kan någon ta bilder i en 230v laddare så man kan se skillnaderna mellan en 230v laddare och 110v

vad skiljer i nätdelarna ???
är det byglar som ska lödas på moderkortet som skiljer
eller är det en annan drossel på kortet i usa laddarna
eller skiljer dessa på fler ställen

jag vill inte se i denna tråden att någon föreslår en adapter från 230/110v från clas/kjell/hobbex osv
jag vill bygga om befintlig laddare mod för euro bruk 230vac

bilder tack!!
 
Varsågod:
 
  • laddare1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • laddare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • laddare3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • laddare4small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Coffee28
  • Laddar…
fredda skrev:
Kanske det här funkar på en Makita laddare också?
[länk]
kan det verkligen vara så lätt?!
 
Dom allra flesta datornätdelar går bra att köra på dc utan modifiering, det utnyttjas i en del serverhallar för det gör reservkraften mycket enklare och effektivare.
 
Det där verkar vara en intressant modifiering! Nån som testat på en DC18RA?
 
Youtube-modifieringen verkade mycket intressant!

Jag har två st Makitaladdare. En för 120V och en för 230V. Jag skall se om jag kan hitta lite komponenter för att testa modifiering av 120V-laddaren. Det är ju inte hela värden om den brinner upp!
 
Det vore ju perfekt om du kunde göra ett test Mattiasp!! Jag väntar i spänd förväntan på svaret! Vore ju skönt att slippa omvandlaren!! Heja på Mattiasp! :)
 
Känns otroligt intressant att veta hur de går :) Är sugen på att prova också, även om en ny 120v laddare kostar 3-400 kr på tradera
 
Dioden är ju inga problem, men jag hittar ingen kondensator med 220 mikrofarad och 400V. Någon som vet var man kan hitta en dylik?
 
Nu har jag varit hos vår elektronikgubbe och han gav mig en kondensator på 470mikrofarad/400V och samma sorts diod som tysken (?) på youtube använde. Vi får se när jag hinner koppla ihop möget. Kan det gå åt skogen för att kondingen är för stor, tror ni?
 
Det tror jag inte, det bör bara bli jämnare spänning.
 
Precis, inom rimliga gränser borde en större konding endast ge mindre rippel efter halvvågslikriktningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.