Köpte en partner elmotorsåg förra helgen..betalade mycket mer en för andra märken för att få kvalitet...men men den höll inte mer än 3h...gick tillbaka till affären samma dag för att få den byt...där sa dom att jag inte fick såga så mycket...blev konfunderad eftersom det var ju det sågen var till för...men dom förklarade att det var plastkugg i sågen som inte tålde längre o tyngre belastning och att jag skulle lämna in den på serviceverkstad.
Tycker det är dålig stil att inte informera kunderna att man inte får såga med sågen och att man måste lämna in den 3 gånger med 2 veckors service per gång för att få köpet hävt istället för att ge pengarna tillbaka o dra bort sågen från marknaden.

Vanligaste orsaken till att en elsåg går sönder är att man kör med slö kedja och för att kompensera det hänger sig på sågen för att mata igenom stocken. Det håller dom INTE för och det är inte heller garanti.

Vad sågade du i? En kedja kan bli slö direkt.

Är det en med plastkugg tvivlar jag på att du betalat "mycket mer". Vad var det för modell?

Partners dyrare (1800:- ca) modeller har metalldrev och är i princip samma som Husqvarna och Jonsered. Dock brukar de också gå sönder om man hänger på dem när kedjan är slö. men där är det nästan uteslutande kedjespännaren som går av, eller att skruven böjs.

I stort sett alla elsågar vi får in på vår verkstad har gått sönder p.g.a handhavandefel enl ovan, men vi brukar ta det på garanti ändå för man orkar inte tjafsa och Partner har ett ganska generöst goodwillkonto. Det är inte heller så många elsågar som går sönder jämfört med hur många som säljs så det finns ingen anledning att dra tillbaka någon modell.

Redigerat:
Sågen heter P722T och kostade 1700:-....Köpte den för att såga ner en gran på tomten men kom bara halvvägs efter 3h användande, innan sågen gav upp.
Förväntar mej mer av en såg för 1700:-!!!
Sen är resonemanget konstigt att man ska kunna köra sönder drivkuggen om man har en sliten kedja.....då är sågen feldimensionerad.
Dryftade problemet med grannen om detta och han hade köpt en Partner P1640 förra året för dyra pengar och hade fått exakt samma fel.

Pratade också med service verkstaden och dom sa att det är ett vanligt fel om man använder dom lite hårdare än att ansa buskar med.
Så jag ändrar inte min uppfattning, säljer man en dyr såg så får man också berätta att den inte tål hög belastning (även med ny kedja)

Det är synd att en halv gran är fälld på tomten och när jag får tillbaka sågen kommer den att paja igen ....den granen blir nog bortforslad först i slutet av november efter det att köpet är hävt.

Så det blir dyrt för både Partner och mej...suck

Redigerat:
Ok. Då förstår jag lite mer.

Det verkar lite dumsnålt att ha ett plastdrev på den modellen. Iofs är det motorn som är nästan hela kostnaden för en elsåg, men ett plastdrev för 45 spänn på en såg för 1700 känns bara korkat.

Jag tycker absolut du ska häva köpet. Borde inte vara något tjaf ö.h.t. Partner är schyssta i såna här fall.

Resonemanget haltar inte alls när det gäller slö kedja, det går att jämföra med en vanlig bågsåg. Är bladet slött och man försöker såga av en stock genom att hänga sig på sågen så kommer bladet gå sönder.

På t.ex. P1750 (som är samma som HVA) så böjer sig kedjespännaren för det är enklare och billigare att byta den än en sönderkörd motor.

Fick min andra partnersåg nu till helgen och den höll i 4 h........nu har jag lämnat in den och väntar på den 3dje sågen sen kan jag häva köpet.
Som tur är visste jag att sågen skulle gå sönder så jag blev inte så upprörd som första gången,,,,,köpte en husqvarna med metallkugg som verkstadsgubbarna rekommenderade......så det är bara att vänta på nästa partnersåg och köra sönder den oxå.....så jag får pengarna tillbaka.
Konstigt att partner eller bauhaus inte kan erkänna felet och ger tillbaka mina pengarna nu.... så slipper jag köra sönder en dyr såg till.

Redigerat:
Du ska inte behöva lämna in den på verkstad över huvud taget, reklamera direkt om den inte levererar. Stå på dig i affären bara, hävda att du pratat med ARN (allmänna reklamationsnämnden) och att de tyckte du skulle få reklamera direkt.

