Skall borra några skruvar i grabbens lägenhetsvägg.
Det är stenhård betong och jag kommer inte in långt.
Kör med en dyr batteridriven slagborrmaskin DeWalt.
Använder billiga slagborr från Jula.
Är det skillnad på olika slagborr?
Skall man köpa något dyrt specialborr och en borrhammare eller
Hur gör man ?

Ja en borrhammare gör nog susen där

• Gilla
MrPlow
  • Laddar…
Skillnaden mellan slagborr och borrhammare är enorm när man borrar betong. Den billigaste borrhammare du kan hitta borde ära sig snabbt genom betongen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Som tidigare redan sagts. En slagborr, om än dyr och "fin", är inte mycket att ha om man ska borra i riktigt hård betong. Även en billig borrhammare av något "fulmärke" är sannolikt helt överlägsen.

För ett antal år sedan borrade jag in en 10mm plugg i sten. Använde min gamla billiga slagborrmaskin. Borrningen tog en dryg timme.

Sedan skulle jag göra ett hål till. Köpte då en borrhammare av billig typ. Det hålet tog mindre än en minut.

Jag måste erkänna att jag aldrig har förstått vad man har en slagborrmaskin till. De är ju så veka att man som bäst kan borra i mjuk puts eller kanske leca med dem. Men i minst hälften av alla putsade väggar sitter det ju ett hårdare material bakom putsen och då måste ju borrhammaren fram i alla fall.

Finns det något mer användningsområde för en slagborr som jag har missat eller är min fördom om att de bara är en vek variant på borrhammare korrekt?

För trådens ändamål så kan jag hålla med om att även en billig borrhammare kommer att borra genom betongen som om den var gjord av smör. Min borrhammare är en enklare sort som bör ha kostat under 500:- (det var en present så jag vet inte det exakta priset) men det äter sig igenom allt.

• Gilla
Janus82 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jula har kampanj på sin billigaste borrhammare en dag till. Den borde duga utmärkt.

[länk]
Pelpet, Ditt inlägg är daterat till 1970, undrar om priset är aktuellt? ;-)

peternicklas
Prova först med riktiga borr från t.ex. DeWalt eller motsvarande. Det går bra med den typ av skruvdragare med slag som du har att borr upp till 8 eller 10 mm. hål i betong. Har själv en DeWalt 925 18 V och har borrat mycket i våra betongväggar och golv MEN jag har riktiga borr.

Alko skrev:
Pelpet, Ditt inlägg är daterat till 1970, undrar om priset är aktuellt? ;-)
Måste vara någon bugg i byggahus-appen men på 70-talet så hade vi ju inte samma import av kinaprylar så det skulle inte förvåna mig om en borrhammare kostade 300:- 1970 också ;)

Hehe, låter rimligt. Datumet korrigerat nu såg jag :-)

pelpet skrev:
Jula har kampanj på sin billigaste borrhammare en dag till. Den borde duga utmärkt.

[länk]
Ja, den fixar jobbet lätt, och den är otroligt billig. Det enda "felet" är att den inte har varvtalsreglering, så det går inte att smyga igång. Det är lätt hänt att det skakar till så att hålet hamnar någon millimeter fel.

P
En kommentar om Jula's 300kr maskin..
Har haft 2st. För enklare borrande och bilande funkar den. Lite tung kanske + avsaknad av smygstart.
Men den tål INTE kontinuerlig användning.. Jag körde sönder nr 2 i helgen efter bilat lite för länge........
Använder man bara lite då och då så funkar det.

Jag har också nog nu efter inköp av en bättre borrhammare köpt min sista slagborrmaskin. Den jag har börjar uppvisa batteriproblem och när den ska bytas så blir det en utan och då en lättare maskin

"Meec maskiner köper man inte, man lånar dem tills de går sönder"

Jag läste det någonstans här på byggahus, och det ligger en hel del i det. Ofta kostar det ju mindre att köpa en meec än att hyra en hilti en dag. Själv har jag en röd meec borrhammare som jag köpte billigt och den har varit väldigt användbar.

001062.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med tanke på hur mycket den faktiskt har kommit till användning undrar jag om jag inte skulle ha satsat tiodubbla summan på en motsvarande bosch.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.