M
Mieron: Med moderna 18V maskiner och snabbladdare så ser jag ingen anledning att springa och koppla sladdar för skruvning. Borrning, vispning och andra strömkrävande moment är det en annan sak, men inte för skruvande.
1 svar · 989 läst
D
dsub: Fick tag i en festo ws0506 på en garageloppis idag. Har hittat ett ställe som säljer reservdelar: http://www.wzservice.de/?cp_tpl=Ersatzteilliste.html&cp_pid=4019 Men jag hittar ingen annan info om maskinen. Antar att det beror på att den är gammal, den går som tåget men skyddsringen var bortplockad. Tror ni att det är idé att laga upp den eller skall jag låta det bero?
0 svar · 699 läst
B
Bubblaren: Oavsett modell så kan en 18V Hitachi använda alla 18V batterier. Dessutom kan du använda 14,4V batterierna i 18V maskinerna. Sämre effekt men det funkar. Att det är olika batterier har bara med priset att göra 1,5Ah är billigare än 4Ah. DSL DBDL & DSDL är proffsmaskiner. DSAL är lite enklare än DSL lite semiproffs men används av många yrkesfolk.
12 svar · 5,3k läst
Buuzzz
Buuzzz: Mafell är supertrevlig att jobba med. Festool är lättare vid finsnickerier tycker jag. Däremot är Mafells blad Überbra !!!
30 svar · 6,8k läst
Real7
Real7: Min dyckertpicka från biltema för inga pengar alls funkar väldigt bra. Betydligt bättre än den batteridrivna dewalt jag tidigare hyrde.Men jag kanske ska nämna att den används sporadiskt och inte yrkesmässigt.
7 svar · 3,5k läst
J
Jimmu: Nu har jag vart till min lokala elbutik som hjälpt mig att löda in följande komponenter Art. nr: 476048 Elko 220uf 400v 105grad Art. nr: 500580 Disk varistor S10K250 Art. nr: 621508 Anslutningskabel Europamodell Dessa komponenterna köpte jag på Conrad.se de var förvisso billigare på Elfa, men eftersom de inte hade någon kondensator i lager så fick det bli en beställning från Conrad :)
165 svar · 55,8k läst
·
P
pleqtiz: Handlar ganska ofta ifrån dom ( minst en gång i månaden)och paypal har alltid funkat bra... på deras rea sida har dom lagt in en rejäl mängd med Dewalt prylar och det är samma priser på dom nu som när dom inte fanns på rea.. dock saknar jag en nyhets länk på deras sida.. så man ser allt nytt dom får in i sortimentet :|
25 svar · 8,6k läst
H
hackatall: Hyggabus: jag är helt med på din idé om tunnare vajer 8mm var väl taget ur luften. Och att ha nån form av gummiduk på fälgen är genialt!
28 svar · 19,6k läst
·
G
Gabbe1: Amerikanska verktyg kan ibland ha gänganslutning 3/8 inch NPT som inte är helt kompatibel med de 3/8 nipplar som vi har här i Sverige.
20 svar · 14,5k läst
·
R
ribbones: Givetvis är Bosch smarta, de har bara t12/t14 klingor 160/20 (GKS 55) samma för 190/30 (GKS 65). E.g en t32 kling finns bara i 165/20 (gkt) och i gersåg storlekarna. Antar att Bosch gjort så med flit....
8 svar · 1,4k läst
·
H
hyggabus: Även jag har provat att såga metall med träverktyg, trots många år i verkstadsindustri och borde därför vetat bättre... Jag försökte att såga aluminumtrösklar med kapsåg, försiktigt -försiktigt-försiktigt -pang. förmodligen vibrerade tröskeln så pass att en enda sågtand greppade över hela tjockleken på aluminiumprofilen . hela tröskeln blev skrynkel och slets iväg från
16 svar · 20,7k läst
·
N
niclas82: kör på en sån kompressor och en sodabläster typ en sån här http://www.jula.se/sodablaster-018301 den kräver 180l/min det borde funka bra soda är ju lite snällare att blästra med
11 svar · 5,2k läst
T
Tommy M: Får ta och återrapportera lite också. Tyvärr var det inte jag som hyrde, så det blev inte en så stor maskin som jag ville till en början. Vi fick såklart byta till en större som många här i tråden sagt, och då gick det ju "lite" bättre... 5 timmar med en Hilti TE 905 (ca 12KG): [bild] 1 timma med en Hilti TE 3000 (ca 30KG): [bild]
27 svar · 12,9k läst
·
C
corre: Dela upp satsen i ett par kit med lagom många av olika storlekar och lägg ut tradera. Du kan nog få en 200-300 per kit då. Eller så får du en tusenlapp av mig (fast jag vill se lite mer bilder först) ;)
5 svar · 1,8k läst
S
snowjim: Jag har nu pratat med Bosch och de säger att den första är nyare, den andra är ämnad till en annan marknad. Den nya versioner är bättre på så gott som alla punkter. När det gäller 4NM mindre så är det inget man märker av. Tänkte det kunde vara intressant att veta för någon annan som kanske funderar över samma sak. Har ju sett att ex Webhallen säljer V18 versionen med låda och
10 svar · 2,0k läst
·
fahlis
fahlis: Har sett samlingen en gång för länge sedan. Verkligen imponerande och väl värt ett besök!
