Verktyg & Maskiner
Martin_B: mattiasp, då är det alltså ganska invecklat att räkna ut hur snabbt klingorna snurrar på de olika maskinerna egentligen. Det mest rättvisa vore väl att mäta hastigheten med stroboskoplampa både vid tomgång samt under belastning, exempelvis klyvning då. Då får man verkligen svart på vitt om skillnaden i varvtal mellan de olika maskinerna. Men om vi nu generaliserar ordentligt och
sepani: ja, till slut... Prickarna är hål för skruvarna till ramen för lampan.
Alko: Hallå, funderar på att köpa en Fein skruvdragare från ffx.co.uk, 14,4 alt. 18v. Kul med lite ovanligare verktyg som inte alla har :-) De borstlösa ASCM-modellerna med utbytbar chuck är nog dyra i överkant, lutar åt ABS 14V som är en "vanlig" skruvdragare utan slag. Dock läste jag det här omdömet; http://www.axminster.co.uk/fein-ascm-18-qx-brushless-cordless-drill-driver-18v
patrik19836: [citat] Jag har en sådan, och tyvärr vänta jag mig lite mer av den. Den fungerar! Till och med väldigt bra till vissa saker! Men tillbehören (lamellrullar, flexibla rullar mm) kostar f*n!!! Med dom vanliga sliprullen riskerar man att ta för mycket, då det blir "gropigt" om man inte är försiktig, och dom är inte jättebilliga dom heller.. Vid handslipning är dessa guld värda, speciellt
toolman77: Det lite märkliga greppet verkar vara det som gäller på merparten av gipsskruvare både de med och utan bandmatning. Jag har makitas 550 dels för att jag har en massa annat i 18V serien men framförallt för att den har ett vettigare grepp där man kan hålla med hela handen och sköta gasen med pekfingret. Mycket bra speciellt när man står lite avigt till. Matningen kan grångla nån gång
teed: Så nu har jag en liten stenbergs rikthyvel över om någon är intresserad. Bordets längd 115cm och brädden är 25cm.
Bobbarebygg: Är aldrig fel med lite träning, och känns förbannat jobbigt att t.ex. gipsa en hel kåk med vanlig maskin, no äre ju rätt enkelt att bara ladda maskinen ist för att rackla med lösa skruvar i fickan:)
-PC-: Har inte funnit någon lösning, har heller inget schema :-(
ceson: Har ingen Domino men såg denna film för ett tag sedan, där kanske finns något för den som vill bygga själv.
hantverkare1: Kunde inte sova inatt så jag gjorde en (sämre) kopia av ditt bord med det som fanns hemma på hyllan. Blev förvånansvärt stabilt faktiskt. [bild]
TheJo: [citat] Bauhaus - 199kr K-Rauta - 169kr För den vitlackade. Men frågan kvarstår, hur är det smartast att regla respektive sätta upp skivorna?
ion: Unimat, det märket minns jag, en riktig pågadröm. Den har fått plats tillsammans med finporslinet, det är rätt känsla det.;)
Ola C: [citat] Ja, det tror jag bestämt. Jag beställde iaf terstål till min, kuttern har tersainterface och tersastålen passade som handen i handsken. Edit. Hmm. Hyveln på bilden är troligtvis en 550, 510 har motorn under bordet och 570 har 3 stålskutter och verkar knappt ha sålts i sverige. Hursomhelst, 550 verkar ha kommit med vanliga stål först och sen övergått tillTersa.
Real7: Det jag brukar göra är att trä in slangen först sen smälla in nippel och slang i rör/anslutning. Men jag har även lite olika som jag täljt till med bladkniv för att det ska bli bra. Det är som att skära smör med varm kniv. Så there's no end to the possibilities :) Jag har en nippel som gör att jag kan sätta vanlig 50 mm slang på metervara rakt i dammsugaren tex. Eller 50 mm y-rör
prototypen: Tandade fungerar bra, slirar inte. Fördelen är att de är lättare att böja och fungerar bättre med små remskivorna. Protte
Helioz: Pendelkonsoler kanske även kan fungera? http://www.kruge.se/Pendelkonsol-med-stoed.htm http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/upphangningsdetaljer/konsoller/pendelkonsol-l600mm-med-stod-fzv
radioshack: Tack så mycket för alla svar! Mycket hjälpsamt. Var lite av en djungel. Förstår inte Conrads lager- och logisitkstrategi med 42 maskiner i ett så smalt prisintervall.
alela: Hei, jeg skal selge noen brukte maskiner. Kan dere hjelpe meg å prissette disse? Sirkelsag: Luna CS250 Dreiebenke: Luna (se bilde, kan ikke finne modell/merke) ? Båndsag: (se bilde, kan ikke finne modell/merke) Høvel: EMCO MH30 Alle er brukt, men i god stand. På forhånda takk for svar:) Dreiebenk: [bild] Båndsag: [bild]
pleqtiz: Är det någon som kör GCM 12 GDL portabelt? den väger ju lite (32kg+-)och på rullvagnen borde den funka som portabelt tycker jag? eller? någon som har erfarenhet av det?
daddydj: Tack för svar. Blev ingen Makita den här gången utan en Metabo 216 M för 1300 kr på Bauhaus. Utgående modell utan mjukstart. Nya modellen går på 1900 kr med mjukstart och lite annat småfix. Billiga priset ger pengar över till vettigt sågbord. Med Makitan hade jag fått en finare maskin men stått på knä och sågat! :)
Martin_B: [citat] Nej precis, klingans lutning är väl kanske inte det första man tänker på som konsument när man köper en klyvsåg. Tänkte själv inte på att de flesta var vänstertiltade förrän jag upptäckte i affären att Metabo var högertiltad medan de andra var vänstertiltade när de stod uppställda sida vid sida. Jag gissar faktiskt på att det är av säkerhetsskäl som tillverkarna
pär h: Jag använder tumstock av ett enda själ. Måttband i fickan är alltid ivägen när man arbetar vid maskiner som tex justersågen efter som man ofta lutar sig mot eller går nära sågen. Arbetsbord likaså. När jag jobbar mera ute på fält så kommer måttband eller talmetern fram Och det är hultafors gula plast stock som gäller då man kan använda den som vinkelhake och den glappar aldrig
Xlntjone: Någon som har använt eller vet hur denna lampa står sig mot t.ex festools syslite kal.
Ripley: Tackar för hjälpen, Makitan och kex är nu beställda. /C
ion: [citat] Det hade ju varit bra. Då får du höra med en verkstad som kan göra kilspår också. annars kan du kanske fila till det om det inte är noga.
pär h: Om du menar att avståndet mellan klyvkniv och klinga är 10 mm så är det inga problem. Varför man vill ha så tight mellan kniv och blad är för att det inte skall finnas någon möjlighet att få in något där i mellan. Det handlar inte bara om att om det man klyver skulle nypa så snurrar klingan om man har kniv. Men efter som du är väl medveten om vad du gör så klart det går. Pär
MasMats: Case closed. Såldes till utannonserat pris, 3500kr. Alla inblandade nöjda.
Daniel_N: [citat] Helt rätt. Fast billig för exakt samma produkt (tersa original) känns väl vettigt? ;)