Lite OT, men jag noterade för någon vecka sen att Do-Its fil är egentligen en Stanley, förutom att den är grå. Den kommer med största säkerhet från samma fabrik och är identisk, förutom att de har lyft ut loggan men har kvar Stanleys karakteriska ram runt.
De har även en identisk kopia på Hultafors tumstock, som flisar i handen. Antagligen är resten av verktygen också kopior och andrahandssorteringar. Stöd inte sånna affärer, alla förlorar på det i längden. Just tumstocken är en grej som fortfarande tillverkas i Sverige.
De har även en identisk kopia på Hultafors tumstock, som flisar i handen. Antagligen är resten av verktygen också kopior och andrahandssorteringar. Stöd inte sånna affärer, alla förlorar på det i längden. Just tumstocken är en grej som fortfarande tillverkas i Sverige.
Jag tycker att det är rätt intressant information. Men jag förstår inte varför alla skulle förlora på att jag köper en grå fil tillverkad på fabrik X i Kina och är märkt med Do-it istället för att köpa en likadan gul fil från samma fabrik som är märkt med Stanley för dubbla pengen. Det är ju rätt vanligt att ett företag kränger mer eller mindre identiska produkter till olika målgrupper med hjälp av olika varumärken och vissa estetiska differentieringar. Om jag som konsument sitter på tillräckligt bra information om hur detta fungerar så kan ju jag göra ett bättre val av produkt.
Undrar var vilkelslipen kommer ifrån? Med tanke på att det är do-it premium så kanske det är den vinkelslip som verkar saknas i Festools utbud
Undrar var vilkelslipen kommer ifrån? Med tanke på att det är do-it premium så kanske det är den vinkelslip som verkar saknas i Festools utbud
pelpet: alla förlorar för att det kostar att utveckla produkter. Någon - i detta fallet Stanley - har spenderat X antal dyra ingenjörs mantimmar för att ta fram en produkt. De vill ha tillbaka den pengen. När någon gör en kopia så har de inte det behovet och kan sälja varan billigare. Stanley tappar marknadsandelar till kopian och gör mindre vinst med följden att de har mindre pengar att investera i att utveckla nya produkter. Samtidigt prispressar inköparna på butikerna, och ett sätt att kapa mer kost är att dra ner på kvaliten. För att kunna konkurera - dvs för att ens komma in i butiken - måste de väl renomerade märkerna också sänka sina kvalitetskrav. De kanske t o m tvingas att köpa "kopiorna" och slänga på sitt märke. Varför tror ni vi ser så många f.d välrenomerade märken tappa bollen? Stanley, Bahco, B&D.. ni kan nog de bättre än mig. Så tänker man långsiktigt förlorar konsumenterna på det. Även om folk är medvedna om den dåliga kvaliten så köper många hellre 5 dåliga prylar än en bra, vilket gör det för svårt för företag som gör bra saker att överleva och våga satsa tio- till hundratals miljoner på att utveckla nytt.
PS. I fallet med filen så är det troligen ett rent kontraktsbrott. Dvs det är inte en efterskapad kopia utan att de använder Stanleys maskiner för att tjäna sig en snabb hacka, utan Stanleys vetskap. Jag tror inte jag behöver moralpredika på varför man inte bör stödja ren stöld.
Som sagt OT, men det är som sagt inte omöjligt att det är något annats märkes maskin med lite sämre kvalitetskontroll och en annan plastkåpa..
PS. I fallet med filen så är det troligen ett rent kontraktsbrott. Dvs det är inte en efterskapad kopia utan att de använder Stanleys maskiner för att tjäna sig en snabb hacka, utan Stanleys vetskap. Jag tror inte jag behöver moralpredika på varför man inte bör stödja ren stöld.
Som sagt OT, men det är som sagt inte omöjligt att det är något annats märkes maskin med lite sämre kvalitetskontroll och en annan plastkåpa..
Just i det här fallet är det nog mer sannolikt att Stanley köper och ombrandar.
