Har använt en Dewalt 51238k spikpickadoll en hel del och är fantastiskt nöjd med den. Enda felet är att den inte är min och den bör därför ersättas.
När jag letar lite på nätet verkar det lättare att hitta Boschpickor till hygglo priser (iaf i europa) och då funderar jag på om jag kommer bli lika nöjd med en GKS 50?
Har ingen känsla av att Bosch har något speciellt rykte som bra på spikpistoler, men lägstanivån på blåa maskiner brukar ju vara rätt ok...
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
När jag letar lite på nätet verkar det lättare att hitta Boschpickor till hygglo priser (iaf i europa) och då funderar jag på om jag kommer bli lika nöjd med en GKS 50?
Har ingen känsla av att Bosch har något speciellt rykte som bra på spikpistoler, men lägstanivån på blåa maskiner brukar ju vara rätt ok...
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Jag vet inte mycket om de maskiner du tittar på, men några features att titta efter:
Oljefritt är trevligt för den här typen av pistoler, där man annars riskerar att skvätta olja på inredningsdetaljer
Spärr mot tomskott om man glömmer att ladda om
Bälteskrok
Fininställning av spikdjup. Dewalts brukar vara i lite för grova steg. Så är det i alla fall på min 15g Dewalt.
Utbytbar mjuknos. De är för övrigt lätta att tappa bort. Skaffa reservnosar med en gång.
Utblås så att man slipper få luften i ansiktet. Dämpat utblås i handtaget är trevligt. Finns på min Ridgid 18g
Oljefritt är trevligt för den här typen av pistoler, där man annars riskerar att skvätta olja på inredningsdetaljer
Spärr mot tomskott om man glömmer att ladda om
Bälteskrok
Fininställning av spikdjup. Dewalts brukar vara i lite för grova steg. Så är det i alla fall på min 15g Dewalt.
Utbytbar mjuknos. De är för övrigt lätta att tappa bort. Skaffa reservnosar med en gång.
Utblås så att man slipper få luften i ansiktet. Dämpat utblås i handtaget är trevligt. Finns på min Ridgid 18g
Dewalten matas med ett par droppar olja då och då. Har dock inte sett röken av någon olja på det jag spikat.
Spärr mot blindskott finns inte på Dewalten men Boschen verkar ha det.
Bälteskrok har Dewalten och den fungerar väldigt bra. Boschen ser ut att sakna det.
Spikdjup: För det jag skjutit har det fungerat bra på dewalten, men jag tror jag har rätt låga krav på den punkten jämfört med om man finsnickrar.
Utblåset på Dewalten sitter på "toppen" och i vissa lägen blåser man sig i ansiktet - kunde vara bättre på dewalten mao.
Spärr mot blindskott finns inte på Dewalten men Boschen verkar ha det.
Bälteskrok har Dewalten och den fungerar väldigt bra. Boschen ser ut att sakna det.
Spikdjup: För det jag skjutit har det fungerat bra på dewalten, men jag tror jag har rätt låga krav på den punkten jämfört med om man finsnickrar.
Utblåset på Dewalten sitter på "toppen" och i vissa lägen blåser man sig i ansiktet - kunde vara bättre på dewalten mao.
Nu sitter jag å surar över detta.
Bestämde mig för att skippa 18 gaugepistolerna och gå på 16 gauge istället. Takpanel och list lär fungera lika bra med en sådan, list lite sämre, tak lite bättre....
Bestämde mig också för att köra med Dewalts 51257 eftersom jag är så nöjd med den 18gauge dewalten jag använt en del.
Byxkrok, oljefri (51257), etc.
150 dollar kostar den på amazon. Lägger till två paket spik. Frakt 1000kr!!! Vafan. Finns bara ett fraktalternativ. Dessutom görs det något tax deposit för tull etc på 570kr. Slutsumma 2800kr. Känns inte så billigt längre.
Lutar istället åt en Bosch GSK 64 från någon engelsk site, tex toolstop. Slutar på ungefär 2k ex spik.
Bestämde mig för att skippa 18 gaugepistolerna och gå på 16 gauge istället. Takpanel och list lär fungera lika bra med en sådan, list lite sämre, tak lite bättre....
Bestämde mig också för att köra med Dewalts 51257 eftersom jag är så nöjd med den 18gauge dewalten jag använt en del.
Byxkrok, oljefri (51257), etc.
150 dollar kostar den på amazon. Lägger till två paket spik. Frakt 1000kr!!! Vafan. Finns bara ett fraktalternativ. Dessutom görs det något tax deposit för tull etc på 570kr. Slutsumma 2800kr. Känns inte så billigt längre.
Lutar istället åt en Bosch GSK 64 från någon engelsk site, tex toolstop. Slutar på ungefär 2k ex spik.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ja det brukar ju hamna där när man väl börjat att köpaTomas_P skrev:
blir bättre med 34° skillnaden mellan 1,6 och 1,8 har den någon större betydelse? Jag kommer
att köpa typ en GSK 50 också, är så trött på att "purra" och hoppas slippa detta tidsödande moment.
Så här gjorde jag, köpte en sån här på jula och sågade av den till två.MathiasS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel billig lösning dock inte helt optimal, den kunde gärna varit lite vidare men det funkar och det går att stänga väskan utan problem
