9 545 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Varning för tumstockar!
Jo, det är det som jag försöker beskriva i inlägg 10# om man delar något i tre lika delar och sedan kapar av dem efter gjord märkning, eller tänkte du på något specielltsunqan skrev:
Efterföljande inlägg var relaterat till 10# med delning i tre delar.
Redigerat:
Brädan var inte 1590 utan 1790. Och en tumstock som har en linjär felaktighet och att man inte kan märka på tiondels noggranhet så kan det bli ett antal millimeter fel på slutänden.Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Fel av mig, det sulle stå 1790 och inte 1590.AndersS skrev:
Annars gäller fortfarande: En bräda med längd 1790 från vilken man kapar av två bitar på vardera 596,7 mm, får inte en restbit på 602 mm. Därför att summan av delarna kan inte bli större än den ursprungliga brädan. Om den sista biten blivit motsvarande för kort så hade jag köpt teorin om klingans tjockleck och snittens placering.
Jag tror att det var ett ickelinjärt fel på tumstocken.
Titta på tumstocken vilken klass det är på den.
[TABLE="class: zebra"]
[TR="class: odd, bgcolor: #F0E9EB"]
[TD]EU Class III[/TD]
[TD]1 m[/TD]
[TD]2 m[/TD]
[TD]across joint[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Wooden folding rule[/TD]
[TD]±1,0 mm[/TD]
[TD]±1,4 mm[/TD]
[TD]±0,5 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fiberglass folding rule[/TD]
[TD]±1,0 mm[/TD]
[TD]±1,4 mm[/TD]
[TD]±0,5 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: nowrap"]Aluminium folding rule[/TD]
[TD="class: nowrap"]±1,0 mm[/TD]
[TD="class: nowrap"]±1,4 mm[/TD]
[TD="class: nowrap"]±0,5 mm
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Hultafors har flera som är klassade och en del som är oklassade
[TABLE="class: zebra"]
[TR="class: odd, bgcolor: #F0E9EB"]
[TD]EU Class III[/TD]
[TD]1 m[/TD]
[TD]2 m[/TD]
[TD]across joint[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Wooden folding rule[/TD]
[TD]±1,0 mm[/TD]
[TD]±1,4 mm[/TD]
[TD]±0,5 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Fiberglass folding rule[/TD]
[TD]±1,0 mm[/TD]
[TD]±1,4 mm[/TD]
[TD]±0,5 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD="class: nowrap"]Aluminium folding rule[/TD]
[TD="class: nowrap"]±1,0 mm[/TD]
[TD="class: nowrap"]±1,4 mm[/TD]
[TD="class: nowrap"]±0,5 mm
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Hultafors har flera som är klassade och en del som är oklassade
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Man kan tänka sig att tumstockens skala gör ett "skutt" i varje led. Då blir mätfelet olika stort beroende på hur många leder som är i funktion vid mätningen. Kanske kan det beskrivna felet uppstå då.
Eller att det fattas lite i ena änden i tumstocken.
Eller att det fattas lite i ena änden i tumstocken.
Något handhavande-fel är det definitivt inte (även om det var min första tanke när jag gjorde det), och jag använde inte de andra som mall utan mätte varje planka separat. Jag är också medveten om att man måste räkna med sågklingans bredd, när man mäter, som någon påpekade. Jag mätte tumstocken med måttbandet efteråt och det skiljde 5mm på 1800mm. Eftersom delningen blev rätt, när jag använde måttbandet, så måste det ju vara det som visade rätt. Det handlar alltså om en relativt ny plasttumstock som är helt oskadad och mekaniskt felfri. Mitt stålmåttband är 25år, men det håller uppenbarligen fortfarande måttet!oleg skrev:
Stålmåttband kan visa olika vid olika temperaturer och hur hårt man spänner. Borde inte det bli samma mätfel på alla brädor om du alltid mätte från samma kant och kapade? Klappar måttstocken? Visar den olika vid olika tillfällen?
På jobbet har vi ett Best-tools nylonmåttband på 25-30 meter som köptes hastigt när ett kavlitetsmåttband havererat vid ett grundbygge. Mycket lämpligt vid kryssmätning då man kan få det mått man vill ha bara genom att sträcka olika mycket. Ett riktigt skitmåttband med andra ord.
Men... som andra skriver...
Man får ju mäta om för varje bit som ska kapas... för att slippa räkna in klingans bredd.
Samt, mät klingan med ett skjutmått, såga ett snitt i en planka, mät hur brett snitett blev.
Snittet blir troligtvis lite bredare än klingan.
Man får ju mäta om för varje bit som ska kapas... för att slippa räkna in klingans bredd.
Samt, mät klingan med ett skjutmått, såga ett snitt i en planka, mät hur brett snitett blev.
Snittet blir troligtvis lite bredare än klingan.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
