Hejsan alla, jag har en blå bosch 12v med 2 st 2.6ah nimh batterier som blivit dåliga.
Har köpt 2 st nya batterier på tyska ebay som är på 3.0ah, problemet är nu att när jag sätter dom i laddaren så blinkar den inte och den ger ifrån sig ett svagt surr om man lyssnar nära.
Kan jag inte ladda dessa batterier med min gamla laddare??
Med vänlig hälsning,

Vad är det för batterier? Antar att det är samma märkspänning (12V) på dem?

Det finns en risk att de nya batterierna inte har samma kemi som dina gamla. Kanske har du NiMH/NiCd i dina gamla batterier och någon form av Litium i de nya.

Nej bägge två är nimh, är beställda efter numret på dom gamla batterierna och bägge är på 12v...

• Gilla
emde
  • Laddar…
Om skillnaden bara är Ah storleken och övrigt samma batteri NiMH ska det fungera.
Jag hade själv 2.0Ah batterier till min gamla blåa (årsmodell 2004) 12V där jag köpte ett 3.0Ah på Kjell&CO utan problem.

Ja det är det enda som är skillnaden det är inget att dom är My och helt urladdade eller nåt sånt??

Laddaren heter al 2425 dv

Batterier ska aldrig förvaras helt urladdade.
Har det fungerat i en maskin?
Om de är helt urladdade vid leverans skulle jag reklamera för det är helt felaktigt.

Laddas ingen av dessa batterier?
är båda samma volttal och nimh så skulle jag låta dem sitta i ett tag och se om det går igång känna på batterierna efter en halvtimme timme så de inte blir varma om de inte kommer igång dvs.
Att de blir varma när de laddas är normalt.

Hejsan, nej batterierna var inte helt urladdade när dom kom men det var inte mycket kräm i din, dom är nu uppladdade, dom hoppade igång när dom suttit i ett tag.

Behöver jag ladda ur och upp dom några gånger för att dom ska fungera bra???
Mvh

Jag hade kört en 4-5 i och urladdningar, eller så laddar du bara upp dem när du tömt dem efter varje gång.

Ska inte buga just men har laddat upp dom, har tyvärr ingen urladdning på min laddare, är det risk att dom blir dåliga om dom ligger nu???

Urladdning på laddare är förlegat det användes på nicd-batterier.
Använd dem tills det är dags att ladda upp igen, ladda kör slut, ladda osv.

Ladda fullt och kör slut varje gång innan nästa laddning så håller dessa batterierna bäst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.