P
patrik19836: Tack för svar! Jo har sett tubefilmerna också, men litar inte helt på reklamfilmer, utan ville ha lite mer opartiskt omdöme. Sen var det ju några andra filmer också, men där var det lite problem med mina språkkunskaper ;) Den blåa är ju säkert bra, men detta var mer en maskin tänkt som "bra att ha ibland" och inget jag vill lägga för mycket kosing på. Dessutom gillade jag faktiskt
2 svar · 3,7k läst
S
sblixten: Det tar inte lång tid med hammare och spikdrivare om det är en normal hall. Ett annat alternativ är listskruv. Skallarna är något större, men inte mycket.
7 svar · 9,3k läst
phl
phl: Har lagt satt en hel del keramik (dock stenhård granitkeramik) i huset utan någon våtkap. Tycker man kommer väldigt långt med en bra kakelskärare samt vinkelslip. Rätt ofta brukar jag ritsa med kakelskäraren innan jag kör med vinkelslipen. På så sätt får man en liten "brottsanvisning" i glasyren/ytan som ofta hindrar att man får synliga flisor. Utöver det tycker jag det blir
7 svar · 3,6k läst
FredrikR
FredrikR: Har 22x45 som spjälor. Sköt fast dessa med 60mm spik. Sitter bra. :)
10 svar · 10,6k läst
Powermange
Powermange: Sorry sorry. Det hade varit mycket orättvist 😮 gsb 14,4 ve2 ska det vara.
4 svar · 1,3k läst
R
Robert-san01: Det är väl inga större problem att få det snyggt med automat. Lägg en planka på lagom avstånd från linjen du skall ha skruven och ha den som stöd för automaten. Jag tycker dock att PH är att föredra för trall jmf med Torx. Om man tänkt lossa den någon gång har jag upplevt PH skallarna lättare att rensa ur. Tycker det också vart lättare att skada skallen på Tx då den vart
20 svar · 8,0k läst
D
Donald-Duck: Sen är väl aluminium ganska så repkänsligt så det är kanske en bra idé att tejpa snittytan med t.ex. frystejp innan du börjar.
18 svar · 3,0k läst
·
A
SBH: [citat] lite dyra för att bara vara lite metall. men kvaliten tycker jag motsvarar priset.
24 svar · 7,4k läst
·
A
AndersS: Skillnaden mellan små och stora maskiner är slagfrekvensen när man bilar, samt kraften i slaget, så det är skillnad. Men man kan ju med en liten maskin hjälpa till genom att borra hål för att det ska spricka lättare och även hjälpa till med t.ex. ett knoster eller slägga.
33 svar · 6,9k läst
·
P
Paxman: Stort tack bygga_bo! :thumbup: Precis vad jag efterfrågade, och som du och mattiasp skriver så behöver det inte alls vara mer noggrant än så. Det var bra att du inte skruvade loss stenen, det hade givit mig dåligt samvete om du tagit fram ett så exakt mått. Nu har jag något att utgå ifrån så jag kan bygga mitt stöd.
9 svar · 2,0k läst
·
anders07
anders07: [citat] Den var ju klart intressant... Jag måste svänga förbi och känna lite på den...
17 svar · 18,3k läst
C
ChrisseE: Jag köpte en för aeg för några månader sen. Har kört med den i princip varje dag sen dess både på jobb och hemma, den funkar kanon. Exakta lägen och stark, däremot så är dammutsuget just vad det står, dammutsuget och tar alltså damm och inte större träflisor som blir när man sågar. Den tar det fina dammet och lämnar större bitar men du slipper iaf det mesta av dammet.
17 svar · 16,8k läst
·
Ola C
Ola C: [citat] Jomensåatt...alla har vi väl olika böjelser:D
20 svar · 5,4k läst
P
pyro: [citat] Jag har en 3-80 och köpte den just för den tredje linjen. På den tiden fanns det inte några billigare alternativ som hade tre linjer. Det som jag ser som nyttan med den tredje linjen är att man kan få en linje vinkelrätt mot ett annat vertikalt plan. Tänk t.ex. att du ska regla upp en vägg vinkelrätt mot en befintlig vägg. Ställ lasern så att den ena vertikala linjen
9 svar · 10,5k läst
L
Lateralus: Jag visste i princip ingenting om gamla maskiner innan jag hunnit köpa på mig några. Elläran har jag väl en viss läggning för (är civilingenjör i elektroteknik). Men större delen av den kunskapen jag använder till det här är resultatet av eget intresse och sådana här forum :thumbup: Jag tror att man får mer ut av sina maskiner om man lär känna dom lite genom att våga skruva med
8 svar · 2,9k läst
jac
jac: Nej, inte utan transformator. De säger ju: "it is fine to run this unit with a step down transformer on 230v current." Vad de menar är väl att den kan köras med 50Hz växelspänning som vi har här men det behövs fortfarande en transformator 220 V -> 110 V för att få rätt spänning.
1 svar · 2,1k läst
B
badtastex: Har nu skaffat en adapter till maskinen och kört en del med den, dags för lite feedback. Det var faktiskt inte alls dumt att skaffa en adapter för avsäkringen för maskinen sitter i själva väggkontakten. Detta är ovanligt i Sverige men jag har för mig att jag sett anda UK-pluggar med denna funktion. Det kändes därför bättre att använda en adapter och behålla säkringen än att
7 svar · 2,8k läst
·
L
LennartN: Jag har också denna fräs men i CO´s variant. Köpte den när de sålde ut när de slutade med den. CO fixade också fram 1/2 tums spännhylsa. Den är fast monterad i ett fräsbord och i den tillämpningen är den mycket bra. Lätt att justera höjden och man kan höja spännhylsan ovanför bordet och då låser spindeln. Bekvämt när man byter stål. När man har den monterad uppochner så
30 svar · 9,5k läst
Real7
Real7: Jag har testat det som snabbast på jula. minns bara att jag inte tyckte om det. Tror att det var något med knappen jag tyckte var dåligt. Men 49 kr är det nog värt om man behöver ett.
1 svar · 1,4k läst
Masses
Masses: Fan vad najs pågar!!! Tusen tack och bock!
3 svar · 2,0k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Har den alltid, ifrån första början, varit privat ägo så är den ju knappt ens inkörd idag. Det måste du trycka på i så fall vid försäljning. Förhoppningsvis har du något originalkvitto och/eller andra handlingar.
9 svar · 20,7k läst
·
Remne
Remne: Toolab kampanjar Fein.... med 6st extra blad för 1895 eller standardpaketet för 1620
10 svar · 8,0k läst
K
kallemannen: Jadå reserdelar ärinte svårt att finna, kolen är helt ok. Men vill veta säkert att rotorn är kass innan jag köper en sådan.
3 svar · 1,7k läst
J
Jonas Hedberg: Haha ingen aning vad dom menar. Det är lekande lätt
11 svar · 2,1k läst
·
H
Helioz: Nästa steg vore att gå över till följande teknik som gör att man kan ladda batterierna på fem meters avstånd: http://www.technologyreview.com/news/527456/wireless-power-from-across-the-room/
8 svar · 1,5k läst
Powermange
Powermange: Håller med om att grejjerna ska användas. Jag släpar ut festool dammsugaren och kör på bosch kap/gersågen. Annars klibbar/kletar fuktig tryckimpregnerat spån ihop,sig i klumpar på sågen. Och så sliper jag litervis med tryckimpad spån i trädgården. Bygger jätte bullerplank i trallvirke.
41 svar · 19,4k läst
H
Hubbe2: galvade självborrande är ovanliga, då galvaniseringen förstör härdningen på skruven. Det finns annan ytbehandling, typ marutex I övrigt så har Daniel N rätt, om den oädlare ytan är signifikant större än den ädlare metallen kommer dess storlek skydda den tillräckligt.
12 svar · 8,9k läst
Daniel_N
Daniel_N: Hur har den lagt av? Inget snurrar? Med mycket stor sannolikhet är det bara att dela, plocka ut lagret och läsa på sidan vilket SKF-nummer det är. Sedan brukar det inte vara problem att hitta rätt sort.
1 svar · 2,3k läst
·
Remne
Remne: Ordningen återställd, Jag fick mail av Eldkraft igår söndag 22.30!!?? där en ursäkt framfördes och att detta va ett "solklart misstag" och skulle åtgärdas omg...i morse kl 09.00 fick jag ytterligare ett mail om att paketet va skickat..... Så all heder åt Eldkraft som tydligen måste haft nån trött sommarjobbare på lagret den dagen...... :thumbup:
10 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.