11 336 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
Extra dammsugare, konvertera till spånsug?
Hur bra fungerar dessa annars som askuppsamlare? Eller borde man skaffa en dedikerad sådan? Ska ju primärt ha denna i garaget men vi eldar med ved som komplement ibland så jag har aska att dammsuga upp.
Jag provkörde den idag och dammsög hela garaget och sågen (den var proppfull med sågspån), den funkar väldigt bra. Inte helt perfekt för påsen som var tom i början, blev nog 3/4 dels full. Jag undrar om det kan ha med att jag sög upp en massa hyvelspån från handhyvlar, stora tejpbitar, bitar av isoleringsskum och liknande som ibland stockade av och kanske ställde till det med flödet i cyklonen. Har inte alls förseglat några delar heller utan allt bara sitter med friktion.
Hinken dög inte dock, den for ihop som en krossad ölburk. OK tänkte jag, bygger en stödram på insidan men den var för vek, omedelbart jag satte handen för brast skiten....
Jag tog då en hinke till, lade massa lim mellan och drog fast även med några skruvar och träbitar (+massor med lim) och sen några grövre träbitar så kilade jag ner i en triangelform i hinken. Nu bucklar den lite men det är allt.
Den svaga länken i det hela är dammsugaren och plastskräpshöljet, blir mycket läckage och konstiga inpassningar. Jag ska plocka ur motorn och fläkten och bygga bättre höljen i trä åt den som passar in med resten av designen. Det tillåter mig även att bygga en dedikerat filtreringslåda innan fläkten där jag kan ha bättre filter än vad som är möjligt med en dammsugarpåse.
Tyvärr dog kamerabatteriet när jag skulle fota så inga bilder.
Hinken dög inte dock, den for ihop som en krossad ölburk. OK tänkte jag, bygger en stödram på insidan men den var för vek, omedelbart jag satte handen för brast skiten....
Jag tog då en hinke till, lade massa lim mellan och drog fast även med några skruvar och träbitar (+massor med lim) och sen några grövre träbitar så kilade jag ner i en triangelform i hinken. Nu bucklar den lite men det är allt.
Den svaga länken i det hela är dammsugaren och plastskräpshöljet, blir mycket läckage och konstiga inpassningar. Jag ska plocka ur motorn och fläkten och bygga bättre höljen i trä åt den som passar in med resten av designen. Det tillåter mig även att bygga en dedikerat filtreringslåda innan fläkten där jag kan ha bättre filter än vad som är möjligt med en dammsugarpåse.
Tyvärr dog kamerabatteriet när jag skulle fota så inga bilder.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tycker det låter som att något är helt fel med den där cyklonen. Har kört min plast-Dust Deputy i verkstan i flera år och jag tror aldrig jag ens märkt något damm i påsen i dammsugaren. Då har jag ändå matat på rejält mycket sågspån och skit vid ett par tillfällen. Har en större plyfalåda under min cyklon.
Ursäkta mitt inhopp. Men är det någon som vet vad som avgör separeringsgraden? Är det t.ex hur mycket undertryck man har tillgängligt eller lufthastigheten. T.ex om man ska suga aska vad bör man sikta på? Jag har en kinacyklon som jag kört med Bosch GAS 25 61l/s och 21kPa i undertryck enl. Spec. om jag inte missminner mej. Är mer alltid bättre s.a.s.
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
HAr inte haft tid att jobba så mycket, bara lite varje kväll, har monterat dammsugarmotorn i en ny trälåda, som vanligt hade man en plan men det funkade inte så bra i praktiken så det blev flera ändringar på vägen som resulterade i att allting inte blev så fint ihoppassat som jag hade velat. Nåja ska sanda och måla sen så kanske det inte ser för jäkligt ut.
Detta är skivan som monteras i lådan, dammsugarmotorn ska fästas i den:

Såhär:

Här har det gått framåt och motorn är nu monterat i lådan:

Startknappen syns på toppen, trycker ner den och motorn startar, tycker den har väldigt bra effekt och tror att den blir bättre nyttjad med den hemmagjorda "ramen". Effektreglaget är på andra sidan.

Nästa steg är att göra en filterlåda som ska läggas mellan motorn och cyklonen. Den ska innehålla ett nät som ska filtrera grova saker som kan slippa förbi cyklonen, sen har jag ett kärcher grovdammsugarfilter efter det. Sen ska allt monteras på basen med hjul. Ska också fortsätta täcka in själva motorlådan så komponenterna inte syns så mycket.
Detta är skivan som monteras i lådan, dammsugarmotorn ska fästas i den:

Såhär:

Här har det gått framåt och motorn är nu monterat i lådan:

Startknappen syns på toppen, trycker ner den och motorn startar, tycker den har väldigt bra effekt och tror att den blir bättre nyttjad med den hemmagjorda "ramen". Effektreglaget är på andra sidan.

Nästa steg är att göra en filterlåda som ska läggas mellan motorn och cyklonen. Den ska innehålla ett nät som ska filtrera grova saker som kan slippa förbi cyklonen, sen har jag ett kärcher grovdammsugarfilter efter det. Sen ska allt monteras på basen med hjul. Ska också fortsätta täcka in själva motorlådan så komponenterna inte syns så mycket.
Igår hade jag monterat tillräckligt för att ha igång den provisoriskt och det var samma problem med att det flög skräp ur cyklonen. Hade tätat med fogmassa och trodde problemet var ur världen, men det är själva locket som inte är så tätt när jag gjorde läckagetest (tejpade åter hål och blåste i slangen
). Efter en tejpning där så dammsög jag en otrolig mängd spån och annat skräp ur garaget och filtret såg rent ut ännu.
Att tejpa hinken är inte en lösning jag precis gillar så mycket så jag funderar på en ny hink istället, eller såga bort toppen från hinken och göra ett eget lock i trä som fäster bättre.
Att tejpa hinken är inte en lösning jag precis gillar så mycket så jag funderar på en ny hink istället, eller såga bort toppen från hinken och göra ett eget lock i trä som fäster bättre.
Tog några bilder ikväll, såhär ser den ut nu, ganska komplett, helt funktionell.

Sladden dras in när man trycker på vippan till vänster, den på toppen är on/off knappen.

Filterhuset, använder ett kärcher grovdammsugar filter:

Luckan sitter bara på ett gångjärn, suget när maskinen är igång så räcker för att dra fast luckan så jag behöver två armar och lite styrka för att dra upp den.

Nästa steg är väl att sanda bort det värsta grovheterna och måla den nån fin färg. Gillar den gröna färgen Wandel använder på sina projekt.

Sladden dras in när man trycker på vippan till vänster, den på toppen är on/off knappen.

Filterhuset, använder ett kärcher grovdammsugar filter:

Luckan sitter bara på ett gångjärn, suget när maskinen är igång så räcker för att dra fast luckan så jag behöver två armar och lite styrka för att dra upp den.

Nästa steg är väl att sanda bort det värsta grovheterna och måla den nån fin färg. Gillar den gröna färgen Wandel använder på sina projekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden