Verktyg & Maskiner
237: [citat] Jag läste upp alla sågar för frugan och hon han nästan bli irriterad innan hon fatta att det var ett skämt :) kanske ska slå till på sågen imorgon, får åka och klämma lite på den :)
MaxPax: Kanske kontakta tillverkaren? Blir förhoppningsvis billigare än att be någon återförsäljare ta hem delar. http://www.atika.de/t3/en/service-form.html annars borde de flesta som säljer Atika-grjer kunna ta hem delar tänker jag.
Amarace: Har inte testat en än, men köpte en i Tisdags. Var i valet mellan den och Julas egna "Meec" med liknande prastanda, men det skilde bara 200kr, och med Stanley fick man ju med lite tillbehör. och kollar man på dom ser Stanley'n robustare ut. Dock är den "Made in PRC".
Ludwig: 16A här också på stolpen. Har inte skjutit någon säkring sedan vi flyttade tvättmaskinen till annan fas. Har kört massa maskiner och annat utan att lyckas lösa ut huvudsäkringen.
Marlen Eskilsson: Jag har raderat inlägg i den här tråden som inte svarade på TS fråga samt inte drev ämnet framåt på ett konstruktivt sätt.
mycke_nu: Nu så här nästan två år senare känner jag att min ursprungliga, något negativa, utvärdering nog var lite orättvis mot maskinen. En borrhammare är inte en maskin som jag använder så ofta, men jag måste säga att Boschen lämnar ett leende på mina läppar varje gång. Otroligt smidig helt enkelt. Under året har jag gjort en mängd installationer av elmateriel, fönster, mm och det
bygga_bo: I reservdelskatalogen finns sprängskisser. Du hittar den här: http://www.festool.se/Service/Pages/Service.aspx EDIT: Tvåa på pucken...
Charley1968: Hej! Kan ni rekommendera sinkfrässchabloner i bredden 400-600mm. Jag leter efter någonting som är enkelt och prisvärd, måste inte vara någon högprofessionell schablon. Tackar för era opinioner!
Eld: [citat] Det är så det fungerar. Det är likadant med Jula. Inga (eller nästan inga) reservdelar i katalogen men om man frågar så finns det en hel del att köpa.
D09: Det är 10 meter till taket typ :) Fick pris på stolpe, bom, telfer med suggrej. Ca 80 000 😁😁😁😁 ( ex moms ) Så imorgon kommer det göras ett försök med mina sugkoppar som jag hade när jag lyfte i mina fönster Kostnad 100kr :) Edit: priset kommer inte från Corres länk
Huzzbutt: Det var det värsta, livsnjutare! jag kan dock säga att jag aldrig förstått njutningen av själva ägandet av verktygen, det är en sak att titta på sina 40 hyvlar och vara fast förvissad om att varenda en är vass.
AxxChild: Detta är porr på hög nivå. Hade helst velat se en byggtråd på hela bordet, samt även en video. Tummen upp!
jac: Angående kedjespänning så följer jag detta utmärkta råd från Snickarboden: http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/145150-fila-sagkedjan-sjalv.html#post1078433 "Kedjespänningen skall vara så hård så att när man lyfter i kedjan mitt på svärdet skall halva drivlänken blottas när motorkroppen börjar lyfta, detta oavsett svärdslängd vilket innebär att det är mycket
dof: En dremel dsm20 och en bosch gop250 levererades idag. Tror jag kommer klara det mesta med dom maskinerna och dom kommer nog användas mycket till andra projekt också.
Tony Rosendahl: Tack för alla svar! :cool: Får fundera lite på vilken man ska köpa då.... Självklart styr ju ekonomin en del, men kanske man får försöka gå upp ett snäpp då.
hantverkare1: Slipade mit boksbord, limträ i ek, sånt som halva sveriges befolkning har, inkl svart skinnstolar. Slipade mig upp till 320 med brilliant. Det blev frukansvärt blank. Lite för blankt kanske, träkänslan försvann och bordet känns mer som plast eller glas. Blir det bättre när oljan kommer på? Har tänkt köra med kokt linolja. Något annat kanske är bättre? Eller kan man gå baklänges
Christoffer M: Tack! Jag skall kolla hemförnicklingen mer noggrant. Skummade lite över ett glas öl(!) igår. Angående poleringen så har den ju den skrovliga sand-ytan kvar nästan överallt. Jag har en liten idé om hur den kan se prydlig ut utan större ansträngning. Återkommer med bilder från "obduktionsbordet".
jonmo: Jag har fortfarande inte sett några tecken på rea på borrhammaren, jag har kollat de stora tyska siterna, de stora brittiska samt diverse olika ändelser av ebay. Är det någon annan som har hittat bra pris någonstans? En relaterad fråga som bara är lite OT är: vilken borrhammare ska man köpa som (helst) kommer i systainer eller (möjligen) får plats i en? En ytterligare fråga som är
jonmo: [citat] Jag har också en elektrisk Rapid, och har också för mig att den lät ganska lite. Nu var det iofs ett tag sedan jag använde den.
pär h: I möbel sammanhang är det alltid hårda plattan. För du vill alltid ha en så platt och slät yta som möjligt. Precis som Daniel skrev Pär
dsub: Man får tacka ola_c det är sådant här som gör bh till det bästa forumet på nätet.
ullberg: [citat] Jag vet inte exakt vad du menar med "vanlig" men lite mer än 1600 (max släpvängsvikt) brukar man väl kunna få ihop, ta en simpel 9-5:a, FWD och 1800 max släpvagnsvikt (kräver givetvis B96, annars knappa 1400), dessutom kostar de ju ungefär vad bensinen i tanken är värd så det blir ju ingen jätteinvestering... Men visst, ska man upp emot de 2500 i ditt Tiguanexempel (bra tips,
p.lundgren: Och för den som letar efter phls tråd i framtiden någon gång så ligger den här
nombz: Skaplig såg det där blev. Större än vad man trodde och sågar som en gud. Kan man vara nöjdare? Den kommer bli dyr per kapning då jag inte kommer använda den så mycket, men varje kapning är ju glädje så det är det värt.
ullberg: Momentnyckel är lösningen (eller momentstav om ni vill köra med dragaren), 110Nm är det vanligaste åtdragsmomentet (torr gänga), då både sitter det utan att efterdra och går lätt att lossa efter en säsong. Kanske lite nördigt, men det är så mycket lättare att göra bytet att jag lätt accepterar det... /U
End: Lägger upp några bilder, kameran var inte precis den senaste modellen :D Men man ser förhoppningsvis skillnaderna i alla fall... [bild] Storleksmässigt i princip lika. [bild] Det syns inte så bra på bild men den nya har någon millimeter mer utrymme för handen (knogarna). [bild] Helt nedsänkt, 55 mm. Så ser klyvkniven ut då. [bild] Helt nedsänkt, 55 mm. Täcker då bara typ halva