1 svar · 608 läst
pär h
pär h: För en hemmapulare som sågar till 99% i furu så borde en kvalitets klinga håla skärpan i några år. Men gör så här att när klingan är ny så kapa några olika lister & reglar. Spara dom som referens. Så är det bara att jämföra med dom om du tycker att det verkar gå trögt att såga eller bränner eller flisar ur som redan avhandlats.För det är lätt att "glömma bort" hur bra en
4 svar · 8,8k läst
Remne
Remne: Hade länge spanat på en 30T VSC men blev fundersam efter lite tafsande på en Julabutik,så efter 200 timmas forumläsande om grovisar... :o beställde jag en Nilfisk Aero 26-2L PC Tyckte att den hade en väldigt bra spec för dom pengarna, mjukstart, reglerbar motorstyrka, L-klassad, och autostart/stop verktyg så nu hoppas jag den ska leverera till det jag utsätter den för.... :)
11 svar · 12,6k läst
iSnobben
iSnobben: Jag har också ett ilägg där skruvdragare + GOP + diverse tillbehör får plats. Klockren kombo och en bra anledning att få köpa en GOP om du inte redan har en 😃
7 svar · 4,4k läst
G
Grinder: [citat] En släpvagn registreras in på sin tjänstevikt i "grundutförande", man plockar alltså inte bort några "lösa" lämmar för att få ner vikten. Det man utelämnar är utrustning som skall eftermonteras, t.ex. kåpa eller nätgrind som sedan klassas som last.
26 svar · 5,8k läst
B
Bsg: Jo de blev affär,men har inte hunnit prova så mycket,men de lilla jag har kört verkar allt fungera.Jag får väl återkomma om ja stöter på några problem
4 svar · 5,4k läst
nimhed
nimhed: Det är en för tryckluft, klarar upp till 90mm. Jag köpte rätt spik, men fick istället problem med matningen bland (för ofta) skjuter den bara luft och får inte med sig spiken.
5 svar · 1,8k läst
·
L
led-zep: Murarhink använder jag. Bra att bära prylar i och även bra som skräphink.
18 svar · 2,9k läst
FemTummar
FemTummar: Då är hela hyveln injusterad efter bästa förmåga och de nya kutterkilarna placerade där de hör hemma. Det var lättare att posta hyveln än med de gamla kutterkilarna, men jag tycker fortfarande att stålen pressas uppåt när man drar åt de nya kutterkilarna. Jag tror att orsaken är att vinkeln på stålet ändras lite när man drar åt bultarna på kilarna och att den nya vinkeln gör
24 svar · 6,0k läst
·
R
Robert-san01: Har bara kört Essve Corrseal och de är PH2, men det finns säkert båda av både bits och skruv.
4 svar · 1,8k läst
hantverkare1
hantverkare1: Har också en colibri. Vibrerar nått fruktansvärt och låter som en supertrimmad symaskin. Men startar alltid på första eller andra draget och är relativt stark.
33 svar · 44,6k läst
ceson
ceson: Ber om ursäkt för att mitt inlägg blev onödigt långt med en massa irrelevant info, men när jag kom till insikt var det försent att editera:o
36 svar · 13,5k läst
·
ekblom
ekblom: Vill också ha!
14 svar · 22,4k läst
DennisCA
DennisCA: Tja det var han som föreslog det, så kanske dom kan få flera sågar på en pall, dom ska väl monteras ihop och tar inte så mycket rum vi frakten som när den är färdig.
48 svar · 8,3k läst
·
Herr Hysteres
Herr Hysteres: Tack Fluxor. Var och klämde på en sådan i förrgår och slog nästan till men i slutänden hyrde jag en sån där Flex som SBH länkade till och gjorde jobbet med den igår kväll. Skulle jag göra mer eller större betong i framtiden köper jag nog en DSG, den känns rätt i handen och rätt i pris. @SBH och End - tack för att ni fick mig att inse att man inte skall göra den första delen
11 svar · 20,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.