Jag har ett ganska angenämt problem.
Har sedan flera år tillbaka en TS55 som är fortfarande i mycket fint skick, och för någon vecka sedan köpt TS55R för att montera den gamla på CMS bordet som jag redan skrivit om i andra trådar.
Köpte nyligen CMS modulen till TS55.
Så här långt allt frid och fröjd, men när jag provkörde den nya TS55R så irriterade jag mig på den nya klyvkniven.
Enligt Festool representanten jag pratat med i en butik så har den nya en "dynamisk" klyvkniv då den sänks ner delvis innan klingan går ner och på så sätt kan klyvkniven hamna i ett eventuellt sågspår för säkrare och stabilare körning innan klingan når ämnet.
Det låter ju bra, men klyvknivsmekanismen klickar en del när man sänker sågen vilket jag finner ganska störande, förvisso bara under start och stopp det stör mig.
Dessutom är den nya klyvkniven mindre än den gamla, på TS55 täcker klyvkniven hela klingan medan på TS55R täcker det bara typ halva klingan, om det nu har någon praktiskt betydelse för säkerheten?
Suttit och jämfört dem sida vid sida, den gamla har lite trång utrymme vid handtaget så man slår knogarna mot kåpan ibland när man ska sänka sågen hela vägen ner till 55 mm, på den nya däremot är det lite mer utrymme vid handtaget, handlar om några millimeter men det gör skillnad.
Den nya har dessutom smartare splitterskydd, bättre (enklare) djupinställning, dubbla skalor för avläsning med och utan skena, plattare sidokåpa så man kan köra väldigt nära väggen (12 mm).
Så nu har jag suttit och funderat på vilken jag ska montera på bordet, den nya eller den gamla, har svårt att bestämma mig vilka features väger tyngst och vänder mig därför till er.
Extra fakta:
Om någon går i samma tankar så har jag kollat i reservdelskatalogen samt pratat med Festool för att se vad som behövs för att konvertera om modulplattan till att kunna montera TS55R istället för den gamla.
Följande artiklar behövs:
1-4 måste man ha för att kunna konvertera, 5-7 finns redan på den äldre modulen men av någon anledning rekommenderar Festools huvudkontor att man bör ha dem, varför vet jag inte men det funkar nog utan dem.
Så det blir ändå inte så dyrt att konvertera om jag nu ångrar mig.
Vilken ska upp på bordet och vilken ska få vara fri?
Har sedan flera år tillbaka en TS55 som är fortfarande i mycket fint skick, och för någon vecka sedan köpt TS55R för att montera den gamla på CMS bordet som jag redan skrivit om i andra trådar.
Köpte nyligen CMS modulen till TS55.
Så här långt allt frid och fröjd, men när jag provkörde den nya TS55R så irriterade jag mig på den nya klyvkniven.
Enligt Festool representanten jag pratat med i en butik så har den nya en "dynamisk" klyvkniv då den sänks ner delvis innan klingan går ner och på så sätt kan klyvkniven hamna i ett eventuellt sågspår för säkrare och stabilare körning innan klingan når ämnet.
Det låter ju bra, men klyvknivsmekanismen klickar en del när man sänker sågen vilket jag finner ganska störande, förvisso bara under start och stopp det stör mig.
Dessutom är den nya klyvkniven mindre än den gamla, på TS55 täcker klyvkniven hela klingan medan på TS55R täcker det bara typ halva klingan, om det nu har någon praktiskt betydelse för säkerheten?
Suttit och jämfört dem sida vid sida, den gamla har lite trång utrymme vid handtaget så man slår knogarna mot kåpan ibland när man ska sänka sågen hela vägen ner till 55 mm, på den nya däremot är det lite mer utrymme vid handtaget, handlar om några millimeter men det gör skillnad.
Den nya har dessutom smartare splitterskydd, bättre (enklare) djupinställning, dubbla skalor för avläsning med och utan skena, plattare sidokåpa så man kan köra väldigt nära väggen (12 mm).
Så nu har jag suttit och funderat på vilken jag ska montera på bordet, den nya eller den gamla, har svårt att bestämma mig vilka features väger tyngst och vänder mig därför till er.
Extra fakta:
Om någon går i samma tankar så har jag kollat i reservdelskatalogen samt pratat med Festool för att se vad som behövs för att konvertera om modulplattan till att kunna montera TS55R istället för den gamla.
Följande artiklar behövs:
- Skyddshätta, 10001350 - 146 kr
- Flänsbult, 10001800 - 23 kr
- Djupanslag, 10002797 - 168 kr
- Skala, 469769 - 21:-
- Kabel, 470269 - 34:-
- Spännelement, 714537 - 20:-
- Skruv, 200521 - 6:-
1-4 måste man ha för att kunna konvertera, 5-7 finns redan på den äldre modulen men av någon anledning rekommenderar Festools huvudkontor att man bör ha dem, varför vet jag inte men det funkar nog utan dem.
Så det blir ändå inte så dyrt att konvertera om jag nu ångrar mig.
Vilken ska upp på bordet och vilken ska få vara fri?
Grattis till din CMS. Den ger fantastisk precision i klassen "under Hammer/Felder". Men du tjänar på att ställa in den.End skrev:
Från vad jag läser ovan finns det en sak som är lite oklar, men kanske viktig. På den nya skriver du att att klyvkniven bara täcker en del av klingan (tycker det är hemskt att nya maskiner är sämre på klyvknivar). Klyvkniven ersätter du på CMS bordet med en som är till för bordet. Så med den sågen i CMSen tar du bort nackdelen med dålig klyvkniv.
Bortsett från det, allt jag läser i ditt inlägg pekar på att du skall sätta den gamla sågen i CMSen, använda den nya i handen. Klicket är nog en vanesak, så ge det en månad. Om det är ett irritationsmoment när du är van, fundera då igen.
--- Mats ---
Ja, jag gick i funderingar om det är möjligt att byta klyvkniven på den nya till den äldre varianten.
Har inte jämfört sprängskissen men om det skulle vara möjligt skulle jag inte tvivla att byta.
Så störande är det alltså, den gamla är helt stum när man sänker.
Ska försöka återkomma med bild som visar hur den nya klyvkniven ser ut.
Har inte jämfört sprängskissen men om det skulle vara möjligt skulle jag inte tvivla att byta.
Så störande är det alltså, den gamla är helt stum när man sänker.
Ska försöka återkomma med bild som visar hur den nya klyvkniven ser ut.
Lägger upp några bilder, kameran var inte precis den senaste modellen 
Men man ser förhoppningsvis skillnaderna i alla fall...
Storleksmässigt i princip lika.
Det syns inte så bra på bild men den nya har någon millimeter mer utrymme för handen (knogarna).
Helt nedsänkt, 55 mm. Så ser klyvkniven ut då.
Helt nedsänkt, 55 mm. Täcker då bara typ halva klingan.
Och så ett youtubeklipp:
[video=youtube_share;fCmH3Xeymzc]http://youtu.be/fCmH3Xeymzc[/video]
Men man ser förhoppningsvis skillnaderna i alla fall...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Storleksmässigt i princip lika.
Logga in
Skapa konto
Det syns inte så bra på bild men den nya har någon millimeter mer utrymme för handen (knogarna).
Logga in
Skapa konto
Helt nedsänkt, 55 mm. Så ser klyvkniven ut då.
Logga in
Skapa konto
Helt nedsänkt, 55 mm. Täcker då bara typ halva klingan.
Och så ett youtubeklipp:
[video=youtube_share;fCmH3Xeymzc]http://youtu.be/fCmH3Xeymzc[/video]
Klicka här för att svara