5 986 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Montage ny kutterkil Morten RPH330
Oj, jag tog siffran 4,0 ur huvudet. Det borde jag ha kontrollerat först. 3,0 stämmer nog bättre. Min maskin har en tydlig märkskylt som det står årtal på
Jo, glidytorna är de du säger. Det är ingen risk att stålen flyger ur. Dels sitter de fast med ställskruvarna, och dels verkar centrifugalkrafterna på både kil och stål, så jag antar att det går på ett ut. Någon som gitter kan räkna på problemet.
Jo, glidytorna är de du säger. Det är ingen risk att stålen flyger ur. Dels sitter de fast med ställskruvarna, och dels verkar centrifugalkrafterna på både kil och stål, så jag antar att det går på ett ut. Någon som gitter kan räkna på problemet.
Om någon mer har samma problem så följer här en sumemring:
Efter idoga försök har jag kommit fram till att jag inte kan använda de nya kutterkilarna tillsammans med befintlig kutter. Det påpekades i ett tidigare inlägg att mina kanter ev inte vara parallella med varandra, de är parallella överlag så gott jag har kunnat bedöma (om de avviker så är det ytterst lite) men den lilla kanten är fasad/slipad någon cm närmast "kortsidan" på kuttern, detta gäller alla 4 ställen på kuttern så jag vet inte om detta är något som förre ägaren har hittat på eftersom det inte såg så ut på bilderna från er andra.
Jag har nu monterat dit stålen med de gamla kilarna och det var inte så svårt, precis som mattiasp påpekade men det verkar som om jag ändå fick dem lite för högt. Jag såg till att de "drog" en plan träbit från utbordet 4 mm om man roterade stålet för hand så ett skär kom åt träbiten. Detta är vad jag förstår ungefär lagom men jag fick ändå lite snipe när jag rikthyvlade några provbitar så jag får nog sänka dem något mer, hur lite "överskjut" har ni?
Ang de nya kilarna så har jag fortfarande en förhoppning om att kunna använda dem. Jag skall försöka ta med dem t jobbet någon dag och försöka fräsa ner kanten som ligger mot den lägre kanten i kuttern med 0,4-0,5 mm, då tror jag det kommer funka.
Efter idoga försök har jag kommit fram till att jag inte kan använda de nya kutterkilarna tillsammans med befintlig kutter. Det påpekades i ett tidigare inlägg att mina kanter ev inte vara parallella med varandra, de är parallella överlag så gott jag har kunnat bedöma (om de avviker så är det ytterst lite) men den lilla kanten är fasad/slipad någon cm närmast "kortsidan" på kuttern, detta gäller alla 4 ställen på kuttern så jag vet inte om detta är något som förre ägaren har hittat på eftersom det inte såg så ut på bilderna från er andra.
Jag har nu monterat dit stålen med de gamla kilarna och det var inte så svårt, precis som mattiasp påpekade men det verkar som om jag ändå fick dem lite för högt. Jag såg till att de "drog" en plan träbit från utbordet 4 mm om man roterade stålet för hand så ett skär kom åt träbiten. Detta är vad jag förstår ungefär lagom men jag fick ändå lite snipe när jag rikthyvlade några provbitar så jag får nog sänka dem något mer, hur lite "överskjut" har ni?
Ang de nya kilarna så har jag fortfarande en förhoppning om att kunna använda dem. Jag skall försöka ta med dem t jobbet någon dag och försöka fräsa ner kanten som ligger mot den lägre kanten i kuttern med 0,4-0,5 mm, då tror jag det kommer funka.
Har samma problem som du med de nya kutterkilarna. Har du fräst ner dina Kutterkilar ännu? Hur blev det? Antar att även jag måste göra det.
Nej jag har itne fräst ner dem än. När jag väl lyckats justera in dem mha nya ställskruvar som Bo på Moreten skickade gratis (jag fick tom 2 extra) så blev det tillräckligt bra för den "grovhyvling" jag gjort än så länge. Jag postde stålen så de låg 4/100 mm ovanför utmatningsbordet men det ger ändå en liten snipe sista 10-15 mm på stycket när jag riktar så de ligger något för högt. När jag planar märker jag inte av detta. Mao borde jag justera ner stålet ytterligare en lite liten bit men än så länge har jag alltid kunnat ta till ämnet några cm extra så jag kunnat kapa bort biten med snipe.
För mig var kuttern och utmatningsbordet inte helt parallella (diffade 0,12-0,13 mm från ena sidan t den andra). Jag vet att man kan juster utbordet men jag gjorde quick´n dirty-lösningen och justerade detta mha att ställa hyvelstålet något snett i kuttern så det sticket upp 0,04 mm ovanför utbordet på var sida. Jag tänkte att det är så liten skillnad att det inte borde ge någon större obalans i kuttern och jag har än så länge inte märkt något.
Om du fräser ner dina nya kutterkilar så får du gärna berätta om resultatet!
För mig var kuttern och utmatningsbordet inte helt parallella (diffade 0,12-0,13 mm från ena sidan t den andra). Jag vet att man kan juster utbordet men jag gjorde quick´n dirty-lösningen och justerade detta mha att ställa hyvelstålet något snett i kuttern så det sticket upp 0,04 mm ovanför utbordet på var sida. Jag tänkte att det är så liten skillnad att det inte borde ge någon större obalans i kuttern och jag har än så länge inte märkt något.
Om du fräser ner dina nya kutterkilar så får du gärna berätta om resultatet!
Jag har också drabbats av precis samma problem med de nya kutterkilarna, fast i mitt fall är den nedersta klacken på kilen 0.75 mm för bred för att den ska passa. Jag har mailat Moretens för att höra om problemet beror på olika serier av kutterkilar eller kuttervalsar och ska posta svaret här när jag fått besked. Det lär väl inte ta så lång tid, de lär ha god service vad jag förstått.
