Verktyg & Maskiner
Remne: Har dragit franskbult med en Hitachi WR och det funkade kanon, det var ju dock en sexkantshylsa med 1/2" fäste....skulle inte vilja dra trallskruv på altanen med en sådan, känns som det blir "rappligt" med en adapter
DarrenB: Någon som vet om man kan byta bara underredet till en Festool MINI mot tex MIDI-underrede? Det är väl samma maskin förutom volymen på behållaren.
Martin_B: inte bryr sig om portabilitet, hjul m.m. (får dock ej vara någon industrimaskin, utan skall gå att bära in i bostaden utan problem, under renoveringar) sätter högt värde på kapacitet (sågdjup, max bredd tillåten av anhåll m.m.) sätter högst värde på precision (vill ha allt sågat i perfekt vinkel, med bibehållen exakt bredd hela vägen längs klyvningar osv.) vill kunna ställa in
Raukman: Jao, annars kan det bli lite spännande effekter på lacken...
Brallan84: Jag funderar ju på att förlängningssladden är nog på 1,5mm o inget är nog dimensionerat för vare sig 16 eller 20A. Visst är startströmmen kortvarig och bör inte slita på kablaget nämnvät men som jac säger, 17,4A på en förlängningssladd låter inte alls bra i mina öron. (Om den nu inte ligger inom rätt area vill säga.)
Helioz: Även ättika kan fungera till detta om man låter det stå och dra en stund.
Mieron: Kan meddela att med låga varv och lite skärolja så gick det finfint med en 51mm hålsåg. Hade även ett större hål men då blev det att borra ett litet 10mm och sen köra med sticksågen och ett metallblad. Tack för input!
Johan Jatko: Har använt ett Hultafors libella 2000 rakt igenom bygget av en ekonomidel, och hittills har jag inte blivit besviken vad gäller noggrannheten.
Johan Jatko: [citat] Man ställer ju ändå ner så att den bara går emot, och sedan känner man ju för hand med skaft så att det blir lagom.
martinradbo: Tror det är M4 eller M5 idag. Kan vara en möjlighet som ni skriver, men jag skall kolla vad Senco själva säger på måndag först, tycker nästan de kan ordna det här för mig på nåt sätt.
Lateralus: Dom pistolerna funkar, men jag tycker att: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/blasterpistoler-och-tillbehor/blastertankset-38-l-076011/ Funkar mycket bättre. Det blir bättre drag och jämnare funktion om man trycksätter sandbehållaren också. Orginalmunstycket på denna är dock ganska odugligt, insatserna brukar vara helt slut efter omkring 75 kg
martinradbo: Köp en klinga anpassad till materialet till din kapsåg så blir det jättebra. Finns både för alu/plast liksom för stål/plåt. Minns tyvärr inte namnet på den sista klingan, har ett nummer då den är anpassad för stål. Jag har sågat mängder med tunnplåt, fönsterbleck, spirorör upp till 200 mm diameter (ja då måste man snurra på spirot för att det skall fungera). Snygga snitt,
Remne: Samma paket som jag har, mina heter dock BTD och BDF... Vi har ju avhandlat Makita´s något egendomliga terminologi innan...men just slagdragaren är fantastisk trevlig att jobba med.
MaxPax: Motorn urplockad och isärplockad. Den var rostig inuti (!) vilket är åtgärdat utan förbättring av nämnt problem. Rotorn roterar fint och fritt när man snurrar den för hand. Sidan där axeln är: [bild] Sidan där fläkten är: [bild] Anslutningarna: [bild] Kondensatorn bortkopplad för att ohm-mäta. Mätresultat: 1 - 2 : 0 ohm, kortslutning där alltså 2 - 3 : 11 ohm 1 - 3 : 9 ohm Alla
Henrik_75: [citat] Det gör sticksågen med ett pekfinger om man har bråttom bara man tejpar hårt så går det bra.
JerreEssberg: Samma problem för mig med mitt från Biltema-satsen. Men i verkstan på jobbet hade de snitt av bättre kvalitet och då gick det bättre. Provade inte fila av ändan men det hade nog hjälpt också.
mattiasp: Vi hade en liknande på mitt förra jobb. Det var en membrankompressor som var helt oljefri. Jag vet inte om de har några speciella egenheter. Tyst var den i alla fall
teed: Kan bara hålla med om att det är otroligt roligt och avkopplande att såga sitt eget virke. Vet inte om en 2"x4" blir billigare att såga en att köpa om man skall räkna in allt men när det kommer till lövträd för möbelsnickeri så blir det garanterat bra ekonomi i det.
DennisCA: Jo detta är motorn jag tänkte jag kan lägga till spånsugen senare och sen hitta något mindre och mera passligt till hyveln (1.5-2kw). Men tillsvidare är det bättre att ha en hyvel med en motor som är för stor än en hög skrot som är stillastående.
Johan-: Får loss en WST700 för 10 lapp inkl. frakt, så det lutar till sist åt en sådan. Tack för alla svar och funderingar.
GoForIt: Det låter som om ni bor i ganska identiskt hus som vårat (samma tillverkare men vårat är något äldre,,). Vi har också braskamin i gillestugan, och såvida den inte har separat tilluft så förbrukar den mer än vad en normal tilluftsventil kan tillföra. Så där kan du inte begränsa. Risk finns att du får dåligt drag och att röken ryker in i rummet istället för ut i skorstenen
jac: Fick precis ett mail från Toolstop om att de kör kampanj på Teng Tools just nu: http://www.toolstop.co.uk/teng-m279?utm_source=newsletter240914&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter240914&dm_i=1HQ5,2TNFL,8106UI,A933S,1
DennisCA: Här står det om ClearVue:n, det var inte han personligen som mätte det som jag skrev tidigare, utan en läsare med en ClearVue som hade skickat in egna läsningar från sin verkstad som har ett spånsugsststem med en ClearVue cyklon. bilden visar inte hela setupen så jag vet inte om det är den lilla eller stora cyklonen. Men intrycket jag får av sidan är att varken cykloner eller thien
bulleribock: Tack för era svar! Det blev en 3070, första intryck är att jag kan lägga vinkelslipen åt sidan vid kap av DN50, det trodde jag inte. Vibrationerna är imponerande måttliga för att vara sånt skakverkyg som en tigersåg brukar vara. Bladlåsningen gör nog Festool avundsjuka (jag ska tvätta munnen med tvål nu) Priset var i det närmaste gratis för en Festool härdad kille
Maxikatten: Håller med MathiasS, att kapa två gånger är ruskigt irriterande särskilt om man ska gera. Tar tid och är svårt att få så bra som jag vill ha resultatet. Köp med stor klinga och glidfunktion du kommer inte att ångra dig även om det svider i plånboken när du ska slanta upp. Förr eller senare ska du plötsligt bygga något grövre och då är det ledsamt att ha köpt för liten maskin.
teed: Jag hade samma fel på min och tydligen så var det ett vanligt fel, det var start stop ventilen som gått sönder. Kostade 150pix och tog ca 10 min att byta. http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/212097-laga-nilfisk-hogtryckstvatt.html