Hej!

Jag har försökt borra genom (ytter)väggen. Se bifogad bild och länkad nedan) Det har gått sådär. Verkar stöta på ett trä som jag inte kan borra igenom. Borren tar sig igenom men det det går långsamt.

Varför tror jag att det är trä? Det är trä som kommer på borren (otroligt lite). Det luktar varmt trä. Lite som om det vore något lim eller något i materialet. Vet inte vad det är.

Borrade motsvarande från garaget och hade liknande problem, trots att byggnaderna är helt olika.

Huset är trästomme med teglad fasad.

Detta har hänt (15 minuters prov):

* Borrade med 25 mm träborr genom tunn metallskiva (se bilden) och gipsen.
* Tog sedan en "universalborr" för att kolla. Trä. Byter till träborr (tog nog liten, 6 mm kanske). Funkar ett tag, sedan stopp. Byter maskin från en bosch trådlös borr/skruvdrag till en atlas copco hammarborr med kabel, provar lite olika borr - kommer en bit med 8 mm trä.

hål.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pausar, svär, tar bild och skriver detta inlägg. Förkyld och trött. Vill gå och lägga mig...

Som sagt, luktar trä (såvitt jag kan känna). Ser inte ut att vara något annat material på borren.
Kan inte se in i hålet. Kan känna men det är svårt att lista ut ngt baserat på det.

HJÄLP!
VAF**N är det i hålet? En regel av något superhårt trä? En konstig skiva? Har jag stött på något annat?

Bild bifogad och även:
https://plus.google.com/100683352950957281726/posts/JG5vhdp65WY

(Nu skulle man känna en hantverkare i grannskapet som man kunde anlita för en expertinsats. Gah!)

Hur ser borren ut när du försökt en stund? Blir eggen förstörd?

Vad har du för....
Borrmaskin?
borr?

S
Kan det inte vara så att det är spån som sätter igen borret på grund av djupet på hålet. Då blir det varmt och man kommer ingen vart. Man får drar ur borret ur hålet med jämna mellanrum så att spånen kommer ut.

Balksko?

Hammarborrning i trä? Jag tror inte att det funkar.

Har du försökt med ett långt, vasst spiralborr?

"Universalborr" och "träborr" vet jag inte vad det är.

Och som Sinuslinus skriver, är det viktigt att ofta dra ut borret för att spåna ur.

För övrigt: Krya på dig! Det går nog bättre i morgon :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.