Redigerat av moderator:
Se där, fler som smygköper 23ga utan att ens diskutera ämnet på forat. Vi borde veta hut! :)

Jo, 23g verkar vara något det smygs med. Jag får väl komma ut ur garderoben och erkänna att även jag har lagt en beställning på en Ridgid 23g.

Jag har Ridgids 23ga pin nailer och är väldigt nöjd med den. Har än så länge bara skjutit 1" nålar dock. Min tanke är att använda den för att fixera vid limning samt vid jiggbyggen i MDF och liknande. Man kan utan problem skjuta i snittet på 12mm MDF, om man är riktigt försiktig i 9-10mm MDF oxo så länge man inte kommer för nära ett hörn.

Har förstått att det blir ett väldigt litet, knappt synligt märke efter "nålen"/spiken? Vart köper ni spiken någonstans förresten?

Märket blir väldigt litet men jag skulle inte kalla det osynligt. Skjuter man i trä skulle man nog kunna dölja märket genom att resa fibrerna med lite vatten igen.

Finns 23Ga spik att köpa här hemma eller ska man passa på att beställa med det i samband med pickaköpet?

Köp en enorm laddning med pickan... man kan hitta spik upp till 1" i England, absolut ingetting i Sverige.

Hehe kollade nu och det kommer i pack om 20000, varierar mellan 13£ och 26£ beroende på längd.
Det är ju klart fler spik än vad jag kommer att använda i min livstid :-S

;) Ska du beställa spik så kan du ju hojta, skulle behöva några nålar till min picka.

Jo, det är ju ett typiskt läge för sambeställning. Jag vill vara med på listan vad det lider. Just nu har jag varken nålar eller pistol, men det är på ingång. Vi får se vad det kommer med för spikar till pistolen. Jag har bett en kompis att köpa, men jag vet inte exakt vad han kommer hem med.

Då tycker jag vi skjuter det på framtiden och tar det per PM vad det lider? När får du din picka Mattias?

Jag skulle tro att jag får prylarna före mitten på april.

Då vart skönheten här. Tog lite längre tid än beräknat pga en slö Ebaysäljare :@

Det som slog mig var hur jäääädra små spiken/nålarna är! Vart tvungen att ta en bild på Ga23/Ga18/Ga16 tillsammans. Hoppas ni kan se skillnaden?!

• IMG_0105.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se upp med dem bara, eftersom de är så tunna är de ännu mer benägna att följa träfibrerna än 18ga. Helt plötsligt har man 10mm 23ga i fingret, tro mig :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.