Dax för en ny sticksåg.

Är det en Carvex som gäller eller är Bosch det man ska satsa på?

Kommer användas till allt från inredningsjobb till grovsnickeri

Priset är oviktigt utan kvalitet är prioriterat.

ullberg
Jag tror mafell i så fall, sen Bosch och efter det festool eller metabo.

Men om priset ändå spelar in lite så skulle jag säga Bosch eller metabo.

Mafell har jag inte tänkt på.
Är det någon som har den?

Känns som att dom är väldigt sällsynta.

Boschen kanske är mer allround än Festoolen iofs.

Priset är relativt oviktigt, vill inte betala 10 papp för en sticksåg men 5 kan jag mycket väl tänka mig.

Svårt det här...

ullberg
Då klarar du väl en mafell (ligger väl runt 5k i SE) och även om jag inte har en (jag jobbar mot en budget) har jag verkligen gillat den det lilla jag haft förmånen att testa. Själv lyckad jag inte döda min gamla GST 85 PE och eftersom jag använder den allt för sällan kan jag inte motivera ett nyköp...

Jag har en Mafell P1cc. Mr_Handyman fick testa den, och han skaffade en likadan. Då hade han redan en Carvex och en Bosch 135:a. Själv hade jag bara erfarenhet av en bosch 85:a och lite enklare sticksågar, och då är ju självklart Mafellen bättre på allt. Den enda nackdelen är att den saknar Plugit-anslutning. Det har jag åtgärdat med en grissvans.

S
bara jag som gillar makitas??

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Kollade lite youtubevideos på Mafellen.
Den verkar ju bra, men det gör å andra sidan alla saker i "reklamfilmer"

Den såg väldigt stor ut, men det kanske är en synvilla?

Vilken såg det än blir hamnar den i en Systainer och får plugit.

SBH skrev:
Jag har 3 Makita, ingen sågar som den ska.
Måste hålla sågen snett för att såga rakt.

mattiasp skrev:
Jag har en Mafell P1cc. Mr_Handyman fick testa den, och han skaffade en likadan. Då hade han redan en Carvex och en Bosch 135:a. Själv hade jag bara erfarenhet av en bosch 85:a och lite enklare sticksågar, och då är ju självklart Mafellen bättre på allt. Den enda nackdelen är att den saknar Plugit-anslutning. Det har jag åtgärdat med en grissvans.
Håller med om att mafellen är en riktigt fin maskin. Skulle definitivt falt den framför 420. Inte heller så klumpig som den ser ut.

Dock ska man inte dra för stora växlar på vad mr handyman köper, han här säkert köpt 1-2 sticksågar till sen dess, bara för att ha ett par reserver till

SBH skrev:
Håller med , har en hemma . På jobbet har jag använt festool 300 ,400 ,420 ,bosch och hitachi . Min ranking :
420 , 400 , 300 ,makita ,bosch sen ett jättekliv nedåt botten där nånstans ligger hitachi och vibrerar.

mattiasp skrev:
Mafellen saknar mororbroms vilket jag tycker är irriterande på en så pass dyr såg.

phl skrev:
Mafellen saknar mororbroms vilket jag tycker är irriterande på en så pass dyr såg.
Ja, det är sant. Det är verkligen en miss. Det har jag ju glömt att irritera mig på. Bra att du påminde mig, PH! ;)

erik832995 skrev:
Håller med , har en hemma . På jobbet har jag använt festool 300 ,400 ,420 ,bosch och hitachi . Min ranking :
420 , 400 , 300 ,makita ,bosch sen ett jättekliv nedåt botten där nånstans ligger hitachi och vibrerar.
Vad tycker du att 400 gör bättre än 300? Håller själv 300 högre än både 400 o 420.

Vart köper man Mafell i Sverige?
Google gav nada, noll och ännu mindre.

Eller är det bättre att handla utomlands, i så fall vart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.