För att svara på andra frågan, ja det är långhålsborr i andra änden på inca major sågen, kan vara rätt användbart ibland, dock inte samtidigt som man sågar.

Martin_B
Nu har jag läst lite reviews för Makita MLT100, men även några andra maskiner. Och särskilt MLT100 verkar ju vara rena skämtet, men även andra bordssågar får mycket kritik för att vara klena och ha dålig precision. Det klagas mycket på att plastdetaljer går sönder på de med mera.

Det jag märke till speciellt var att det i första hand talas väldigt varmt om maskinerna, även MLT100, men så kommer samma användare in månader eller t.o.m år efter köpet och uppdaterar sina reviews. Och de uppdateringarna är allt annat än snälla. Där får man reda på att maskinerna vid en första anblick kan verkar väldigt gedigna och exakta, för att man sedan efter en del användning skall upptäcka att de inte alls håller måttet.

Usch, nu vet jag varken in eller ut. Dessa bordsmodeller kanske rent av bara är leksaker egentligen som ser bra ut.

Men samtidigt, vem vill ha en 150kg tung Luna i vardagsrummet under renovering? :)

Nä, det bästa alternativet är väl det som rekommenderats bland annat, att köpa en gammal Inca eller dylika tunga maskiner som tål lite mer stryk. Skall forska vidare i detta ämne, får se vart jag hamnar :)

Gamla gjutjärns maskiner är tunga och jävliga att flytta jo, men 150kg är nog så det borde gå att fixa en mobil bas till den utan större problem. Min är nästan 300kg, 40 år och tuffar på ännu...

Martin_B
DennisCA skrev:
Gamla gjutjärns maskiner är tunga och jävliga att flytta jo, men 150kg är nog så det borde gå att fixa en mobil bas till den utan större problem. Min är nästan 300kg, 40 år och tuffar på ännu...
Frugan blir nog lycklig om jag kommer hem med en 300-kilospjäs, och lyfter in den i bostaden med en kran.

Då lär hon utbrista "Äntligen! Exakt vad jag har längtat efter under alla dessa år!" :D

Nä men det är ju så, skall det vara kvalité, så måste det tyvärr väga också!

mattiasp skrev:
Jag har med viss framgång använt bordssågen för att göra vändlimmat regelvirke, och då utan att hyvla först. Jag skulle inte försöka mig på den övningen med bandsågen, trots att jag har en hyfsat vältrimmad bandsåg med en riktigt bra klinga. Å andra sidan har jag faktiskt inte testat.
Vändlimmat regelvirke har jag också gjort med framgång enbart med sänksåg och skena. Att göra limfogskivor (som det väl talades om) kräver väl betydligt mer vad gäller snittytornas vinkelräthet? Detta tror jag är svårt utan att hyvla!

Martin_B
vectrex skrev:
Vändlimmat regelvirke har jag också gjort med framgång enbart med sänksåg och skena. Att göra limfogskivor (som det väl talades om) kräver väl betydligt mer vad gäller snittytornas vinkelräthet? Detta tror jag är svårt utan att hyvla!
Men när ni gör limfogskivor, hyvlar ni den färdiglimmade skivan efteråt eller lägger ni alla bitar helt 100% plant redan från början så ni bara behöver putsa lite? För det avgör också lite om hur noggrant det behöver vara.

För jag brukar aldrig hyvla varje individuell bit för sig, utan endast klyva och sedan limma. Därefter kör jag det oftast i en hyvel om skivans bredd tillåter (kan ta max drygt 60cm i den hyveln jag har tillgång till), så blir ju skivan helt jämn.

Jag vill däremot kunna limfoga mindre bredder utan att behöva köra hyveln för då får jag ju köra till industrilokalen i alla fall. Bland annat därför efterfrågar jag att kunna klyva bitar i 100% vinkel. Men så klart även av andra anledningar där precision krävs.

