Någon som har erfarenhet av Makita's lamellfräs BPJ180 ?
(Alltså den sladdlösa varianten.)

Övrig info som sökes är hur Makita 3901 / PJ7000 lamellfräs (.. med sladd) står sig mot andra lamellfräsar, för- och nackdelar ?

Redigerat:
Jag har en sån där 3901, tyvärr har jag inte jämfört med annat än såna där billiga kexfräsar typ ferm som jag klämt på i butiken, och då är det en klar och tydlig skillnad på känsla och precision. Jag förutsätter att den är i nivå med Bosch, DeWalt mfl i samma prisklass, och med den enkla körning jag har gjort så har den funkat fullt ut utan egentliga anmärkningar.

Jag vet att den står sig precis lika bra som många andra i den klassen.
Det som skiljer mellan maskinerna är lite handhavande.

Jag har svårt att se någon fördel med att den är batteridriven. Jag använder aldrig lamellfräsen utan att koppla den till dammsugaren. Startautomatiken funkar inte, den blir tyngre, du måste byta batteri, bara nackdelar.

Tack för snabba svar !
Att jag kikar på den batteridrivna är för att den är runt (*edit*) 900:- billigare + att jag redan har batterierna.
Några nackdelar blir det ju förstås, men än så länge väger fördelarna över; marginellt mindre hyllplats och billigare i inköp. Dammsugare med startautomatik har jag inte tillgång till, det blir till att trycka på knappen, och troligen kommer jag för det mesta att arbeta utomhus. Vikten blir ju något högre, ca 4hg. (..troligen bara nyttigt för mina spagetti-armar!)

Kom gärna med fler tankar och för-/nackdelar !

Redigerat:
Uppdatering; Var igår iväg och hämtade ut den sladdlösa lamellfräsen Makita BPJ180.
Efter några snabba tester så har jag kommit fram till att maskinen är väldigt precis och stadig i anhållet. Avsaknaden av sladd gör att maskinen känns väldigt "fri". Batteriet gör antagligen maskinen något baktung jämfört med sladdvarianten, men man slipper hålla reda på sladden.
Dammsamlaren utför sin uppgift riktigt bra. Spånen är relativt stora och inget undslippande damm vad jag kunde se (beror väl iof på vilket ämne man kör i). Dock fylls påsen ganska snabbt.
Passformen mellan de två bitarna jag testkörde på stämde riktigt bra och skarven dem emellan var knappt kännbar efter sammanfogning.

Testade även att fräsa ut "blad" på runt 0.5 millimetern (Fräste med ca 4,5mm mellanrum i höjdled och skar sedan ut), något som redan kommit till användning som distanser hemma i köket för att luckorna i överskåpen inte ska ta i den utskjutande lådan som är byggd ovanpå.

Ska så snart jag får tag på en klinga som kapar rakt (jaja ..jag vet att det är jag som kapar snett) påbörja tillverkningen av ett skåp som jag funderat på av och till i 3 år nu.

Jag plockade upp en pj7000 idag. Hade lite kex jag köpt på Jula tidigare. Är det någon speciell tjocklek på deras kex? Tycker det var så mycket glapp. Runt två mm skulle jag säga. Tror inte att kexen växer så mycket att det där kan bli tight. Provade att doppa ett i vatten men det fattades fortfarande en massa. Aldrig använt en lamellfräs förut men har googlat en massa och kommit fram till att det skulle underlätta en massa då man bygger enkel inredning. Stod mellan en kexmaskin och en domino och jag fegade ur och körde på kexmaskinen så jag inte skulle få så mycket stryk av frun.

Min erfarenhet är att du aldrig får så tight passform med kex som med Dominon. Någon tiondel kan det lätt bli fel men några millimeter handlar det inte om.

Har använt många olika sorters kex, dels Harald Nyborg (de jag köpte var iaf skräp), Bauhaus egna märke samt Lamellos. De två senare har jag alltid tyckt varit bra men Lamellos håller jämnast kvalitet (lägst toleranser). Köper man dem i storpack kostar de nästan ingetting.

Aha så det skiljer en hel del på tjockleken mellan olika? I mitt fall makitan+Jula så är det så illa att jag funderade på ifall man tänkt att man skall behöva flera olika klingar för att få bra passning. Tack för tipset ang lameller. Provat makita egna? Man tycker att de borde passa bra men då det bara fanns 1000-pack och man förmodligen vill ha alla storlekar så kände jag att det drog iväg i pengar och vart lite snål då maskinen kostade en slant i sig. Nu i efterhand ångrar jag att jag inte beställde ändå. Har inte så stort utbud av inköpsställen på sånt där men jag skall ragga runt lite. Att använda lameller som är såhär mycket tunnare än snittet känns inte vettigt. Ska gå ut och mäta nu.

I min värld ska klingan alltid vara 4mm, varken tjockare eller tunnare. Problematiken ligger helt i kexen. Makitas egna är säkert bra även de men skulle nog satsat på Lamellokittet som SC Aero tipsar om. Vet inte var du bor men Theofils har Lamellos kex i storpack till drägliga priser. Förvänta dig dock inte perfekt passform var varje kex ändå...

Bara en tanke: Om klingan vobblar en aning så kommer den att såga ett spår som är aningen bredare än klingan i sig. Testa att mäta klingan med skjutmått och sedan mäta spåret som klingan har sågat. Tag givetvis bort batteriet när du mäter.

Tack för tips ang lameller. Ska kolla upp vad som finns lokalt först. Annars beställer jag. Mätte nu och jag överdrev nog lite, men kexen jag har är knappt 3mm. Klingan är precis 4mm. Ni kan ju tänka er spelet. Har sett en del videos där de varit tvugna att använda en plastklubba för att slå ned kexen (och det känns ju inte helt rätt heller) medans de vickar och är helt lös med mina.

I övrigt vet jag inte ifall jag vågar säga så mycket om maskinen eftersom jag inte har några tidigare erfarenheter av dem. Något jag tror att jag förstått och som då är en stor besvikelse är höjdjusteringen. Jag hade inte en tanke på detaljer. Jag valde bara ett märke jag vet har bra kvalitet i stort. När jag använt maskinen så känns det lite tokigt. Höjdjusteringen på pj7000 går på anhållet som man ställer vinkeln med. Det jag sett på videos och inte tänkt så mycket på förrän jag håller en maskin i handen är att plattan för höjdinställningen behöver tas bort om man skall köra på en skiva eller i nederkant på ett material som är större än anhållet för höjdjusteringen. När jag tittar på videos jag kikat på tidigare så ser det ut som att detta är kombinerat på åtminstone denna: http://www.youtube.com/watch?v=_pTWvPBP6Ps dvs så att vinkel och höjd går på samma och att vinkeln går att fålla upp så man får ett större 90-graders anhåll istället för som på pj7000 där man behöver lyfta av detta. Inget stort problem egentligen...

Edit: Skall tillägga att jag mätte hålet också. Det verkar vara väldigt exakt. Lamellerna är boven. :)

Köpte ett 1000pack Dewalt. De var bättre men inte helt tight. Blev betydligt lättare. Nåja. Jag skulle kexa ihop 12mm plywood i vinkel. Det var inte helt lätt med denna makita. Jag tycker att man borde ha kunnat göra den slimmare i bottenplattan så även 12mm kunnat köras utan att använda höjdanhållet. Eller ja jag vet inte. Den gör sitt jobb och jag hann nog limma ihop ett par lådor innan jag ens förberett för att plugga samma sak.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.