7 929 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Laga Fein Multimaster FMM 250 Q
Köpte mig en Multimaster billigt på auktion (osedd) - surprise!, surprise! den funkade den inte när jag fick hem den :|. Hade dock lite räknat med att det kunde sluta så så nu står jag med en maskin som behöver lite omvårdnad...
Så vad göra? smörja? byta något? elfel?
Någon?
Mycket tacksam för svar
- Vad gör den inte: Oscillerar och för oljud (som den skall
)
- Vad gör den: Vibrerar, luktar bränt och efter en stund ryker. Något går kärvt och innanmätet snurrar inte som det skall.
- Vad har jag gjort: Plockat isär, kollat kol (verkar ok). Mätt över stator å rotor(?) samt över hela kretsen (verkar ok)
- Drog även "isär" hela maskinen dvs stator och rotor - se sprängskiss (t.ex http://v1.fein.de/media/download/fein-multimaster/FEIN_technic_FMM_250Q.pdf) och fann då att rotorn verkar att sitta fast i växelhuset - kanske (troligtvis) även detta går att dra isär men vill inte använda allt för mycket våld (än...). [Förtydligande: Den sitter alltså fast så till vida att jag inte kan plocka isär den mer!]
Roterar man den losstagna rotorn så oscillerar maskinen(bladet) som det skall utan märkbart motstånd. Upplever dock att det går lite trögare med maskinen ihopsatt.
Så vad göra? smörja? byta något? elfel?
Någon?
Mycket tacksam för svar
Redigerat:
Troligtvislt1cobra skrev:
En ny rotor verkar att gå loss på ca 500 med frakt.
Skulle dock vilja be någon med en MM om en tjänst. När jag mäter resistansen över kolen (rotorns lindning alltså) så varierar den mellan typ 2 och 10 Ohm beroende på rotorn läge - misstänker att vissa lindningar har "brunnit" dvs lacken har smält och det har blivit kortis.
Så - om någon har en MM och möjlighet att mäta (det är lätt!) resistansen om den varierar som den gör på min när man snurrar rotorn. Gör den inte det så kan jag lugnt beställa en ny.
Min ligger någonstans mellan 16-25Micke184 skrev:Troligtvis
En ny rotor verkar att gå loss på ca 500 med frakt.
Skulle dock vilja be någon med en MM om en tjänst. När jag mäter resistansen över kolen (rotorns lindning alltså) så varierar den mellan typ 2 och 10 Ohm beroende på rotorn läge - misstänker att vissa lindningar har "brunnit" dvs lacken har smält och det har blivit kortis.
Så - om någon har en MM och möjlighet att mäta (det är lätt!) resistansen om den varierar som den gör på min när man snurrar rotorn. Gör den inte det så kan jag lugnt beställa en ny.
Njaä... stator och rotor ligger i serie.screamin-daemon skrev:
Från fartreglaget går två tåtar (plus en jord tror jag). Slingan ser ut som följer:
Fartreglage -> stator1 -> kol1 -> rotor -> kol2 -> stator2 -> fartreglage. (Och fartreglaget går lätt att lyfta på så man kan komma åt)
Tack hursom för att du mätte
Lindingarna ligger på 26ohmMicke184 skrev:
Klicka här för att svara