Vissa butiker är smarta nog att ge sig fort om man pratar myndigheter med dom, det har jag personlig erfarenhet av :)

Om Bauhaus hävdar att du ska ta det med Partner så snackar de skit, återförsäljaren har fullt ansvar gentemot kunden för vad dom säljer.

Redigerat:
Jag har också en Partner som krånglar. När jag skulle ha ut delar på garantin och pratade med företaget som har servicen här och berättade att jag hade en Partner svarade han jag pratade med skämtsamt: "Jaha, en Partner. Jo vi har en container här på baksidan där vi brukar kasta dom"

Känns ju tryggt! :eek: Köpte den de har på Jula för 1500 nånting.

Mikael_L
Då jag funderar på att köpa en elkedjesåg så kan jag väl passa på och fråga om vad som är bra köp, nu när det verkar finnas såpass mycket kunniga här.

Jag har två huvudplaner, antingen köpa en ny Powercraft, Meec, Einhell och allt vad det kan heta, i prissegmentet 500-800:-
Den andra planen är att hitta en mycket bättre och dyrare, t.ex. Husqvarna eller annat bra märke/modell, men som begagnat.
Jag kommer inte alls såga något mycket, men mer än 5 timmar har jag tänkt att den ska hålla.

Nådåså, finns det några tips på bra budgetmodeller samt bra "proffs"-modeller?

Jag skulle nog satsat på en begagnad bensinare istället, dom känns så mycket 'mer' bara..

Annars har tidningen Gör så här i senaste numret listat årets bästa verktyg.
bensinsågar blev en Stihl (3000) samt Jonsered (4900), elkedjesåg blev en Bosch (1400kr).

Redigerat:
Jag har en Bosch som jag använder regelbundet, visserligen många år gammal så det kan ju vara annorlunda konstruktion nu, men den har aldrig krånglat eller varit i behov av service. Jag kör med 3 kedjor som jag vässar och byter med beroende på vad jag sågar, gamla björkar med sand i barken har en otrolig förmåga att slöa ner kedjor. Jag körde med miljövänlig olja en säsong men den sockrade och förstörde kedjan, iom att jag inte använde sågen dagligen, fick jag lära mig så nu använder jag bara vanlig sågkedjeolja. Ta det som ett tips.

Hade en B&D som funkade helt ok, men jag hade någon mijlökedjeolja i den och den sågen slutade på tippen eftersom mössen i uthuset gnagde sönder plasten för att komma åt oljan som tydligen var smaskens för gnagare!

bara en fråga, varför köpa elsåg när både styrkan å kvaliten e BETYDLIGT mycket sämre än på en bensinare? visst jag förstår saken att ha en elkedje såg om man är inomhus å sågar ner väggar å dyligt men att såga ved med? Why? bara en undran från en bensin tokig motorsågs tok. ;)

Mikael_L
El är billigare än bensin ...
Avgaser är inte nyttiga eller roliga, ifall de går att undvika....
Bullrar mindre ...
En elkedjesåg är mindre underhållskrävande om man bara tar fram den nångång vartannat år typ... (tror jag iaf)
Om behovet skulle uppstå, så kan den även användas inomhus....

Det finns en lista att göra över fördelar med bensinsågen med, t.ex. styrka, inget behov av elström/långa kablar, slitstyrka vid mycket användande osv ...

Jag har dessutom redan en riktig bensinsåg, en husqvarna, av lite mer hobbykaraktär iofs.
Men om den ska fortsätta att användas så måste jag:
Fixa förgasarn ordentligt, den går inte alls som den ska.
Fixa kedjesmörjningen, för den verkar inte fungera.
Byta svärd och kedja .

Men efter analys av mina behov så tror jag en elsåg räcker för mig ...

Fö intressant att det kommer förslag på bosch och B&D, att det inte bara är HusQ, Partner och sthil som gäller ....

Jag är tvungen att såga ved inomhus denna säsong, därav elsågen :)

Mikael_L
Som jag redan berättat så tänker jag köpa mig en elkedjesåg.

Nu har jag ramlat över en Partner P520, men efter denna tråd kan jag ju undra om jag vågar köpa en partner ... :confused:

Vad är det för drev som är av plast och går sönder?
Drevet som driver kedjan? Jag kollade på P520's kedjedrev, det var av metall.
Men det är kanske något intent placerat som är det känsliga?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.