5 325 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Billigare Hitachi, DSL?
Jag vet tyvärr inte vad "A" står för men modellserien verkar ju vara en kompaktmodell med något lägre vikt än den vanliga ( DL/DSL).
Modellen före DSAL var ju DAL med insticksbatteri, lite samma stil som DSAL fast med den äldre designen.
Men om någon frågar dig kan du ju säga att det står för antusiastmodellen.
Modellen före DSAL var ju DAL med insticksbatteri, lite samma stil som DSAL fast med den äldre designen.
Men om någon frågar dig kan du ju säga att det står för antusiastmodellen.
DSAL är en kompaktmodelle av DSL.
Man kan säga att det är som nedan:
DSL = Proffs/Yrkesmaskin (Finns endast med 3ah batterier)
DSAL = Semi Proffs (Finns både med 3ah och 1,5ah)
DFL/DSFL = Hobbymaskin (Finns endast med 1,5ah batterier)
Det kan vara väldigt attraktiva erbjudanden på DSAL och DSL just nu då Hitachi håller på att fasa ut sina 3ah batterier mot 4ah batterier istället och därför säljs dom ut ganska mycket billigare än tidigare. Bara ett litet tips
Man kan säga att det är som nedan:
DSL = Proffs/Yrkesmaskin (Finns endast med 3ah batterier)
DSAL = Semi Proffs (Finns både med 3ah och 1,5ah)
DFL/DSFL = Hobbymaskin (Finns endast med 1,5ah batterier)
Det kan vara väldigt attraktiva erbjudanden på DSAL och DSL just nu då Hitachi håller på att fasa ut sina 3ah batterier mot 4ah batterier istället och därför säljs dom ut ganska mycket billigare än tidigare. Bara ett litet tips
Handlar de olika bokstavskombinationerna om batterityp? Är det så att jag borde undvika en DSAL-skruvdragare, trots bra pris på XL-Bygg just nu, om jag vill kunna använda samma batteri till flera maskiner? Det verkar som att cirkelsåg, häcksax mm bara finns som DSL.
Nja, jag tror inte att batterifästet skiljer, men däremot ibland kapaciteten. Inte hundra dock. Däremot innebär bokstavskombinationerna vissa skillnader mellan maskinerna. Det knepiga är bara att vissa skillnader verkar vara små och kanske mest estetiska medan andra handlar om stora skillnader på de viktigaste. punkterna som motor och växellåda. DFSL har ju plastdrev och är betydligt enklare medan skillnaderna mellan DSAL och DSL verkar mer diffusa. Kollar man Hitachis hemsida är ju dessutom DSAL maskinerna ibland kraftfullare än DSL...mmmmagnus skrev:
Är också rätt lockad av XL-Byggs erbjudande. Har en DS 14 &DSAL som jag plågat hårt under några år. Tuggar på bra och fixar det mesta men ibland vore det bra att kunna köra lite längre när man skruvar mycket lång och kraftig skruv.
Efter lite efterforskningar på internetbutiker som säljer batterier verkar det gå att köra samma batteri till både maskiner som heter DSL och DSAL. Lite svårt att få en komplett överblick över exakt vilka maskiner som kan dela batteri med varandra men just de olika bokstavskombinationerna verkar inte direkt ha med det att göra! Just nu lutar det åt att även far får en present i helgen 
Oavsett modell så kan en 18V Hitachi använda alla 18V batterier. Dessutom kan du använda 14,4V batterierna i 18V maskinerna. Sämre effekt men det funkar.
Att det är olika batterier har bara med priset att göra 1,5Ah är billigare än 4Ah.
DSL DBDL & DSDL är proffsmaskiner. DSAL är lite enklare än DSL lite semiproffs men används av många yrkesfolk.
Att det är olika batterier har bara med priset att göra 1,5Ah är billigare än 4Ah.
DSL DBDL & DSDL är proffsmaskiner. DSAL är lite enklare än DSL lite semiproffs men används av många yrkesfolk.
Klicka här för att svara