8 490 läst ·
12 svar
8k läst
12 svar
Punkarisk på traktorn?
Vid trädfällningen får jag hjälp av "bonden" som luftar sin nya medelstora traktor. vid risk för att köra över slystubbar hojtar han NEJ. Belalar du däcket! ifall det blir punktering.
Pallar inte ett traktordäck att passera lite slystubb?
Staffan
Pallar inte ett traktordäck att passera lite slystubb?
Staffan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Och det kostar någonstans runt 1000 spänn att laga en punktering. Jag vet efter 4 punkteringar fram och två bak.
Protte
Protte
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Sen är det ju kostnaden för ett par nya byxor efter att man suttit i traktorn när man får en däckexplosion (om det blir en explosion snarare än punka), ganska mycket luft på kort tid (Japp, been there)
Det finns ju också olika typer av däck, med olika antal lager cord. Vanliga enkla jordbruksdäck har kanske 6 lager, ett skogsmaskinsdäck har kanske 20 eller så. Kolla vad det står däcksidan typ "8ply" eller nåt.
Nu när ni nästan pratat klart om vad traktordäck tål.
Så kan jag passapå att fråga vad bästa (snål)alternativet är ifall man har en miljard torrsprickor.
I flera år så har den läckt ut sin luft och typ stått platt på backen.
Pumpar upp, kör, inga problem... Sen läcker det ut med tiden när den står still.
Kan man köpa 50 burkar med skum... Eller kan man lägga slang.... Eller finns det lågbudget däck att köpa som inte kostar 15tusen?

Gillar inte tanken att lossa hjulet från traktorn, dels ser det ut som om de svetsat fast något på fälgen. Så jag undrar om en däckfirma kan komma ut och sätta slang påplats?
Så kan jag passapå att fråga vad bästa (snål)alternativet är ifall man har en miljard torrsprickor.
I flera år så har den läckt ut sin luft och typ stått platt på backen.
Pumpar upp, kör, inga problem... Sen läcker det ut med tiden när den står still.
Kan man köpa 50 burkar med skum... Eller kan man lägga slang.... Eller finns det lågbudget däck att köpa som inte kostar 15tusen?
Gillar inte tanken att lossa hjulet från traktorn, dels ser det ut som om de svetsat fast något på fälgen. Så jag undrar om en däckfirma kan komma ut och sätta slang påplats?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Yrrol skrev:Nu när ni nästan pratat klart om vad traktordäck tål.
Så kan jag passapå att fråga vad bästa (snål)alternativet är ifall man har en miljard torrsprickor.
I flera år så har den läckt ut sin luft och typ stått platt på backen.
Pumpar upp, kör, inga problem... Sen läcker det ut med tiden när den står still.
Kan man köpa 50 burkar med skum... Eller kan man lägga slang.... Eller finns det lågbudget däck att köpa som inte kostar 15tusen?
Gillar inte tanken att lossa hjulet från traktorn, dels ser det ut som om de svetsat fast något på fälgen. Så jag undrar om en däckfirma kan komma ut och sätta slang påplats?
Troligen så är det väl slang i däcket redan men det är nog något litet hål i slangen.
Torrsprickor är väl inte så mycket att göra åt, kör tills det spricker (det gjorde jag med ena bakdäcket.
Jag köpte nytt runt om, däckverkstan fick välja det däck de trodde var bästa kvalitén så det blev Continental, 420x36".
Inte så blodigt 12500 ink moms/styck framdäcken 275x28" gick på 11500 tillsammans.
Kör man lite så bör man ha kvalitetsdäck så man hinner nöta ner de innan de spricker.
Ta loss hjul, det finns alltid ett längre dragskaft och en tyngre kompis. Lite värme på muttern hjälper. Hjälper inte lite värme så brassar man på mycke värme.
Däckfirman kommer gärna och tar loss hjulet och tar det till verkstan för det är inte någon liten maskin för att kränga traktordäck sedan skruvar de säkert tillbaka hjulet om du betalar.
Har någon svetsat fast fälgen på navet är nog enklast att byta traktor. (så dum person kan det bara inte finnas, eller....)
Diagonaldäck har lika stark sida som i slitbanan så är det mycket sten och stubbar så håller de bättre, men med radialdäck så klarar man sig långt.
Protte
Redigerat:
Traktordäck kränger man hyfsat lätt själv med tre 1m däckjärn, stor slägga, 3-4 större träbitar samt ev något större att trycka med typ lastare. Stor hylsnyckelsats är nästan ett krav tillsammans med ett längre järnrör för att få lite hävstång.
Att jag är bondson kanske spelar in att en punktering alternativt byta däck gör man själv
Att jag är bondson kanske spelar in att en punktering alternativt byta däck gör man själv
Priset på däck varierar rätt rejält beroende på märket. Kör man lite klarar man sig gott med budgetalternativ.
Köpte petlas till min traktor och betalade 10000 inkl moms och slangar monterat och klart. Det var alltså för fyra däck. Hade idé om att kränga själv, men för det priset kändes det inte motiverat tyckte jag.
Köpte petlas till min traktor och betalade 10000 inkl moms och slangar monterat och klart. Det var alltså för fyra däck. Hade idé om att kränga själv, men för det priset kändes det inte motiverat tyckte jag.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Vi köpte 2 nya framdäck till en av våra traktorer, tror vi betala nåt på 4500 plus moms styck.. nåväl.. nu när det är kallt och frusit så är däcket så skört så minsta lilla sten trängs in i gummit och blir kvar där.. efter en dag i skogen så hade farsgubben kört hål på slangen och det satt inte mindre än 12 pinnar igenom däcket och slangen...
när man känner på däcket så är det mer plast känsla än gummi och det kan säkert stämma, man får vad man betalar för
när man känner på däcket så är det mer plast känsla än gummi och det kan säkert stämma, man får vad man betalar för
Klicka här för att svara