Alla dessa bordssågar tror jag utan problem kan ställas i 90 gr med 99.76% säkerhet. Det som ställer till är nog storleken på borden och annållets styvhet i längsled. Kan man fixa större bordsyta runt om kring och framför allt ha koll på hur man matar där tror jag den största felfaktorn finns.

Pär

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Nu måste jag ge mig in i diskussionen :) För mig låter det som om du låst dig vid att lösa ditt problem med antingen en bandsåg eller en bordsåg, helt baserat på att du kan lösa det med stöddiga maskiner på din arbetsplats. Som jag ser det är metodiken helt fel, d.v.s. man "ska" inte göra limträ av sågat virke. Bara för att det går betyder det inte att det är rätt.

Att klyva full klingas höjd med exempelvis en Bosch GTS10:a är inga som helst problem förutsatt att du använder rätt klinga. Risken är ju dock stor att du vid något tillfälle inte helt lyckas hålla materialet helt dikt an klyvanhållet med resultat att du får "halvmånar" i klyvytan. Det samma händer ju lätt om det är spänningar i ämnet man klyver. Att i det fallet limma ihop skiten till limträ känns ju helt fel tycker jag.

Nej skaffa dig vilken portabel bordscirkelsåg du vill, välj något från de kända märkena. Håll dig därefter ifrån limmandet tills du skaffat dig en liten hyvel. Kan du inte det, gör som mattiasp föreslår och limma med exempelvis Cascamite som fyller bra.

Nåja, långt drygt inlägg men min poäng är att jag tycker det verkar bakvänt att välja en dundersåg för att kunna få klyvyta bra nog för att limma limträ.

• Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
phl skrev:
Nåja, långt drygt inlägg men min poäng är att jag tycker det verkar bakvänt att välja en dundersåg för att kunna få klyvyta bra nog för att limma limträ.
Nej då, jag är bara tacksam att få svar ur olika synvinklar, så blir jag ju själv lite klokare också.

Det är inte enbart p.g.a limning av limträ som jag vill ha en viss perfektion från en bordssåg, utan så klart för att få bra resultat överlag. Att kunna klyva i vinkel utan att behöva rikt och planhyvla efteråt tycker jag inte är mycket begärt för s.k. "proffsmaskiner" för runt 8000 kr. Åtminstone till "mindre" arbetsstycken som dessa sågar bör klara av i mitt tycke.

Men hursomhelst, så resonerar jag som så, att jag hellre köper en bra proffsbordssåg som klarar av det mesta jag behöver den till, än att jag köper två eller kanske tre olika typer av billighetsmaskiner som i och för sig är mer lämpade för respektive arbetsmoment, men som ger taskigt resultat, och som tar massa plats.

I de bästa av världar hade jag så klart haft en enorm arbetshall med alla möjliga svindyra proffsmaskiner som var och en är ämnade för ett enda arbetsmoment som de är bra på.

Men nu måste jag tänka på plånboken och utrymmet.

Jag har figursåg, cirkelsåg, geringssåg, tigersåg, elhyvel, där alla förutom elhyveln är proffsmaskiner. Men dessa kommer man inte långt med om man skall få raka fina klyvsnitt som är i vinkel.

Visst hade jag velat ha en rikt & planhyvel också men det får vänta till den dagen då jag helt enkelt inte fixar vissa arbetsmoment utan den. Det är ju inte direkt så att jag står och tillverkar limfogskivor hela dagarna i ända :D

Bordssågen blir ju dock ett måste så nu får jag nog ta och välja någon snart :)

Dewalt 744XP (utgången modell) samt 7491 är högt intressanta bägge två. Frågan är vilka av dessa som är rejälast, stadigast och ger mest exakt resultat. Den utgångna 744XP väger ju mer än den nya 7491:an, så den kanske är mer stabil?

Tittar även på Makita 2704 för det stora sågdjupet på 93mm vid 90 grader. Den är dessutom billigare, men frågan är om inte den är klenare byggd än Dewalten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.