Du kan prova en "stripper" dvs färgborttagare. Hade dock varit lite försiktig med dem, kan ibland missfärga ytan under. Dock effektiva för att få bort färg/lack/smuts etc. Har alltså samma roll som aceton, fast "grövre". Testa på en lite yta först.

Sen som sagt granath, därefter rubin. Var extra försiktig vid alla kanter så att du inte slipar igenom faneret.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Kan det vara så att luckorna är oljade? Det verkar ju nästan så om dom fortfarande är lite kladdiga. Om man oljat in dom lite för flödigt tidigare kan det bli en kladdig yta som är svår att få bort.
Sickling är väl den bästa metoden i så fall.

Har börjat kolla på sickelhyvel men det verkar svårt att hitta i helgbygghandeln. Funderar på en färgskrapa. Då kan jag åtminstone få bort de översta tjocka lagren av vad det nu är och sedan köra klart med rotexen och offra lite slippapper där.

Sickel hittar du överallt nästan.... Jula har tex för 80 kr. Men du skall också ha en bra fil så att du kan skärpa stålet.

Claes Olsson har också Bacho sicklar för samma pris och dom har öppet idag på båda ställen :)

En fräsh Skarstensskrapa går också men risken är större med märke pga av att man kör ner kanten i träet när man använder skrapa.

Om du filar av lite på hörnen på sicklen så minskar du risken för märken pga av att du håller den snett. Sickel är ett fint redskap och man har bra känsla i det man gör.

Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter men skickat med en bild. Jag använde 3 sådana papper till en hel dörr för att ta bort gammal färg, lack och annan bös. Klockrent, satte inte igen i första taget.
Ska försöka komma ut i boden och kolla vad det är senare under dagen.
ImageUploadedByByggahus.se1412499235.994860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Tänkte mer på något sånt här i och för sig: [länk]
...men det är för lite finare arbete.
Tycker att hela Sickel-grejen känns toppen förutom slipandet. För just detta projekt vill jag nog bara få bort så mycket lack/fernissa/olja som möjligt, med ett verktyg utan så mycket underhåll.

Vad tror ni om denna? [länk]
Bachos skrapor med nya stål är jättebra men med den skrapan så kommer du med stor säkerhet att misslyckas på något ställe och köra ner hörnan i faneret med en oreparerbar skada som följd. Sicklarna tar snabbt bort lack och du har enligt mitt förmenande bättre känsla och mindre risk för skador.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
DarrenB skrev:
Tänkte mer på något sånt här i och för sig: [länk]
...men det är för lite finare arbete.
Tycker att hela Sickel-grejen känns toppen förutom slipandet. För just detta projekt vill jag nog bara få bort så mycket lack/fernissa/olja som möjligt, med ett verktyg utan så mycket underhåll.

Vad tror ni om denna? [länk]
Undvika skrapa, blir lätt för grovt+inte vass som en sickel. Sickelhyvel är inte heller något du behöver, en vanlig sickel är mer flexibel o passar bra för lyckor.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Freddex skrev:
Nu kommer jag inte ihåg vad det heter men skickat med en bild. Jag använde 3 sådana papper till en hel dörr för att ta bort gammal färg, lack och annan bös. Klockrent, satte inte igen i första taget.
Ska försöka komma ut i boden och kolla vad det är senare under dagen.
[bild]
Det är granath

Sickel here I come!

Daniel_N skrev:
Det är granath
Va bra, då slapp jag släpa mig ut. Även om jag behövt motionen.
Hur som helst är det ett suveränt papper till just lack, färg och annat segt skit. Däremot funkar det väldigt dåligt med för lågt ställd sug.

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.