Har bytt på min...fick ny på garantin...Har du ingen garanti är det nog bara att köpa ett nytt.
Artnr: 1 619 P03 510 och kostar 290:- Hos Bosch
Artnr: 1 619 P03 510 och kostar 290:- Hos Bosch
Och för att förklara. Hade en typ 10cm lång teakbit typ 50x50 mm. Skulle snedsåga den så den blev kilformad. Lade en list som stöd mot anhållet och vinklade sågen.
Tyvärr chansar man ju ibland... Nästa gång blir det en grövre list bakom och klossar på sidorna så biten sitter ordentligt fast.....
Tyvärr chansar man ju ibland... Nästa gång blir det en grövre list bakom och klossar på sidorna så biten sitter ordentligt fast.....
Ett litet tips, skall man köra så små bitar på kap/gersåg, bordscirkelsåg eller med några fomer av fräsbord så är en jigg ett måste. Den enda sågen jag kör sådana bitar i är bandsågen, på en bordscirkelsåg har man inte en chans att rädda fingrarna om något händer ocvh fräsen är ännu värre.
Att hyvla ett sådant ämne i en rikthyvel gör man inte.
Händerna måste vara helt utanför riskzonen och skyddsglas ett absolut måste som alltid då små bitar kan komma flygande i en jäkla fart som man inte överlever om man har otur.
Sorry om detta upplevs som pekpinnar men aldig småbitar i maskiner utan jiggar som fixerar dem och gör att man kan behålla säkerhetsavstånd till fingrar mm.
/Kent
Att hyvla ett sådant ämne i en rikthyvel gör man inte.
Händerna måste vara helt utanför riskzonen och skyddsglas ett absolut måste som alltid då små bitar kan komma flygande i en jäkla fart som man inte överlever om man har otur.
Sorry om detta upplevs som pekpinnar men aldig småbitar i maskiner utan jiggar som fixerar dem och gör att man kan behålla säkerhetsavstånd till fingrar mm.
/Kent
Jo tyvärr så slarvar man ju ibland. Den här gången höll det däremot att gå illa så jag har förhoppningsvis lärt mig en läxa.
Nytt anhåll är beställt. Igårkväll tillverkade jag en ny bit med ordentligt fasttvingade anhåll och stöd. Den är gången gick det bättre
Nytt anhåll är beställt. Igårkväll tillverkade jag en ny bit med ordentligt fasttvingade anhåll och stöd. Den är gången gick det bättre
Tack för varningen!snickarboden skrev:Ett litet tips, skall man köra så små bitar på kap/gersåg, bordscirkelsåg eller med några fomer av fräsbord så är en jigg ett måste. Den enda sågen jag kör sådana bitar i är bandsågen, på en bordscirkelsåg har man inte en chans att rädda fingrarna om något händer ocvh fräsen är ännu värre.
Att hyvla ett sådant ämne i en rikthyvel gör man inte.
Händerna måste vara helt utanför riskzonen och skyddsglas ett absolut måste som alltid då små bitar kan komma flygande i en jäkla fart som man inte överlever om man har otur.
Sorry om detta upplevs som pekpinnar men aldig småbitar i maskiner utan jiggar som fixerar dem och gör att man kan behålla säkerhetsavstånd till fingrar mm.
/Kent
Klicka här för att svara
