7 987 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Grovdammsugare Biltema: Pimpa slangen?
Jag har Biltemas grovdammsugare, och är egentligen ganska nöjd med den. Bara slangen är väldigt kort med sina 1,5m, och Biltema har inte heller någonting längre som tillbehör. Själva plastslangen har standard 32/40mm diameter (inre/yttre), men kopplingen till dammsugaren är inte standard (på andra sidan sitter ett böjt handtag).
Finns det någon här som har lyckats hitta en längre slang till denna dammsugaren som passar? Eller kanske bytt ut själva slangen och återanvänt kopplingarna, som delvis sitter fastlimmat(?) på slangen? Eller har en annan idé?
Tack för hjälpen!
Finns det någon här som har lyckats hitta en längre slang till denna dammsugaren som passar? Eller kanske bytt ut själva slangen och återanvänt kopplingarna, som delvis sitter fastlimmat(?) på slangen? Eller har en annan idé?
Tack för hjälpen!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Jag köpte en längre slang (typ 4 meter) med maskinanslutning på Clas Ohlson för kanske tio år sen. Den passade på en Bosch grovsug som jag ärvde. Köpte en ny från Biltema i somras och slangen passar även nu men jag var tvungen att att skruva av munstycket och trä på slangen.
Jag förlängde slangen på en fulsugare från jula med slangen från en slaktad hushållsdammsugare från 90-talet. Det var en stor förbättring. Längre slang, plus att röret från hushållsdammsugaren är i metall.
Jag löste det hela med silvertejp.
Jag löste det hela med silvertejp.
Såg av en händelse att Biltema hade sugslang som var 38mm inv/44mm utvändigt i ärtig grön färg a la Festool. Tyckte att den var väldigt slät på insidan så den borde funka bra till dammsugare/spånsug. Eventuellt är den lite väl styv för vissa användnigsområden... Någon som testat?
Edit: Artikelnummer 26595 hos Biltema var det jag tänkte på men den verkar inte riktigt finnas med på nätet, hittar den dock i iphone-appen.
Edit: Artikelnummer 26595 hos Biltema var det jag tänkte på men den verkar inte riktigt finnas med på nätet, hittar den dock i iphone-appen.
Redigerat:
Klicka här för att svara