Detta kanske inte är relaterat med Festool precis men jag tänkte bara kolla om ni har några bra tips på hur man gör för att undvika eller rengöra slippapper från lackkladd? Jag håller på och slipar ner några gamla lackade skåpsluckor och lacken smälter och fastar i slippappret. Med den här takten lär jag behöva 100 papper bara för några dörrar. 
Vilket papper använder du?
1. Tvätta luckorna m aceton.
2. Byt till Granath (det lär du inte använda idag?)
3. Utsug har du såklart?
4. Detta bör räcka, om inte sänk varvtalet+tryck mindre, nu bör du klara dig på två papper till ett helt kök
2. Byt till Granath (det lär du inte använda idag?)
3. Utsug har du såklart?
4. Detta bör räcka, om inte sänk varvtalet+tryck mindre, nu bör du klara dig på två papper till ett helt kök
Jag kör Granat 80 till att börja med men köpt på mig 120, 180 och 320 för finliret.
Jag kör utsug mha CT Mini satt på minsta (fast jag tycker ändå att slipen suger fast för mycket).
Aceton låter som något jag måste prova.
Hur ska jag göra med det? Ska jag stryka på och låta "torka" eller ska jag försöka få bort lacken med acetonet?
Vad kan gå snett med acetonet? Kan jag sabba maskinen eller luckan? Det är en fanerlucka från 40-talet med kanske 3mm faner.
Jag kör utsug mha CT Mini satt på minsta (fast jag tycker ändå att slipen suger fast för mycket).
Aceton låter som något jag måste prova.
Hur ska jag göra med det? Ska jag stryka på och låta "torka" eller ska jag försöka få bort lacken med acetonet?
Vad kan gå snett med acetonet? Kan jag sabba maskinen eller luckan? Det är en fanerlucka från 40-talet med kanske 3mm faner.
Vet egentligen inte om det fungerar i ditt fall men när man slipar golv och det är fernissa så brukar man ju köra på ett lager bonvax på golvet för att inte pappret skall klegga igen. Kan nog också gå med ett tunt lager linolja.
Men som sagt det fungerar på golv men jag har inte själv provat det med rotexen.
Men som sagt det fungerar på golv men jag har inte själv provat det med rotexen.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Nej, acetonet är till för att bli av m gammalt fett/smuts, gnugga bort smutsen m aceton i trasa tex. Överflödet dunstar fort o sen slipar du.
P80 låter grovt för faner, men det kanske krävs? Så snart du har bart trä så övergå till rubin, ett i mina ögon bättre papper som ger "jämnare" repor.
Testa också att öka suget på dammsugaren.
P80 låter grovt för faner, men det kanske krävs? Så snart du har bart trä så övergå till rubin, ett i mina ögon bättre papper som ger "jämnare" repor.
Testa också att öka suget på dammsugaren.
Nu börjar jag bli lite frustrerad. Var och köpte Rubin 2 60 precis. Har kört några tester. Provade att tvätta av med aceton samt även använda lite matolja (som jag läste i forumet) men inget har hjälpt. Har testat med låga hastigheter på både rotexen samt dammsugaren utan mindre lackkladd.
På bild 1 ser ni de 3 av 4 slippapper som redan kladdat igen trots att jag inte har kommit ner till rent trä på baksidan av en dörr. Längst till höger ligger slippappret som jag använde efter oljan.
Här är en bild på den lackade ytan på skåpet. Den är ganska grov, lite kornig och känns smutsig och lite kladdig. Även när man har slipat länge med rotexen så känns ytan kladdig då man tar på den. Är det verkligen lack eller är det något annat? Jag trodde att Rotexen med grova slippapper skulle ta sig igenom allt men jag börjar bli besviken.
Ska man behöva ta till en lackfräs? Då lär ju faneret inte klara sig.
På bild 1 ser ni de 3 av 4 slippapper som redan kladdat igen trots att jag inte har kommit ner till rent trä på baksidan av en dörr. Längst till höger ligger slippappret som jag använde efter oljan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en bild på den lackade ytan på skåpet. Den är ganska grov, lite kornig och känns smutsig och lite kladdig. Även när man har slipat länge med rotexen så känns ytan kladdig då man tar på den. Är det verkligen lack eller är det något annat? Jag trodde att Rotexen med grova slippapper skulle ta sig igenom allt men jag börjar bli besviken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska man behöva ta till en lackfräs? Då lär ju faneret inte klara sig.
Rubin kan du bara ta när du har kommit till trärent. Testa grövre Granath. Men när det är så väldigt illa som du har det kanske inte ens det räcker. Då måste du sickla bort smuts, fett o lack. Läs på forumet om sicklar. Använd absolut inte lackfräs.
Ta det lugnt, du fixar detta
Ta det lugnt, du fixar detta
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Hittade detta inlägg och där står något om att man kan använda lösningsmedel för att ta bort tjockare lack, speciellt på fanerade ytor. http://www.byggahus.se/forum/inredning/73134-att-sickla-2.html
Vad tror du om det?
Vad tror du om det?
Ett tips jag fått som gäller golvslipning men det är egentligen samma sak att värmen inte ska få lacken/förnissan att bränna fast.
Använd någon form av smörjmedel, matolja, smör eller liknande. Ingen lightversion
Och framför allt använd inte mycket då det kan stänka...
Använd någon form av smörjmedel, matolja, smör eller liknande. Ingen lightversion
Och framför allt använd inte mycket då det kan stänka...
Vlies papper?