... Sen läcker det ut med tiden när den står still.

Kan man köpa 50 burkar med skum... Eller kan man lägga slang.... Eller finns det lågbudget däck att köpa som inte kostar 15tusen?
:)

Gillar inte tanken att lossa hjulet från traktorn, dels ser det ut som om de svetsat fast något på fälgen. Så jag undrar om en däckfirma kan komma ut och sätta slang påplats?
 
Redigerat:
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Köp ett nytt lågprisdäck diagonal dom är inte så dyra och duger bra till fritidskörning
 
Yrrol skrev:
Nu när ni nästan pratat klart om vad traktordäck tål.

Så kan jag passapå att fråga vad bästa (snål)alternativet är ifall man har en miljard torrsprickor.
I flera år så har den läckt ut sin luft och typ stått platt på backen.
Pumpar upp, kör, inga problem... Sen läcker det ut med tiden när den står still.

Kan man köpa 50 burkar med skum... Eller kan man lägga slang.... Eller finns det lågbudget däck att köpa som inte kostar 15tusen?
:)

Gillar inte tanken att lossa hjulet från traktorn, dels ser det ut som om de svetsat fast något på fälgen. Så jag undrar om en däckfirma kan komma ut och sätta slang påplats?

Troligen så är det väl slang i däcket redan men det är nog något litet hål i slangen.
Torrsprickor är väl inte så mycket att göra åt, kör tills det spricker (det gjorde jag med ena bakdäcket.

Jag köpte nytt runt om, däckverkstan fick välja det däck de trodde var bästa kvalitén så det blev Continental, 420x36".
Inte så blodigt 12500 ink moms/styck framdäcken 275x28" gick på 11500 tillsammans.
Kör man lite så bör man ha kvalitetsdäck så man hinner nöta ner de innan de spricker.

Ta loss hjul, det finns alltid ett längre dragskaft och en tyngre kompis. Lite värme på muttern hjälper. Hjälper inte lite värme så brassar man på mycke värme.

Däckfirman kommer gärna och tar loss hjulet och tar det till verkstan för det är inte någon liten maskin för att kränga traktordäck sedan skruvar de säkert tillbaka hjulet om du betalar.

Har någon svetsat fast fälgen på navet är nog enklast att byta traktor. (så dum person kan det bara inte finnas, eller....)

Diagonaldäck har lika stark sida som i slitbanan så är det mycket sten och stubbar så håller de bättre, men med radialdäck så klarar man sig långt.

Protte
 
Redigerat:
Traktordäck kränger man hyfsat lätt själv med tre 1m däckjärn, stor slägga, 3-4 större träbitar samt ev något större att trycka med typ lastare. Stor hylsnyckelsats är nästan ett krav tillsammans med ett längre järnrör för att få lite hävstång.

Att jag är bondson kanske spelar in att en punktering alternativt byta däck gör man själv ;)
 
Priset på däck varierar rätt rejält beroende på märket. Kör man lite klarar man sig gott med budgetalternativ.

Köpte petlas till min traktor och betalade 10000 inkl moms och slangar monterat och klart. Det var alltså för fyra däck. Hade idé om att kränga själv, men för det priset kändes det inte motiverat tyckte jag. :rolleyes:
 
P
Vi köpte 2 nya framdäck till en av våra traktorer, tror vi betala nåt på 4500 plus moms styck.. nåväl.. nu när det är kallt och frusit så är däcket så skört så minsta lilla sten trängs in i gummit och blir kvar där.. efter en dag i skogen så hade farsgubben kört hål på slangen och det satt inte mindre än 12 pinnar igenom däcket och slangen...

när man känner på däcket så är det mer plast känsla än gummi och det kan säkert stämma, man får vad man betalar för :thumbdown:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.