24 288 läst ·
24 svar
24k läst
24 svar
Kan ej borra i betongen
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Jag har en "Power Super" från harald nyborg, tror jag betalade 300kr.
Har gjort en massa hål med den, en del av dem i följd, så den orkar med.
Man ska bara inte köpa absolut billigaste borr.
Har gjort en massa hål med den, en del av dem i följd, så den orkar med.
Man ska bara inte köpa absolut billigaste borr.
Hittade en borrhammare på hyllorna i garaget. Den har legat där länge säkert nästan 10 år,
Hade glömt av den. Det är en budgetmaskin Power G plus. En pneumatisk slagborrmaskin på 1020 watt.
Tror jag köpte den billigt på Netto. Hittade även en tillhörande ask med borr. Det var huggmejslar och slagborr modell kraftigare vid namn san xing. De ser ut som vanliga slagborr men svarta och kraftigare och har också en annorlunda
Borrspiral. Skall testa detta på väggen imorgon.
Tack för alla svar och ett mycket bra forum.
Hade glömt av den. Det är en budgetmaskin Power G plus. En pneumatisk slagborrmaskin på 1020 watt.
Tror jag köpte den billigt på Netto. Hittade även en tillhörande ask med borr. Det var huggmejslar och slagborr modell kraftigare vid namn san xing. De ser ut som vanliga slagborr men svarta och kraftigare och har också en annorlunda
Borrspiral. Skall testa detta på väggen imorgon.
Tack för alla svar och ett mycket bra forum.
Nu är det klart. Oj Oj snacka om skillnad. Gjorde 10 mm hål med 40 mm djup på ca 1 min vardera.
Borren som jag hittade med maskinen ser knappt använda ut efteråt. De har det där speciella fästet.
Dom där billiga Julaborren är ju ett skämt i jämförelse.
Det svåra är att veta hur långt man borrat eftersom maskinen fjädrar så mycket.
Man får mäta ofta eller använda djupmåttet.
Och jag som så många gånger kämpat med dessa slagborr. En budgetborrhammare bör man ha hemma.
Tack för att ni tipsat mig om detta.
Borren som jag hittade med maskinen ser knappt använda ut efteråt. De har det där speciella fästet.
Dom där billiga Julaborren är ju ett skämt i jämförelse.
Det svåra är att veta hur långt man borrat eftersom maskinen fjädrar så mycket.
Man får mäta ofta eller använda djupmåttet.
Och jag som så många gånger kämpat med dessa slagborr. En budgetborrhammare bör man ha hemma.
Tack för att ni tipsat mig om detta.
När man jämför slagborrmaskin med borrhammare så är det maskintypen som är helt avgörande.
En budget-borrhammare med budget borr bör inte kunna bli slagen på fingrarna map borrkapacitet oavsett hur bra och fin slagborrmaskin och dito borr man har.
Men börjar man jämföra samma maskintyp så kan säkert en budgetmaskin med bästa borren visa sig avverka bättre än tvärtom.
En budget-borrhammare med budget borr bör inte kunna bli slagen på fingrarna map borrkapacitet oavsett hur bra och fin slagborrmaskin och dito borr man har.
Men börjar man jämföra samma maskintyp så kan säkert en budgetmaskin med bästa borren visa sig avverka bättre än tvärtom.
Jag har avverkat några meec/kina-prylar och står vid mitt två år gamla löfte om att aldrig köpa en igen. Men det är så klart lite beroende på hur man fungerar som person. Jag njuter av ett verktyg som fungerar fint och inte strular, och tycker det är värt det kanske fyrdubbla priset. Med det sagt så skulle jag råda att tänka sig för innan man köper meecs borrhammare - tung, klumpig, ej steglös. Köpte för två år sedan på rekommendation här på forumet istället en Makita 2470 från axminster för 1200:-, och den är grym. Jag har borrat hyfsat mycket, djupt, bilat (lätt), rört betong. Utan problem. Men visst, är målet att sätta upp några plugg så ..
Jula har kampanj på den röda Meecen nu, typ 450 kr. Klart värt pengarna tycker jag.
Jag har också sagt till mig själv att jag inte ska köpa skitverktyg men när det gäller den här borrhammaren har den funkat så bra att det känns rätt onödigt att uppgradera till en motsvarande blå bosch för 4000:-. Det finns roligare hål att stoppa 3500kr i, och det är inte så ofta jag borrar och bilar betong.
Min Meec-dammsugare har för övrigt hållit i över ett år nu, och den gav jag också en femhundring för. Den funkar också rätt bra.
Jag har också sagt till mig själv att jag inte ska köpa skitverktyg men när det gäller den här borrhammaren har den funkat så bra att det känns rätt onödigt att uppgradera till en motsvarande blå bosch för 4000:-. Det finns roligare hål att stoppa 3500kr i, och det är inte så ofta jag borrar och bilar betong.
Min Meec-dammsugare har för övrigt hållit i över ett år nu, och den gav jag också en femhundring för. Den funkar också rätt bra.
Jag håller med om att pris x10 skulle få en att tänka till ordentligt. Men om det inte var för regelbundet arbete så skulle jag i så fall hyra en när jag behöver. Tex kommer jag sannolikt bila en 50m2 asfalt nästa sommar - det köper jag ingen Meec till, utan hyr en hilti.pelpet skrev:Jula har kampanj på den röda Meecen nu, typ 450 kr. Klart värt pengarna tycker jag.
När du ändå nämner Meecs industridammsugare. Jag slängde min 500-kronorsmaskin för två veckor sedan efter att ha ägt den i tre år. Jag tänkte då att jag "bara" skulle ha den till lite bygg- och bilstäd, och att Kina då duger. Jag har faktiskt verkligen ångrat de bortkastade pengarna från start. Till att börja med så behöver man hörselskydd när man använder den. Barnen går och gömmer sig (vi skall inte tala om katten =). Sedan går påsarna hela tiden sönder av själva aggregatet, och måste tejpas. Detta tillsammans med dåliga filter gör att dammsugaren kastat ut allt finare damm, vilket gör att man till slut behövde munskydd. Definitivt var man tvungen att skölja av bilens utsida efter att ha dammsugit insidan. Sedan veckade sig slangen och gick sönder efter ett år. Snäppfästena är lösa och ibland lossnar skräpsamlaren när man lyfter enheten med mindre roligt resultat. Och så vidare. Nej tack! :x
Jag har relativt flitigt även använt en kina-slip - med vibrationsskador i händerna som följd. Tackar nej till det med.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Om det är sådana här du köpte så fungerar de inte alls.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...och-maskiner/borr/borrsatser/borrsats-181012/
Jag gjorde samma misstag även om det var 10 år sedan.
Bytte till dessa, då det är de enda som fungerar i betong.
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...rrsats?vat=1&gclid=CNuEyO3Cq8ECFaHPcgodkkEAhQ
De är även bra till mycket annat där man inte vill använda slagborren, tegel, kakel, metall såsom aluminiumprofiler m.m.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...och-maskiner/borr/borrsatser/borrsats-181012/
Jag gjorde samma misstag även om det var 10 år sedan.
Bytte till dessa, då det är de enda som fungerar i betong.
http://www.proffsmagasinet.se/verkt...rrsats?vat=1&gclid=CNuEyO3Cq8ECFaHPcgodkkEAhQ
De är även bra till mycket annat där man inte vill använda slagborren, tegel, kakel, metall såsom aluminiumprofiler m.m.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden