Renoverat huset och tomten är ett dignande smörgåsbord av skit. Gammal masonit, gamla parkettgolv, garderober och allehanda träribbor med ungefär lika mycket spik som de gamla taken var spända över.

Nu tänkte jag såg skiten i bitar och elda upp i kaminen under rituella former. Vad borde jag skaffa för verktyg för jobbet? Jag tänkte att en billig sticksåg kunde göra susen, då virket inte är så grovt. Är jag fel ute?

Billig tigersåg möjligtvis. Och en billig cirkelsåg.

TeroM skrev:
Billig tigersåg möjligtvis. Och en billig cirkelsåg.
Tigersåg har jag aldrig använt, men den kräver väl tvåhandsfattning? Inte riktigt vad jag tänkte mig. Då måste man ju spänna fast bråtet för att kunna såga?

En billig kap/gersåg borde vara rätt effektiv till sånt som är i bräd/ribb väg

Kanske inte det bästa svaret på frågan men en seriöst stor flistugg som inte har problem med spik.

Röstar för yxa och tigersåg.

Är det inte mindre jobb och köra iväg allting. Tigersåg är ett långsamt verktyg, cirkelsåg kommer inte åt så bra. I värsta fall får du spiktramp och infektion till ingen nytta alls.

När jag började renovera vårt hus eldade jag en hel del. Det tar otroligt lång tid och efter ett tag körde jag istället allt till tippen.

Släng allt och köp ved. Ett klart bättre alternativ.

• Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Vet ni inte vad gammalt rivningsmaterial gör mot miljön om det eldas i en vanlig kakelugn?
Eller är det jag som är felinformerad? Jag trodde inte ens att det var lagligt.

Grannarna kommer tacka dig om du inte eldar upp allt. färg har en förmåga att lukta mycket, och skita ned skorsten och kamin ordentligt.

MagnusSt skrev:
En billig kap/gersåg borde vara rätt effektiv till sånt som är i bräd/ribb väg
En garderob kan vara svår att få under klingan :cool:

Men, även om det inte eldas lär det kanske behöva styckas för transport.

En tiger bör köras med två händer men det brukar funka mot lösa bitar om dom är stora nog. Annars en billig elkedjesåg, det fixar det mesta men räkna med att kedjan är slut efter slakten.

Äsch. Inte fick man nån uppmuntran här. ;)

Var tveksam angående det målade virket men de obehandlade såg jag fram mot att elda upp. Får väl bli att köra fyrtio släp till tippen då.

Klart att du ska få uppmuntran.... din rivningsved kommer att värma dig flera gånger och ge dig motion på köpet.
Kämpa på och såga upp veden och elda ,den är ju näst intill gratis. :wow:

Motorsåg finns ju för 7-800 å så 2-3 extra kedjor. Man behöver inte spänna fast grejor om man sätter foten på. Sågstövlar å byxor rekommenderas.

En bra cirkelsåg och några pallar att såga på så går det enkelt och lätt....klingan blir ovass men den går att slipa om när du är klar.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.