Jag försöker köpa en släpvagn men hittar inga återförsäljare som faktiskt har släp inne som man kan sparka på innan köp. Det är som vanligt: vill man bara ha varsomhelst går det bra att bara åka till bauhaus och liknande och köpa ett men så fort man har det minsta speciella krav blir det svårt. Tips någon?

ullberg
Har du provat

http://www.slapcentralen.se/

Jag har ingen erfarenhet men har förstått att de har en hel del för uthyrning, och åtminstone dessa borde man kunna sparka lite på (och i så fall beställa ett nytt likadant). Kanske värt att slå en signal även om jag just såg att de var stängda till 7:e...

/U

Släpcentralen i Täby använder jag själv ofta, och de brukar då och då sälja begagnade vagnar också. Kan vara värt ett besök, då deras vagnar är betydligt stadigare än lågprisvagnarna på Krauta och Bauhaus.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Jag köpte för nått år sen av järfälla släpvagnsservice. Behövde en kärra på dagen, vilket de kunde leverera.

Om man kan tänka sig att ta en liten tur norr om Stockholm så finns ju Bålstasläpet. Dom brukar väl ha en del vagnar hemma, och dom brukar tillverka speciallösningar om man efterfrågar det

P
MathiasS skrev:
Vet inte riktigt vad du ska ha för vagn, här finns ju mest "vanliga" släpvagnar
Egentligen har jag inga konstiga krav: högbyggt, obromsat, 750 kg, som rymmer en standardskiva och med fällbara lämmar runt om[1] och möjlighet att kombinera med lövhäckar så småningom. Fjädring är ett plus. Till exempel http://www.lastexperten.se/vra-produkter/slapvagn-obromsade/variant-1260s1-slapvagn-obromsad och http://www.trailerimport.se/produkter/obromsade-slap/eurolight-obromsade-hogbyggda-slap verkar uppfylla kraven. Jag är tacksam för synpunkter på dessa, alternativa förslag eller annat jag borde tänka på. Jag har aldrig ägt ett släp tidigare.

[1] Låter ju fullständigt självklart men på bauhaus hittade jag en högbyggd vagn med fasta lämmar på sidorna. Dumt.

Varför ha hjulen under släpet, blir så högt och vingligt :-( bor granne med bålstasläp, bra service, tillmötesgående för tokiga idéer, bla frakta en timmerstomme på omdesignad hyrd båttrailer från finland, dom hejjade på :-) har tidigare haft bålstasläp nu har vi heco aluminium och ett igas släp, 1300-släp, stabila och framföralllt studsar inte som ett hyrsläp på vägen, underbart. Men smaken är som baken :-)

vesa1981 skrev:
Varför ha hjulen under släpet, blir så högt och vingligt :-(
För att förenkla av och pålastning.

vesa1981 skrev:
Varför ha hjulen under släpet, blir så högt och vingligt :-( bor granne med bålstasläp, bra service, tillmötesgående för tokiga idéer, bla frakta en timmerstomme på omdesignad hyrd båttrailer från finland, dom hejjade på :-) har tidigare haft bålstasläp nu har vi heco aluminium och ett igas släp, 1300-släp, stabila och framföralllt studsar inte som ett hyrsläp på vägen, underbart. Men smaken är som baken :-)
Om ett högbyggt släp blir vingligt så beror det nog på andra saker än att hjulen sitter under lastytan.

Fördelen med att kunna lasta med truck på ett enkelt sätt, att kunna fälla lämmarna helt, ha en bra arbetsyta, effektivt utnyttja släpets bredd osv tycker jag väl uppväger ev nackdelar.

MathiasS skrev:
Om ett högbyggt släp blir vingligt så beror det nog på andra saker än att hjulen sitter under lastytan.

Fördelen med att kunna lasta med truck på ett enkelt sätt, att kunna fälla lämmarna helt, ha en bra arbetsyta, effektivt utnyttja släpets bredd osv tycker jag väl uppväger ev nackdelar.
Njae... att hjulen sitter under ger ju vid samma bredd på lastytan ett smalare släp som i kombination med en högre tyngdpunkt blir vingligare utan tvekan. Sen är det ju frågan hur stor betydelse det har om man har rätt tryck i däcken och surrat ordentligt.

Ska man lasta utan truck föredrar jag generellt ej högbyggda släp, eftersom det blir lägre o lasta+man behöver inte har en jättelång ramp för tex skottkärror/säckakärror. Dessutom har jag, precis som vesa1981 uppfattat högbyggda släp som vingligare. Men sen köpte jag ett riktigt brett (2600mm), högbyggt släp som är hur stabilt som helst. Men det beror ju snarare på spårvidden är på att det är just högbyggt.

jojjeblom skrev:
[länk]

Dryga timmen att åka ifrån Stockholm, men har en hel del släp hemma som man kan klämma och känna på.
Han som säljer dessa är också bra att ha och göra med. Rekommenderas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.