Vad är bäst och mest flexibelt i verkstan?
Vilken favoriserar du framför den andra vid diverse arbeten?
Utan att gå in på modeller och beteckningar, bänk vs golvmodell osv så tycker jag att det är intressant att veta vad ni där ute favoriserar för verktyg. Klarar man sig med en eller bör man ha en av var?
Motivera gärna varför du tycker att tex bandsågen är mer användbar framför en cirkelsåg av bordsvariant. d^_^b

Går nämligen i tankarna att skaffa mig en cirkelsåg (Typ GTS10/Makita 2704) men funderar om inte bandsågen (Typ Golvmodell) kan göra samma jobb + lite till. :S

Du kommer använda cirkelsågen 95 gånger av 100. Bandsågen de sista 5 gångerna. Lägg stålarna på en schysst cirkelsåg, DW744 rekommenderas hårt här på forumet, se sedan om du saknar bandsågen och skaffa en sådan den dagen.

Beror väl på om ska såga rakt eller svängigt ...

Det är lättare att slipa en slö sågklinga än ett bandsågblad... Bandsågen har också rätt svårt att kapa en bit in på en planka, men å andra sidan är det svårt att såga kurvor med bordsåg (även om runda cirklar går bra).

Ett tips från mig som haft bandsåg sedan jag var 10 år och drog hem en bordssåg när jag var 25.

Cirkelsågen är en grundutrustning. Bandsågen står mest.

Kan man inte såga rakt (för att göra limfog) så har man liten användning för en bandsåg.

Protte

Såga rakt - Det löser man ju med planhyveln!

Jag är övertygad - Det blir en Cirkelsåg, den är befogad i firman och kommer således att fylla många syften.

Tack!

Martin_B
Ang. det här med att såga rakt för limfogar m.m. Ja, om man helt enkelt behöver mer precision, 100% i vinkel och spikrakt.
Jag är mer van vid stora industrimaskiner och jag har alltid sågat det jag behöver få rakt på sådana maskiner. Och vad jag än har använt, må det vara bandsåg med enormt bord, cirkelsåg, skivsåg eller rent av kluvit med gjerdesåg, så har det alltid blivit 100% perfekt på alla sätt. Men dessa är ju klart enorma industrimaskiner (platsbyggda vissa av de) som kostar många hundratusentals kronor.

Hur fungerar det med små hemmamaskiner typ Dewalts favoritbordscirkelsåg? Om jag behöver klyva brädor till möbelsnickeri där brädorna måste vara 100% i vinkel och helt raka, och även duga perfekt till limfogar, vad för maskin behöver jag då?

Fixar bordscirkelsågen detta och i så fall vilken? Eller är det bandsåg med anhåll som gäller för att få 100% rak vinkel? Eller fixar en bra sänksåg samma sak?

Eller är det helt enkelt så att rikt & planhyvel är det enda som hjälper mig om jag behöver 100% precision utan stora industrimaskiner?

Har en Makita 5008MG cirkelsåg och den funkar ju tyvärr inte för 100%-ig precision, även om den är jättebra för det den är ämnad till.

Fast det beror ju på vad man gör mest? Jag bygger en båt då är bandsågen oslagbar...

Martin_B
Jag behöver klyva bitar för att limfoga (vill så klart ha de i 100% vinkel), klyva diverse bitar för att sedan fräsa profil i (typ till lister, fönsterbänkar, osv), kanske såga mindre skivor (men gärna även fullstora skivor om bordet är stort nog (man kan ju bygga till något själv kanske)), osv.

Vill även kunna klyva till lövtunna bitar till diverse ändamål, och få dessa att vara jämntjocka hela längden om man säger så. Sen är det så klart bra om klyvytan blir jämn och fin och inte flisar sig för mycket (har ingen planhyvel).

Martin_B skrev:
Ang. det här med att såga rakt för limfogar m.m. Ja, om man helt enkelt behöver mer precision, 100% i vinkel och spikrakt.
Jag är mer van vid stora industrimaskiner och jag har alltid sågat det jag behöver få rakt på sådana maskiner. Och vad jag än har använt, må det vara bandsåg med enormt bord, cirkelsåg, skivsåg eller rent av kluvit med gjerdesåg, så har det alltid blivit 100% perfekt på alla sätt. Men dessa är ju klart enorma industrimaskiner (platsbyggda vissa av de) som kostar många hundratusentals kronor.

Hur fungerar det med små hemmamaskiner typ Dewalts favoritbordscirkelsåg? Om jag behöver klyva brädor till möbelsnickeri där brädorna måste vara 100% i vinkel och helt raka, och även duga perfekt till limfogar, vad för maskin behöver jag då?

Fixar bordscirkelsågen detta och i så fall vilken? Eller är det bandsåg med anhåll som gäller för att få 100% rak vinkel? Eller fixar en bra sänksåg samma sak?

Eller är det helt enkelt så att rikt & planhyvel är det enda som hjälper mig om jag behöver 100% precision utan stora industrimaskiner?