Många märken gör så för att kapa utvecklings och produktionskostnaderna och samtidigt kunna erbjuda fullt sortiment.
Men i övrigt håller jag med om att det är helsjukt att konsumenter hellre köper 5 dåliga än en bra.
Många märken gör så för att kapa utvecklings och produktionskostnaderna och samtidigt kunna erbjuda fullt sortiment.
Men i övrigt håller jag med om att det är helsjukt att konsumenter hellre köper 5 dåliga än en bra.
Jag köpte för ett par år sedan en billig vinkelslip (Do-it) eftersom jag bara skulle "skära" ett par spår för att fästa en plåt till garagetaket i tegelväggen. Var inte alls roligt att stå på ett brant garagetak och upptäcka att vinkelslipen efter halva arbetet hakat upp sig p g a allt damm och inte gick att stänga av....
Slutade med att jag "råkade" tappa vinkelslipen i backen så att den "tyvärr" gick sönder. Därefter åkte jag och köpte en Makita och lovade mig själv att aldrig köpa en billig vinkelslip igen.
/Krille
Slutade med att jag "råkade" tappa vinkelslipen i backen så att den "tyvärr" gick sönder. Därefter åkte jag och köpte en Makita och lovade mig själv att aldrig köpa en billig vinkelslip igen.
/Krille
barrmarr: Du lyfter fram nackdelen med kopiering, men jag tror att fördelarna för konsumenterna överväger. Om produktinnovationer snabbt plockas upp av andra tillverkare så höjer det kraven för att vara premium - man måste jobba med en kombination av snabb produktutveckling samt en rad faktorer som inte går att kopiera såsom hög materialkvalitet, bra service, god kundkommunikation och en effektiv organisation. Det duger inte att hitta på något smart och sen ligga på lagrarna. Stanley och Black & Decker har inte klarat helt enkelt inte klarat kraven och de varumärkena är nu medelklass. De som nu är premium är Bosch, Makita, Festool mfl. Det duger inte heller att bara kopiera och konkurrera med lågt pris - man måste fortfarande ha en effektiv organisation för att lyckas med det. Man kan ju jämföra med modebranschen där det inte finns något skydd alls, och alla kopierar hejvilt. Den branschen är höginnovativ.
Jag ser inte heller särskilt mycket verkshöjd i formen på ett filhandtag. Ska stanley motivera ett högre pris så får de något annat mervärde.
Jag har börjat kolla lite mer på vilka säkerhetsfunktioner man ska ha. Boschs blåa vinkelslipar som verkar hamna kring en femhundring begagnade har ju några smarta funktioner, som t.ex. kastskydd (skivan stannar om den fastnar så att slipen inte kastar), omstartsskydd (slipen måste manuellt omstartas efter ett stopp) och lättflyttat splitterskydd.
Jag ser inte heller särskilt mycket verkshöjd i formen på ett filhandtag. Ska stanley motivera ett högre pris så får de något annat mervärde.
Jag har börjat kolla lite mer på vilka säkerhetsfunktioner man ska ha. Boschs blåa vinkelslipar som verkar hamna kring en femhundring begagnade har ju några smarta funktioner, som t.ex. kastskydd (skivan stannar om den fastnar så att slipen inte kastar), omstartsskydd (slipen måste manuellt omstartas efter ett stopp) och lättflyttat splitterskydd.
Här kommer några bilder på underverket för den som är intresserad. 250:- kostar den som sagt och det fanns en bunt kvar i Borlänge. Varvtalet är 7500, det låter ju lite lågt tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha surfat lite verkar det som att kastskydd verkar vara rätt bra att ha. En del blå bosch verkar ha "kick back stop", en del makita verkar ha "SJS" super joins system som verkar funka på samma sätt.
Finns det fler slipar som har kastskydd?
Finns det fler slipar som har kastskydd?
Eftersom tråden har ändrat fokus till vinkelslip-säkerhet så har jag startat en separat tråd om det istället.
Klicka här för att svara