Jag skulle dela en planka som jag mätte till 1790mm med en tumstock (en modern plast-tumstock i bra skick).
Då skulle varje planka bli 596,7mm. När jag hade mätt upp två plankor, blev den tredje 602mm!
Jag mätte om gång på gång och kom till samma resultat, och började undra om jag blivit tokig.
Då tog jag fram ett gammalt stål-måttband som jag hade. Det visade att plankan egentligen var 1795mm!
Sedan blev alla tre lika långa. Tumstocken visade alltså fel på 5mm!
 
Inte bra för blodtrycket......;)
 
kanske det var någon som gjorde skämtet i äntligen hemma(eller vilket tv program det var)?
Där tipsar snickaren om en skämt att göra på sina nära och kära att ta bort metalländen och korta ner tumstocken lite, och sen springer man
 
Hurvida ett måttband visar rätt eller fel är helt beroende på hur misshandlad haken är. Jag föredrar meterstock och då i trä av Hultafors fabrikat, hinner för övrigt aldrig slita ut domså de glappar innan de har blivit tvådelade.

Farfar grät när jag kastade in hans bästa tumstock i kaminen, den var så sliten så att man inte kunde läsa av skalan och så uppglappad i lederna att det nästan slog på 1,5 cm på två meter, givetvis hade jag investerat i en ny som han kunde låta ligga till sig lite medan han använde den näst bästa tumstocken han hade.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Garanterat handhavande fel!
Det som brukar visa lite fel är måttband, om haken kärvar så blir det lätt fel.
Det är inte så att du måtte första brädan sedan mallat av dom andra 2? då växer måttet
 
Du kan aldrig dela en planka i 3 delar som blir samma om du inte räknar bort klingans brädd.
 
oleg skrev:
Garanterat handhavande fel!
Det som brukar visa lite fel är måttband, om haken kärvar så blir det lätt fel.
Det är inte så att du måtte första brädan sedan mallat av dom andra 2? då växer måttet
Aha, det är därför benen på mitt nyss ihopskruvade arbetsbord krävde distanser för att inte rangla ...
 
oleg skrev:
Du kan aldrig dela en planka i 3 delar som blir samma om du inte räknar bort klingans brädd.
??????????:eek:
 
Ett bra knep är annars att lägga tumstocken på sne över brädan tills man får ett mått som är delbart med två och sen ritar man bara på vid hälften måttet. Ska man dela i fler än två bitar så får man ta ett värde delbart med 3 osv.
 
  • Gilla
Helioz och 1 till
  • Laddar…
krijo1 skrev:
Ett bra knep är annars att lägga tumstocken på sne över brädan tills man får ett mått som är delbart med två och sen ritar man bara på vid hälften måttet. Ska man dela i fler än två bitar så får man ta ett värde delbart med 3 osv.
Om man ska riktigt petig så stämmer det med två bitar, men inte millimeterrätt med 3 delar. Orsaken är att första och sista biten kapas endast på en sida, dvs en halv klingbredd. Så är klingan 2mm blir dessa brädbitar 1mm kortare än det mått du mätt ut, medan mittbiten kapas på båda sidor så här blir den 2mm kortare. Mittbiten blir 1mm kortare än de andra två bitarna. ;)
 
oleg skrev:
Du kan aldrig dela en planka i 3 delar som blir samma om du inte räknar bort klingans brädd.
Funderade också lite på detta, men då borde ju sista biten blivit kortare, inte längre. Kom fram till att TS förmodligen bara markerat med en spetsig penna och mätt, inte sågat ännu.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Funderade också lite på detta, men då borde ju sista biten blivit kortare, inte längre. Kom fram till att TS förmodligen bara markerat med en spetsig penna och mätt, inte sågat ännu.
Beror helt på vart du lägger snittet med klingan; rakt över märkning eller i kant med märkning. Rakt över märkning blir mittbiten halva klingens bredd kortare. I kant med märkning blir en ändbit klingans bredd kortare.
 
AndersS skrev:
Beror helt på vart du lägger snittet med klingan; rakt över märkning eller i kant med märkning. Rakt över märkning blir mittbiten halva klingens bredd kortare. I kant med märkning blir en ändbit klingans bredd kortare.
Det är jag med på, men TS ändbit blev 5 mm längre än de andra två. En bräda som är 1590 och som delas i tre, blir ju knappast 2 bitar på 596,7 och en på 602.
Låt oss inte träta om detta. Tillför ju inte mycket, innan vi vet om TS kapat ännu eller inte.
 
Anders- det är TVÅ snitt inblandade.

:rolleyes:
 
Jag har hört att plasttumstockar kan variera mycket i längd då temperaturen går från -20 till +20, måste nog googla på toleranserna! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.