Anna1984 skrev:
Det gör jag. Ska ut och såga imorgon, sen får vi se hur lång tid det tar tills det är dax att slipa första gången.
Jag hoppas innerligt att du inte negligerar alla goda råd om säkerhet, även om du väljer att inte kommentera dessa inlägg. Vad gäller hur lång tid det ska gå innan du behöver slipa kedjan så ska den slipas vid varje tankningstillfälle.
Har du hanterat en motorsåg tidigare?

Anna1984 skrev:
Det gör jag. Ska ut och såga imorgon, sen får vi se hur lång tid det tar tills det är dax att slipa första gången.
Tid till första slipningen....
Mellan 5 sekunder och två tankar skulle jag gissa på...
Ibland sätter man kedjan i en sten det första man gör.... (brukar vara ett bra tillfälle för små barn att lära sig lite nya ord då )

Med vanliga kedjor finns det dom som gör en filning det första dom gör, för att fabriksfilningen inte är bra nog...

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Lite återkoppling ang oregon powersharp. Jag köpte ju deras slipbara kedja och sågsvärd till min Partner 351. Två gånger på rad har nu kedjan hoppat av efter ca 10 min arbete och bägge gångerna har kedjan blivit obrukbar. Första gången bytte jag den, men nu struntar jag nog i det. Vet inte om den hoppade pga av att jag gjort något fel eller om den inte är 100 kompatibel med min såg. Satte i alla fall på den enligt instruktion och med ca 1 cm glapp, eller så man kan lyfta den 1 cm från sågbladet. Sista gången körde jag med 0,8 mm eftersom den hoppade av första gången. Dock med samma resultat. Sågen är i och för sig rätt gammal, från 1998. Kanske dax för en ny ändå.

Såg att mcculloch c330 såldes på bauhaus för 1295 kr. Kanske ingen höjdarsåg, men förmodligen bättre än min lånade partner från 1998. Behöver ingen värsting. Bara en som faktiskt funkar.

M
Anna1984 skrev:
Lite återkoppling ang oregon powersharp. Jag köpte ju deras slipbara kedja och sågsvärd till min Partner 351. Två gånger på rad har nu kedjan hoppat av efter ca 10 min arbete och bägge gångerna har kedjan blivit obrukbar. Första gången bytte jag den, men nu struntar jag nog i det. Vet inte om den hoppade pga av att jag gjort något fel eller om den inte är 100 kompatibel med min såg. Satte i alla fall på den enligt instruktion och med ca 1 cm glapp, eller så man kan lyfta den 1 cm från sågbladet. Sista gången körde jag med 0,8 mm eftersom den hoppade av första gången. Dock med samma resultat. Sågen är i och för sig rätt gammal, från 1998. Kanske dax för en ny ändå.
Kedjan satt för löst! 1cm glapp? i så fall med en del kraft. Dessutom behöver man spänna kedjan igen efter en liten stunds sågande då den udvidgar sig av värmen, speciellt en helt ny kedja. Ser man att den börjar hänga undertill minsta millimeter så är det bara att stanna sågen och spänna den.

Tråkigt detta, men det har nog inte med sågen eller kompatiblitet att göra. En partner från 1998 tror jag kickar bakdel på en ny såg för 5000 idag om den är i bra skick. Själv har jag en stihl från 1995 som bara går och aldrig krånglar.

Tillägg: Se också till så kedjesmörjningen fungerar som den ska och att det finns kedjeolja oljetanken. Det har hänt mig att kedjan hoppat av när smörjningen vart igensatt..

Redigerat av moderator:
Jag har en Partner 351 också och i min instruktionsbok står det ingenting om 1cm glapp och jag har Oregon kedja. Spänn kedjan ordentligt (inte som en fiolsträng) så att kedjan bara kan lyftast några mm, kapa några bitar och hoppar kedjan av eller blir oerhört slak måste kuggarna på kedjekransen vara slitna.

Angående kedjespänning så följer jag detta utmärkta råd från Snickarboden:
http://www.byggahus.se/forum/tradgardsmaskiner/145150-fila-sagkedjan-sjalv.html#post1078433

"Kedjespänningen skall vara så hård så att när man lyfter i kedjan mitt på svärdet skall halva drivlänken blottas när motorkroppen börjar lyfta, detta oavsett svärdslängd vilket innebär att det är mycket hårdare än vad de flesta spänner dem. Med nya kedjor spänner man gradvis, man spänner lite lösare, kör lite, spänner och efter en tre-fyra gånger så har den töjt sig och man kan spänna rätt."

Det finns endel annat matnyttigt i den tråden också.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.