Har använt en Dewalt 51238k spikpickadoll en hel del och är fantastiskt nöjd med den. Enda felet är att den inte är min och den bör därför ersättas.

När jag letar lite på nätet verkar det lättare att hitta Boschpickor till hygglo priser (iaf i europa) och då funderar jag på om jag kommer bli lika nöjd med en GKS 50?

Har ingen känsla av att Bosch har något speciellt rykte som bra på spikpistoler, men lägstanivån på blåa maskiner brukar ju vara rätt ok...

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Eller en Makita AF505?
 
Jag vet inte mycket om de maskiner du tittar på, men några features att titta efter:

Oljefritt är trevligt för den här typen av pistoler, där man annars riskerar att skvätta olja på inredningsdetaljer
Spärr mot tomskott om man glömmer att ladda om
Bälteskrok
Fininställning av spikdjup. Dewalts brukar vara i lite för grova steg. Så är det i alla fall på min 15g Dewalt.
Utbytbar mjuknos. De är för övrigt lätta att tappa bort. Skaffa reservnosar med en gång.
Utblås så att man slipper få luften i ansiktet. Dämpat utblås i handtaget är trevligt. Finns på min Ridgid 18g
 
Dewalten matas med ett par droppar olja då och då. Har dock inte sett röken av någon olja på det jag spikat.

Spärr mot blindskott finns inte på Dewalten men Boschen verkar ha det.
Bälteskrok har Dewalten och den fungerar väldigt bra. Boschen ser ut att sakna det.
Spikdjup: För det jag skjutit har det fungerat bra på dewalten, men jag tror jag har rätt låga krav på den punkten jämfört med om man finsnickrar.
Utblåset på Dewalten sitter på "toppen" och i vissa lägen blåser man sig i ansiktet - kunde vara bättre på dewalten mao.
 
Nu sitter jag å surar över detta.

Bestämde mig för att skippa 18 gaugepistolerna och gå på 16 gauge istället. Takpanel och list lär fungera lika bra med en sådan, list lite sämre, tak lite bättre....

Bestämde mig också för att köra med Dewalts 51257 eftersom jag är så nöjd med den 18gauge dewalten jag använt en del.
Byxkrok, oljefri (51257), etc.

150 dollar kostar den på amazon. Lägger till två paket spik. Frakt 1000kr!!! Vafan. Finns bara ett fraktalternativ. Dessutom görs det något tax deposit för tull etc på 570kr. Slutsumma 2800kr. Känns inte så billigt längre.

Lutar istället åt en Bosch GSK 64 från någon engelsk site, tex toolstop. Slutar på ungefär 2k ex spik.
 
MathiasS skrev:
Lutar istället åt en Bosch GSK 64 från någon engelsk site, tex toolstop. Slutar på ungefär 2k ex spik.
Hej,

Blev det någon GSK 64? Och är du nöjd isåfall?
Jag sitter och avser beställa en sån nu.

Mvh.
 
Nope, kom aldrig till skott.
 
Har också funderat på att investerat i en GSK 64, frågan är vilket som är att föredra
0° eller 34° :confused:
 
ceson skrev:
Har också funderat på att investerat i en GSK 64, frågan är vilket som är att föredra
0° eller 34° :confused:
Jag väljer 0, den 34 gradiga är ju en storlek upp på dyckert. 1.6->1.8 och det känns lite för grovt för mig :)
Det slutar väl ändå med att man får köpa fler :p
 
Tomas_P skrev:
Jag väljer 0, den 34 gradiga är ju en storlek upp på dyckert. 1.6->1.8 och det känns lite för grovt för mig :)
Det slutar väl ändå med att man får köpa fler :p
Ja det brukar ju hamna där när man väl börjat att köpa:) Min tanke var att åtkomligheten kanske
blir bättre med 34° skillnaden mellan 1,6 och 1,8 har den någon större betydelse? Jag kommer
att köpa typ en GSK 50 också, är så trött på att "purra" och hoppas slippa detta tidsödande moment.
 
En sak som gör att jag drar mig för att köpa bosharna är att dom saknar bälteskrok. Det måste jag faktiskt ha. Kanske går det att montera? Finns en bra på skruvdragarna.
 
MathiasS skrev:
En sak som gör att jag drar mig för att köpa bosharna är att dom saknar bälteskrok. Det måste jag faktiskt ha. Kanske går det att montera? Finns en bra på skruvdragarna.
Det går säkert att lösa:) Tråkigare tycker jag är att dom inte finns i L-Boxx.
 
Bälteskrok på spikpistoler är riktigt trevligt (även om man nästan tappar byxorna när man hänger på sig Hitachi NR90´n) :)
 
Bälteskroken behöver inte hänga i bältet. ImageUploadedByTapatalk1345294006.301757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas_P
  • Laddar…
MathiasS skrev:
En sak som gör att jag drar mig för att köpa bosharna är att dom saknar bälteskrok. Det måste jag faktiskt ha. Kanske går det att montera? Finns en bra på skruvdragarna.
Så här gjorde jag, köpte en sån här på jula och sågade av den till två.
Krok2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel billig lösning dock inte helt optimal, den kunde gärna varit lite vidare men det funkar och det går att stänga väskan utan problem:) Skall bara byta skruven mot en svart insex hade ingen sådan hemma.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.