Själv funderar jag på Skoda Superb vid nästa bil, får dra 2000kg med B96 om man väljer rätt variant, ex NZX438. Min nuvarande Audi A4 Q. får "bara" dra 1600 vilket är trist med mitt 2t släp.
Den bästa "normala" bilen jag har hittat är en VW Tiguan Diesel Field&Track 177hk med 4x4. Ca 2200kg totalvikt, 2500kr dragvikt. Dock att notera är att Sport&Style versionen klarar bara 2200kg. Så vill du har mer dragvikt så måste du leta efter en bil med större motor + ofta även 4x4.
En "vanlig" bil klarar sällan mer än 1600kg och då med utökat B då dom väger mer än 1900kg som skulle vara max totalvikt på bilen om du ska klara dig under 3500.
Men skulle kanske skulle skriva listan här om någon önskar...
Jag vet inte exakt vad du menar med "vanlig" men lite mer än 1600 (max släpvängsvikt) brukar man väl kunna få ihop, ta en simpel 9-5:a, FWD och 1800 max släpvagnsvikt (kräver givetvis B96, annars knappa 1400), dessutom kostar de ju ungefär vad bensinen i tanken är värd så det blir ju ingen jätteinvestering...
Men visst, ska man upp emot de 2500 i ditt Tiguanexempel (bra tips, visste inte att det var så, men den slår ju i taket för B96, man behöver ju BE), ja då får man nog leta sig in bland de "bästa" (ur detta perspektiv) SUV:arna
/U
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.