Har en Makita 5008MG cirkelsåg och den funkar ju tyvärr inte för 100%-ig precision, även om den är jättebra för det den är ämnad till.
Ska det bli 100% så tycker jag inte att stora (bra) sågar duger heller, då är det hyvling som gäller. Ser faktiskt inte alls möjligheten att jämföra bandsåg och bordssåg, visst har de vissa områden som överlappar men det beror helt enkelt på vad man ska göra. För min del så använder jag bandsågen (klyvning av massivträ) ungefär lika ofta som justersågen (delning av skivor, kapning av hyvlat virke). Allt sågat kommer sedan att hyvlas och putsas innan det är klart i vilket fall.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Daniel_N skrev:
Ska det bli 100% så tycker jag inte att stora (bra) sågar duger heller, då är det hyvling som gäller. Ser faktiskt inte alls möjligheten att jämföra bandsåg och bordssåg, visst har de vissa områden som överlappar men det beror helt enkelt på vad man ska göra. För min del så använder jag bandsågen (klyvning av massivträ) ungefär lika ofta som justersågen (delning av skivor, kapning av hyvlat virke). Allt sågat kommer sedan att hyvlas och putsas innan det är klart i vilket fall.
Det är just det som är lite av problemet. Jag vill inte behöva "grovklyva" och sedan även rikt & planhyvla. Jag kan inte ha hur många maskiner som helst. Har varken plats för det eller råd egentligen. Därför hoppades jag på att en hyfsad bordssåg kunde fixa det jag efterfrågade.
När jag tillverkar limfogskivor så hyvlar jag det i en stor planhyvel (industri) ändå, och den tar strax över 60cm i bredd. Så för det ändamålet är en rikt & planhyvel för hemmabruk ändå obrukbar när man gör skivor som är upp till 600mm breda.

Känns som att jag väldigt sällan skulle använda hyveln. Sen skall man ju bli av med dammet också och inte fylla hela atmosfären med trädamm, vilket i sin tur kräver lite grövre spånsug än vad en byggdammsugare kan erbjuda.

Men då är det med andra ord inte bordssåg för hemmabruk man skall satsa på om man vill ha precision. Typiskt :)

Nej, det är trist, men en hammare ersätter inte en handslägga eller vice versa annat än i undantagsfall, precis som du insett. Det är två helt olika maskiner med olika ändamål.
Om man måste välja skulle jag prioritera bordsågen och satsa på en bra sticksåg för kurvor som komplement, men det är min enkla åsikt.
//Ronnie

Ska du ej hyvla så får du bäst precision från en bordssåg.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Daniel_N skrev:
Ska du ej hyvla så får du bäst precision från en bordssåg.
Då kvarstår frågan om hoppet från cirkelsåg till bordssåg är större än hoppet från bordssåg till hyvel när det kommer till precision.

För cirkelsåg har jag ju. En som dessutom tar ganska djupt (75,5mm).

Dock är det ju väldigt tråkigt att klyva precision med den, det skall till en del i förberedelser om man vill få hyfsad/bra resultat. Den biten går ju bra mycket enklare med en bordssåg.

Och om jag nu skall ha bordssåg så bör jag ju välja mellan kvalitetsmodeller. Känner du till vilken av följande som är stadigast byggd och är bäst på precision? Jag hoppas ju på att det inte är den dyraste av de listade :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1339499,256486,971587,269853,1246250,971588,279442,2666349,273717#rparams=

Man kan få väldigt fin yta bara av att såga, så pass bra att det går att limma direkt. Men i massivträ så är det svårt med långa ämnen på dom sågarna du hänvisar till utan div egentillverkade anordningar som längre anhåll större bord runt sågen osv. Men det största problemet är att dessa små sågar har för klena upphängningar av klinga och motor vilket kommer att ge vibrationer och kast som kommer att påverka sågsnittet..

Sedan är sågklingan viktig och en sådan som är bra (det vill du ha) som ger ett fint snitt som går att limma direkt är inte billig och bör slipas ofta så den uppfyller dina krav.

Att limma direkt från en sågad yta kan aldrig bli 100% (i alla fall inte i min värd). Skulle kanske fungera om man använder klinga med sidoskär som används i sågverksindustrin vid klyvning av timmer till plank. Har ingen erfarenhet av sådan klinga men den är till för grovkapning av fuktigt timmer

Men någon av dessa sågar och en handhyvel så är du i land garanterat. Men då måste du lära dig att hyvla vilket kan vara avskräckande för många men är en hyfsat enkel metod att lära sig. Och att hyvla till en yta efter sågning går lika fort som det tar att montera fast spånsugslangen på din rikt o plan hyvel och plocka bort alt skräp som ligger på den kolla om anhållet är i vinkel leta efter förlängnings sladden till maskinen. Fast är det många plank går det fortare med maskinen

Jag får inte riktigt ihop det med att du vill ha 100% snittyta från sågad yta för att limma. I min värd är det näst intill fysiskt omöjligt. Jag är i och för sig galet petig om det skall vara helt perfekt.

Summa summarum så har du relativt höga krav som är väldigt svåra att uppnå.

Pär

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.