5 813 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Släpvagnar i Stockholm
Ja, Daniel, självklart. Och det är därför jag säger att ev vinglighet beror på andra saker (tex spårvidd) än att hjulen sitter under lastytan. Jag har lastat allt möjligt konstigt på släpet (180cm brett) och aldrig uppfattat det som vingligt. Ett högbyggt släp är per automatik inte vingligt. Ett släp med (för) smal spårvidd ÄR vingligt.
Dessutom, ett släp som är tex 180cm brett på flaket blir tråkigt brett om hjulen sitter bredvid, det har du nog märkt om du kör 260cm brett idag. Det är förstås en vanesak men smala filerna på E4an genom stockholm känns jäkligt tighta i rusningstrafik på den bredden.
Vad gäller lasthöjd så varierar det förstås men mitt släp har en lasthöjd på 65cm, ett vanligt släp ligger ofta på 55cm. Inte så stor skillnad i praktiken. På högbyggda släp med 10" hjul är skillnaden ännu mindre.
Dessutom, ett släp som är tex 180cm brett på flaket blir tråkigt brett om hjulen sitter bredvid, det har du nog märkt om du kör 260cm brett idag. Det är förstås en vanesak men smala filerna på E4an genom stockholm känns jäkligt tighta i rusningstrafik på den bredden.
Vad gäller lasthöjd så varierar det förstås men mitt släp har en lasthöjd på 65cm, ett vanligt släp ligger ofta på 55cm. Inte så stor skillnad i praktiken. På högbyggda släp med 10" hjul är skillnaden ännu mindre.
Mitt Gisebosläp har en lastyta på 180x365cm, och med hjulen på sidorna.
Jag vet inte såhär på rak arm hur brett och långt släpet är, men runt 250x500cm.
Och visst, ibland kan släpet kännas lite brett och klumpigt.
Men det är ingenting som jag stör mig på, släpet ligger riktigt fint efter bilen på vägen.
Och man får lätt på stora och långa virkeslass utan överhäng.
Skulle man dra omkring på ett släp hela dagarna på arbetet så kanske man skulle vilja ha ett som bygger lite mindre på bredden. Men till privat bruk så är det absolut inga problem.
Jag vet inte såhär på rak arm hur brett och långt släpet är, men runt 250x500cm.
Och visst, ibland kan släpet kännas lite brett och klumpigt.
Men det är ingenting som jag stör mig på, släpet ligger riktigt fint efter bilen på vägen.
Och man får lätt på stora och långa virkeslass utan överhäng.
Skulle man dra omkring på ett släp hela dagarna på arbetet så kanske man skulle vilja ha ett som bygger lite mindre på bredden. Men till privat bruk så är det absolut inga problem.
Kanske trängre i Stockholm, men här nere får 2600 plats fintMathiasS skrev:Ja, Daniel, självklart. Och det är därför jag säger att ev vinglighet beror på andra saker (tex spårvidd) än att hjulen sitter under lastytan. Jag har lastat allt möjligt konstigt på släpet (180cm brett) och aldrig uppfattat det som vingligt. Ett högbyggt släp är per automatik inte vingligt. Ett släp med (för) smal spårvidd ÄR vingligt.
Jag har lite koll på bredden på era vägar, skojade lite, däravMathiasS skrev:
Att högnbyggda släp i allmänhet är vingliga stämmer ej enligt min erfarenhet. Att ett högtbyggt släp är vingligare än ett lågbyggt, allt annat lika (dvs bredden på flaket lika vilket leder till att spårvidd och flakhöjd ej är lika) är däremot rätt självklart i min värld. Men jag har haft fel förr.
Mitt förra släp var lågbyggt, 1700 brett flak+hjul utanför, dvs betydligt smalare spårvidd än idag, trots detta kan jag inte påstå att jag har märkt någon skillnad i vinglighet mellan dessa släp.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Vagn (nästan) köpt. Tjänstevikten visade sig vara en bra bit över angiven tomvikt. Brukar lämmar och grindar räknas till tjänstevikt eller är de last?
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Det blev ett ifor williams, högbyggt, obromsat med lämmar, grindar och extra fästöglor (som tydligen är tillval men som råkade finnas på det här exemplaret). Det var den första högbyggda jag hittade ute i verkligheten och jag gillar tanken på bladfjädring.ullberg skrev:
Inte ovanligt.Gör att man kan lasta mer mtrl innan totalvikten är uppnåd.fiskbuggaren skrev:
Väger dom är det bruttovikten som gäller. Men när du lastar är det bra om vet både tomvikten och totalvikten.
edit:
Jag menar då att alla lösa delar på släpen räknas som last, för att tjänstevikten ska bli lägre.
Redigerat:
En släpvagn registreras in på sin tjänstevikt i "grundutförande", man plockar alltså inte bort några "lösa" lämmar för att få ner vikten. Det man utelämnar är utrustning som skall eftermonteras, t.ex. kåpa eller nätgrind som sedan klassas som last.corre skrev:
Klicka här för att svara