Jag letar gersåg. Gillar pris och vad folk säger om GCM8SJ (L).
Men den kan inte luta åt bägge hållen.

Det kan inte de enklare GCM10 heller.

Vilken maskin under (eller strax över) 5000kr kan detta? Hittade dewalt DW778 som ser ut att kunna det, men hittar väldigt lite erfarenheter om denna någonstans.

Finns det någon som man kan luta åt båda hållen?

det finns många som du kan luta åt båda hållen men då tror jag du får gå upp i prisklass och kling storlek.

Köpte min Makita LS1016L för 6200:- vilket är mer än 5000 men bara lite lite :rolleyes:. Tycker det är en grymt bra såg som passar till det mesta. Hade en GCM8 tidigare men den går inte att jämföra mot denna. Det enda negativa är att den är lite tung.[h=1][/h]

Ser inte ut att vara någon förfinad uppsamling av sågspån på Makitan hur funkar den rent praktiskt?

Biltemas.

Enk Projektet skrev:
Finns det någon som man kan luta åt båda hållen?
Bosch GCM10SD mfl fixar det. :thumbup:

bumpaberra skrev:
Köpte min Makita LS1016L för 6200:- vilket är mer än 5000 men bara lite lite :rolleyes:. Tycker det är en grymt bra såg som passar till det mesta. Hade en GCM8 tidigare men den går inte att jämföra mot denna. Det enda negativa är att den är lite tung.
Intressant, jag råkade vara och klämma på den på vägen hem från jobbet idag. Kändes helt ok och min hantverkarkompis är ju förtjust i Makita. Skall se om den går att hitta till ett bra pris. Menar du att den var mycket bättre än GCM8? Beror kanske på vilken GCM8.
Nimajneb skrev:
med lite vaseline så slinker Metabo 254+ in i budgeten (499GBP).:)
[länk]
Aha, tänkte att det var samma som på bauhaus, men där heter den ju M i slutet och inte plus.

Skulle hellre lägga pengarna på 10" än att kunna luta åt båda hållen. Visst är det bekvämt med dubbellutning men har man inte sågen fast monterad i verkstan är det ju ofta väldigt enkelt att bara flytta sågen lite så är saken bif.

Eller om nu budgeten är 5k, varför inte bara slå till?
http://www.ffx.co.uk/tools/product/3165140336772 GCM10SD2 10 Double Bevel Sliding Mitre Saw 240v

och vad är väl en femhundring hit eller dit?

http://www.ffx.co.uk/tools/product/3165140336727 GCM12SD2 12 Double Bevel Sliding Mitre Saw 240v

MathiasS skrev:
Skulle hellre lägga pengarna på 10" än att kunna luta åt båda hållen. Visst är det bekvämt med dubbellutning men har man inte sågen fast monterad i verkstan är det ju ofta väldigt enkelt att bara flytta sågen lite så är saken bif.

Eller om nu budgeten är 5k, varför inte bara slå till?
[länk]

och vad är väl en femhundring hit eller dit?

[länk]
Bra förslag, hittade även detta : http://www.comtech.de/Heimwerken-un...ge/Metabo-KGS-254-Plus-Kapp-und-Gehrungssaege

Kanske behöver jag inte köra åt bägge hållen egentligen. Och gcm8:an är förvisso ingen 10 men klarar ju rätt bra saker i alla fall.

Jobbigt blev det :)

Dubbelvinkling är nog det jag saknar mest på min gcm8. Nästan alltid när man sågar taklister, speciellt när man är inne så saknar jag nästan alltid dubbelvinklingen. Större klinga....... Jag kommer ihåg att för några år sedan så skulle jag kapa en 95stolpe och då fick jag vända på stolpen o såga från två håll.

Det visar sig att lokala bygghandeln säljer Makitan 1018 för 5800 och med rabatt blir det under 5kkr faktiskt.
Beslut, beslut.

Metabo 216 plus kan lutas åt bägge hållen, kampanj 4499:-

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.