Jag håller på och röjer på min tomt och behöver kapa en del mindre träd och några halvstora med motorsåg. Jag har lånat en Partner motorsåg av min far. Tyvärr är kedjan väldigt slö. Att lämna in den för slipning kostar ju endel.

Såg att det fanns ett antal Holstein motorsågar på tradera för under 1000-lappen. Är det prisvärt?

http://www.tradera.com/item/301811/192041175/motorsag-52cc-holstein-20-svard-ny-vara

M
Du ska väl inte köpa en ny såg för att kedjan är slö? Köp en rundfil och en filmall i sågaffären, tag med sågen så du får rätt grejjer, det är viktigt. Sedan är det bara att kolla några youtube-klipp om "sharpening chainsaw chain" och lära sig fila. Det är fint att kunna och billigare än tusen spänn. Krävs dock lite träning för att få det bra.

Och personligen så tror jag att den holstein-sågen är skräp.

Redigerat av moderator:
...eller åk till närmaste byggvaruhus och köp ett par nya kedjor. Kostar inte mycket.

och nej, nonamesågar är inte prisvärt. Köp en liten stihl istället.......men det enda vettiga är förstås att fixa kedjan på sågen du har.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ny kedja eller filas.
Är du inte van så kan du ha otur att stöta mot mark med svärdspetsen och med en ny kedja, vips så står du med en kedja som måste filas.
Skillnaden mellan en bättre eller sämre såg är att den dyrare tål att plågas med en dålig kedja men där en sämre såg helt enkelt ger upp sitt jordeliv.

Redigerat:
D09
Har en holstein röjsåg

90 % meka, 10 % arbete

Och då är den splitter ny..

Sen minskar arbetsprocenten med 1 % för varje år.

Motorn går bra när den väl går.

Så tänkte jag i våras, sen dog den igen

jag har köpt mig en elektrisk kedjeslip. värt varenda krona, för det finns inget värre än att
ha en slö kedja. Med den får man exakta vinklar och fort går det. Annars, gör som tidigare
talare säger, köp en ny kedja...tror Jula säljer Partner..

D09
Har också en elektrisk slip

Grymt bra :)

Kedjan blir som ny varje gång

Hur mycket kostar en elektrisk kedjeslip? Och det behövs ingen vana för att slipa med en sån?

D09
Anna1984 skrev:
Hur mycket kostar en elektrisk kedjeslip? Och det behövs ingen vana för att slipa med en sån?
Några hundralappar på jula om jag inte minns fel

Nä, den är enkel att använda.

Lägg i kedjan, rita på 1:a du slipad för att ha koll.

Skruva fram fixturen så slipstenen går i utan att slipa bort hela tanden.

Slipa lite lite lite, sen byt vinkel och ta nästa tand. Osv :)

ullberg
Jag stämmer in i kören, funkar sågen verkar det otroligt onödigt att köpa en ny, slipa kedjor är inte alls dyrt, möjligtvis känns det lite dyrt jämfört med en ny kedja som också är väldigt billigt. Att slipa för hand eller med egen maskin är också fullt möjligt.

Personligen orkar jag aldrig plocka fram maskinen då jag tycker det går rätt fort för hand. Maskin kör jag bara när jag stensågat och det
'ordentlig slipning snarare än skärpning. Kanske hade jag gjort annorlunda om jag haft en proffskedjeslip, men de kostar mer än snittvärdet på mina sågar så det har jag lämnat därhän.

trojlee skrev:
jag har köpt mig en elektrisk kedjeslip. värt varenda krona, för det finns inget värre än att
ha en slö kedja. Med den får man exakta vinklar och fort går det. Annars, gör som tidigare
talare säger, köp en ny kedja...tror Jula säljer Partner..
Kedjan behöver inte vara av samma märke som sågen, den ska bara passa till sågen.

Jula säljer sågar från McCulloch (som har ersatt partner tror jag) och Johnsered, båda är märken i Husqvarna-koncernen. Kedjorna de säljer är däremot från Oregon, utmärkta kedjor till rätt bra priser (det är dessutom Oregon som tillverkar Husqvarnas "originalkedjor", även om Husqvarna håller på att bygga upp egen produktion, men det handlar om priser snarare än kvalitet om jag förstått det rätt).