Ibland har de god service. Jag har kontaktat dem för att få uppgifter om kutterns mått så att jag skulle kunna beställa en Byrdkutter. Det var några år sedan, och jag väntar forfarande på svaret. Jag har inte legat på, eftersom jag tycker att kuttern är för dyr för att uppgradera en Moretens RPH330. Min håg står till att byta ut maskinen mot en som kommer med spiral-vändskärskutter i originalutförande. Å andra sidan är Moretensmaskinen så bra att det är lätt att prioritera andra saker. Jag har hårdmetallknivar i min. Ursäkta utläggningen...
Jodå, snabba var det, jag hade svaret redan morgonen därpå:
RPH330 tillverkades mellan 1980 -
1995. Du har tyvärr en version med
ett smalare spår. Du kan returnera
kilarna eller be någon mekanisk
verkstad att justera dem så att de
passar.
Jag vill ju trots allt ha den nya funktionaliteten så jag ska ta kontakt med nån verkstad i närheten och se vad det kan gå lös på. Jag tvivlar på att jag själv kan fräsa aluminium med vanliga träbearbetningsmaskiner och få ett gott resultat.
RPH330 tillverkades mellan 1980 -
1995. Du har tyvärr en version med
ett smalare spår. Du kan returnera
kilarna eller be någon mekanisk
verkstad att justera dem så att de
passar.
Jag vill ju trots allt ha den nya funktionaliteten så jag ska ta kontakt med nån verkstad i närheten och se vad det kan gå lös på. Jag tvivlar på att jag själv kan fräsa aluminium med vanliga träbearbetningsmaskiner och få ett gott resultat.
Om du genomför nedfräsningen får du gärna berätta här hur det går. Jag använder som sagt de gamla kilarna fortfarande och är än så länge nöjd med det. Det enda jag egentligen har att klaga på på maskinen är att det dels är svårt att rikta och bara ta bort lite material, om man har ett ämne som man vill rikta o bara ta bort 0,5 mm eller så (tex en mkt svakt kupad bräda) så är det svårt på min maskin iaf, även om man ställer inmatningsbordet i högsta läget går nästan en mm bort.FemTummar skrev:Jodå, snabba var det, jag hade svaret redan morgonen därpå:
RPH330 tillverkades mellan 1980 -
1995. Du har tyvärr en version med
ett smalare spår. Du kan returnera
kilarna eller be någon mekanisk
verkstad att justera dem så att de
passar.
Jag vill ju trots allt ha den nya funktionaliteten så jag ska ta kontakt med nån verkstad i närheten och se vad det kan gå lös på. Jag tvivlar på att jag själv kan fräsa aluminium med vanliga träbearbetningsmaskiner och få ett gott resultat.
Det andra är skalan för planhyvlingen, den visar, i mitt fall, knappt 4 mm fel. Mkt irriterande då jag alrdig komemr ihåg åt vilket håll den visar fel (jag borde ta o skriva det på maskinen!) så det går alltid åt en massa provbitar innan jag får till inställningen korrekt.
Jag ska berätta, men verkstaden varnade för att de kunde ta ett par veckor eftersom det inte betraktades som ett högprioriterat projekt.
Det låter som att din maskin inte är riktigt inställd? Kuttervalsen ska enligt manualen vara 1 mm under inbordet när det är i sitt högsta läge.
Jag står just i begrepp att börja justera min vals eftersom jag ser att den är 1.2 mm under bordet på ena sidan och åtminstone 1.5 mm på andra. Det verkar dock som att jag måste demontera en god del andra grejor för att komma åt att lossa kutterfästet.
Det låter som att din maskin inte är riktigt inställd? Kuttervalsen ska enligt manualen vara 1 mm under inbordet när det är i sitt högsta läge.
Jag står just i begrepp att börja justera min vals eftersom jag ser att den är 1.2 mm under bordet på ena sidan och åtminstone 1.5 mm på andra. Det verkar dock som att jag måste demontera en god del andra grejor för att komma åt att lossa kutterfästet.
Då är hela hyveln injusterad efter bästa förmåga och de nya kutterkilarna placerade där de hör hemma. Det var lättare att posta hyveln än med de gamla kutterkilarna, men jag tycker fortfarande att stålen pressas uppåt när man drar åt de nya kutterkilarna. Jag tror att orsaken är att vinkeln på stålet ändras lite när man drar åt bultarna på kilarna och att den nya vinkeln gör att stålen kommer högre upp. Jag försökte motverka det genom att dra åt bultarna mer innan jag justerade stålet, men när vinkeln blev "rätt" så gick det inte längre att justera stålen.
För att göra det hela mer komplicerat så är det bara två av mina ställskruvar för höjdjustering av hyvelstål som faktiskt griper tag i spåren i hyvelstålen, de andra två glider ur spåret och klämmer bara fast stålen, så dem får jag justera med hjälp av skruvmejsel (pilla upp) och träklubba (knacka ned). Ganska tidsödande innan det blir bra och känns inte särskilt vetenskapligt. Jag tror dock att det beror på slitna stål.
För att göra det hela mer komplicerat så är det bara två av mina ställskruvar för höjdjustering av hyvelstål som faktiskt griper tag i spåren i hyvelstålen, de andra två glider ur spåret och klämmer bara fast stålen, så dem får jag justera med hjälp av skruvmejsel (pilla upp) och träklubba (knacka ned). Ganska tidsödande innan det blir bra och känns inte särskilt vetenskapligt. Jag tror dock att det beror på slitna stål.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden