Verktyg & Maskiner
A-Man_08: Om det är sådana här du köpte så fungerar de inte alls. http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/borr/borrsatser/borrsats-181012/ Jag gjorde samma misstag även om det var 10 år sedan. Bytte till dessa, då det är de enda som fungerar i betong.
badtastex: Bra ide, men jag skulle nog fundera på om man inte skall använda en grövre slang ut än in. På så sätt borde ju inverkan på flödet minimeras.
tacho: Jag har idag monterat ett gäng karmsidor i betong och då haft god nytta av slagskruvdragaren. Invigde mina torxbits från Kress och jag är hittills väldigt nöjd med dem. Har även en del impaktorbits, men Kress känns faktiskt snäppet vassare. Inte lika mjukt gods som Wera (vilket kanske innebär kortare livslängd, det får tiden utvisa). De har också en mycket bra finish och passform i
Atom: Jag TROR konstruktionen och kvalitén på utförandet är viktiga.Iaf i dessa dammsugare som använder sig av centrifugalkraft. Är det tät mot centrumet av rotator (eller vad det nu heter) desto mer kraft i suget. Större area på slangen, röret, munstycket... Men det ska inte till 20 kg dammsugare!
badtastex: Såg av en händelse att Biltema hade sugslang som var 38mm inv/44mm utvändigt i ärtig grön färg a la Festool. Tyckte att den var väldigt slät på insidan så den borde funka bra till dammsugare/spånsug. Eventuellt är den lite väl styv för vissa användnigsområden... Någon som testat? Edit: Artikelnummer 26595 hos Biltema var det jag tänkte på men den verkar inte riktigt finnas med
radioshack: Jag hamnade på den här sidan när jag googlade skillnaden mellan slagborr och borrhammare. Jag har väl ungefär samma användningsområden som trådstartaren (plus borra i skidor). Har tittat på http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/borrar/robert-bosch-0603173501 Det är ju en slagborr. Räcker det för att borra i betong-/slaggväggar i ett 30-talshus? Köper man en borrhammare
Enk Projektet: Det här är lite som bilkörning.... Kritisera min fru och mina barn men inte min bilkörning.... ;)
pelle242: U profilen är vet jag inte men 10mm rör finns på bauhaus i 1 eller 2m längder.
DennisCA: Tog några bilder ikväll, såhär ser den ut nu, ganska komplett, helt funktionell. [bild] [bild] Sladden dras in när man trycker på vippan till vänster, den på toppen är on/off knappen. [bild] Filterhuset, använder ett kärcher grovdammsugar filter: [bild] Luckan sitter bara på ett gångjärn, suget när maskinen är igång så räcker för att dra fast luckan så jag behöver två armar
hempularen: Som sagt han spammade forumet med reklam. Just inlägget här ovan hade ingen länk till hans firma. /moderator
Real7: Nu har jag testat igen och nu blev det bra :thumbup: Min skena var kall förra gången, kanske var därför det inte funkade. Jättebra tips iaf
HaendigeHerrn: Jag har DUABs trumfilter för spånsug på min no-name kina-spånsug. Fungerar bra, bättre än säcken som satt där innan.
pär h: Har för mig att jag sett förlängnings hylsor men jag är osäker.. Men då kan man bara ha maskinen monterat i ett bord. Men för att lösa ditt problem så inte behöver du finger skarva för en liten skärbräda det är att springa över ån efter vatten. Om det inte är en designfråga. Pär
pär h: Det skiljer lite om man jämför specarna . Jet har lite starkare motor, matar lite långsammare. Men det kan lika gärna vara felskrivet eller feltolkat. Det är knepigt när dom brandar kan se exakt lika ut på utsidan men inuti vara en annan maskin. Så gräv lite djupare mellan dom två och försök göra en jämförelse. Pär
pär h: Jupp android. Jag får leta och se vad jag hittar. Tack M
KnockOnWood: Har du försökt med ett långt, vasst spiralborr? "Universalborr" och "träborr" vet jag inte vad det är. Och som Sinuslinus skriver, är det viktigt att ofta dra ut borret för att spåna ur. För övrigt: Krya på dig! Det går nog bättre i morgon :)
badtastex: Nej det är nog de små bilderna som lurar dig, jag har börjat köra rätt mycket med smala rollerhylsor - blir bra resultat och går relativt snabbt. Ramen målades dock enbart med pensel om jag inte minns fel. Har en färgspruta som fortfarande ligger i kartong (billig HVLP) men jag är lite för feg för att dra igång den - känns som att man måste fixa runtomkring alltför mycket. Hade en
Real7: Om Nilfisken har sämre prestanda så kommer den lämna mer spån. Spånet lämnar klingan i mycket hög hastighet och då krävs det en ordentlig luftström för att få med så mycket som möjligt. Men som sagt, kapen är inte kul ur damm synpunkt. Jag har testat att grena upp dammsugar slangen i tre så att jag fick en på varje sida om klingan också. Det blev betydligt bättre men funkade
Freddex: [citat] Va bra, då slapp jag släpa mig ut. Även om jag behövt motionen. Hur som helst är det ett suveränt papper till just lack, färg och annat segt skit. Däremot funkar det väldigt dåligt med för lågt ställd sug.
mattias olsson: HJÄLP! Finns det någon som har en slutväxel till larven? Skulle vara mycket tacksam för alla förslag. MVH Mattias
Glenno83: Jag kan meddela att jag beställde en från toolstop (bra butik att handla ifrån) och det var ingen liten pjäs jag fick hem. Har testat att borra idag och jag gillar den. Den är bra mycket större än min förra GSB 18-2 Li. Det känns som gedigen kvalité rakt igenom. Kanske får köpa en till lite smidigare senare. Nu ska jag testa denna lite mer med att skruva altanräcke. Funkar det bra
Krilleman: Hur gammal är sågen då? Det framgår ju inte när du fyllde 30... Och självklart ska ju hela bordet vara plant!
LLLVäxjö: Har renoverat mycket och ingående här hemma och funnit multikapen(Bosch GOP och nån sladdvariant från Jula) stundtals oumbärlig. Problemet är att jag känner att jag hela tiden måste spara på bladen och bära fram tigersågen eller nån annan såg så fort dom går att använda. Finns det någon variant med kraftigare mer hållbara blad och stark motor som man kan vålda lite mer med?
martin43: Nej det anges aldrig. Exempelvis har jag en 230V "dremel-kopia" med steglös gas. Den kan man hålla fast med handen så att den bara brummar men ändå drar den den 200W. Jag har också en Proxxon "dremel-kopia" med likströmsmotor och konstantspänningsdrift. Den håller man inte fast med handen utan med tång men då smälter lindningarna i motorn på den trots blygsam inmatad effekt. Det har
Martin_B: [citat] Nej då, jag är bara tacksam att få svar ur olika synvinklar, så blir jag ju själv lite klokare också. Det är inte enbart p.g.a limning av limträ som jag vill ha en viss perfektion från en bordssåg, utan så klart för att få bra resultat överlag. Att kunna klyva i vinkel utan att behöva rikt och planhyvla efteråt tycker jag inte är mycket begärt för s.k. "proffsmaskiner"
baklastaren: Försöker alltid sopa av bilarna så gott det går. Är det mycket snö i hjulhus och dyl kvar så räcker inte värmepumpens avfuktning till, utan kör då DS28 ett par timmar. Har också golvbrunn dit vattnet söker sig. /baklastaren