Enda poängen med att köpa kedja från sågtillverkaren är att det kan vara lättare att säkerställa att kedjan passar, men de gånger jag varit på Jula har det varit enkelt att hitta i översättningstabellerna.

Och för att ge lite motvikt till MattiasS fäbless för tyska prylar måste jag slå ett slag för våra Svenska tillverkare, Husqvarna / Jonsered. Själv gillar jag dem bäst i orange förpackning (dvs. Husqvarna). Mycket trevliga produkter! (precis som Stihl, som jag väljer bort för att de känns så plastiga, den verkliga kvalitén är det dock absolut inget fel på)

Redigerat:
Skippa kedjeslipen och åk till exempelvis Jula och köp nya kedjor för 150 kr styck.

Det som oroar mig är att du ska ta ner träd med motorsåg men verkar inte ha någon direkt vana. Har man minsta lilla vana slipar man nämligen sina kedjor själv. Så innan du funderar på att dra igång ett av de absolut kraftfullaste och farligaste verktygen man som villaägare kan ha så ska du se till att du har koll på följande:

1) Har du skyddskläder? Sågstövlar, sågbyxor och hjälm med visir är ett absolut minimum. Naturligtvis ska de vara godkända.
2) Vet du hur sågen fungerar avseende kastskydd och vad som orsakar kast?
3) Så fort du förflyttar dig eller lägger ifrån dig sågen ska du alltid slå till kastskyddet. Detta arbetas in till att bli en reflex som man gör med en knyck med handleden.
4) Kan du grunderna i trädfällning? Riktskär? Fällskär? Brytmån? Hur man kvistar? Det kan låta enkelt, men jag har sett många som tror sig kunna hantera en såg och som inte har minsta koll. På www.sakerskog.se kan du läsa om grunderna och de har även lagt upp lite klipp på Youtube.

Har du koll på allt ovan är det bara att fixa kedjan och köra. :)
Glöm inte att aldrig vara ensam när man arbetar med sågen och att alltid ha förband nära till hands. Helst tryckförband i benfickan.

• Gilla
awes100 och 6 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Och för att ge lite motvikt till MattiasS fabless för tyska prylar måste jag slå ett slag för våra Svenska tillverkare, Husqvarna / Jonsered. Själv gillar jag dem bäst i orange förpackning (dvs. Husqvarna). Mycket trevliga produkter! (precis som Stihl, som jag väljer bort för att de känns så plastiga, den verkliga kvalitén är det dock absolut inget fel på)
Det heter faktiskt FÄBLESS. bth_pokewstick.gif

• Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
Ordnung!

På Franska (det är ett franskt ord) stavas det faiblesse. Ger mera överklasstouch :D.

Skämt åsido, Anna - läs joflopps inlägg! Sedan skall du skaffa dig ett filkit. Alla byggvaruhus har dom, Oregon är ett vanligt fabrikat. När du håller på och röjer blir kedjan slö ofta och du måste fila hela tiden, speciellt om du kapar träden nere vid roten där veden är full av grus. Jag har både fil och maskin men maskinen är något man plockar fram på kvällen framför brasan speciellt om kedjan är mycket nedgången, inte ute på hygget så båda krävs om man sågar mycket.

Och köp byxor, hjälm och stövlar. Köp inga skitfabrikat för HVA och Syihl kostar inte mycket mer. Kolla Blocket och Tradera på beg.

D09
Anders_Nilsson skrev:
Ordnung!

På Franska (det är ett franskt ord) stavas det faiblesse. Ger mera överklasstouch :D.

Skämt åsido, Anna - läs joflopps inlägg! Sedan skall du skaffa dig ett filkit. Alla byggvaruhus har dom, Oregon är ett vanligt fabrikat. När du håller på och röjer blir kedjan slö ofta och du måste fila hela tiden, speciellt om du kapar träden nere vid roten där veden är full av grus. Jag har både fil och maskin men maskinen är något man plockar fram på kvällen framför brasan speciellt om kedjan är mycket nedgången, inte ute på hygget så båda krävs om man sågar mycket.

Och köp byxor, hjälm och stövlar. Köp inga skitfabrikat för HVA och Syihl kostar inte mycket mer. Kolla Blocket och Tradera på beg.
Jula har klassade oregonbyxor för några hundra. Riktigt sköna :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.