Har en helt vanlig hushållsdammsugare som nu blivit överflödig då vi fått centraldammsugaren installerad. Jag undrar ifall jag kan använda den i garaget som spånsug / grovdammsugare?
Jag förstår den dör ganska snabbt om jag försöker använda den som den är, men jag tänkte ifall man kunde bygga en egen cyklonseparator eller med en thien baffle, så hamnar allt skräp i en låda istället för att täppa åter dammsugaren.
Tror ni detta kan funka, iallfall som en tillfällig lösning tills man får en spånsug?
Jag förstår den dör ganska snabbt om jag försöker använda den som den är, men jag tänkte ifall man kunde bygga en egen cyklonseparator eller med en thien baffle, så hamnar allt skräp i en låda istället för att täppa åter dammsugaren.
Tror ni detta kan funka, iallfall som en tillfällig lösning tills man får en spånsug?
Vågar egentligen inte uttala mig men tycker det ser lovande ut i detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=MgH0rCDEgSE
Funderade på att bygga en sån där med var lite osäker hur jag skulle lösa väggarna (som är i plexi i filmen). Sett varianter som är gjorda med tunn plåt.
Hur som helst blev det en kina cyclone som jag faktiskt installerade igår. Hur bra den är vet jag faktiskt inte än. Den kostade lite drygt 200kr och sen en ytterligare 150kr för en slang och anslutning. Kändes som en enklare lösning
.
https://www.youtube.com/watch?v=MgH0rCDEgSE
Funderade på att bygga en sån där med var lite osäker hur jag skulle lösa väggarna (som är i plexi i filmen). Sett varianter som är gjorda med tunn plåt.
Hur som helst blev det en kina cyclone som jag faktiskt installerade igår. Hur bra den är vet jag faktiskt inte än. Den kostade lite drygt 200kr och sen en ytterligare 150kr för en slang och anslutning. Kändes som en enklare lösning
Har ni verkligen missat den långa tråden om kina-cyklonen?
Där finns länkar, kommentarer, testresultat mm:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ll-dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat.html
Där finns länkar, kommentarer, testresultat mm:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ll-dammsugare-fran-kina-nagon-som-provat.html
Cyklonen från Aliexpress kom förr i veckan, igår handlade jag några 50mm rör och 45 graders böjar från Biltema så nu borde jag kunnde sätta ihop något. Gick på 50mm trots dammsugaren använder en mycket smalare slang, tänkte det är bättre att inte använda den slangen då folk rapporterat bättre prestanda med 50mm. Blir väl att bygga om den lite så det passar.
Några tips på var jag kan köpa billig 50mm sugslang, bästa jag hittat i Finland är online där det var ca 40 euro för 6 meter (finsk länk):
http://www.tyokalukauppa.net/sahkot...murit/puruletku-50mm-superflex-6m-p-1371.html
Har en 25 liters jästunna från något hembryggningsprojekt jag tänkte återanvända. Lär förstå det är stor risk de kan buckla ihop under vaakumet, någon som förstärkt dem med trä eller liknande? Tyckte jag läste något om nån som ville använda påse med cyklon och drog en liten slang från påsen till innan cyklonen, så blev det inte vakuum i påsen, borde kanske funka här också?
Några tips på var jag kan köpa billig 50mm sugslang, bästa jag hittat i Finland är online där det var ca 40 euro för 6 meter (finsk länk):
http://www.tyokalukauppa.net/sahkot...murit/puruletku-50mm-superflex-6m-p-1371.html
Har en 25 liters jästunna från något hembryggningsprojekt jag tänkte återanvända. Lär förstå det är stor risk de kan buckla ihop under vaakumet, någon som förstärkt dem med trä eller liknande? Tyckte jag läste något om nån som ville använda påse med cyklon och drog en liten slang från påsen till innan cyklonen, så blev det inte vakuum i påsen, borde kanske funka här också?
Se upp lite med för mjuka slangar, stor risk att de "spiralar ihop sig", d.v.s. gummi/plastmaterialet mellan stålspiralen är inte tillräckligt styvt vilket gör att så fort du får lite motstånd för flödet så kommer slangen korva ihop sig 
Förstärkningar verkar fungera begränsat bra, åtminstone de försök jag sett och gjort. Påse ska fungera så länge du har ett lägre tryck på utsidan av påsen än på insidan. Eftersom du typiskt har riktigt tryck skapat av dammsugaren inuti påsen (via cyklonen) så måste du helt enkelt ha ännu lägre tryck på utsidan. Löses enkelt med en liten bypass-slang mellan tunnan och dammsugarslangen _efter_ cyklonen. Du kan behöva sätta en bit tyg eller skumgummi runt öppningen där slangen går in i behållaren så att inte påsen sugs över öppningen och täpper till.
Förstärkningar verkar fungera begränsat bra, åtminstone de försök jag sett och gjort. Påse ska fungera så länge du har ett lägre tryck på utsidan av påsen än på insidan. Eftersom du typiskt har riktigt tryck skapat av dammsugaren inuti påsen (via cyklonen) så måste du helt enkelt ha ännu lägre tryck på utsidan. Löses enkelt med en liten bypass-slang mellan tunnan och dammsugarslangen _efter_ cyklonen. Du kan behöva sätta en bit tyg eller skumgummi runt öppningen där slangen går in i behållaren så att inte påsen sugs över öppningen och täpper till.
Gjorde en grov skiss för att se om jag fattat hur du menar. Man har påsen innuti behållaren och sen kopplar ihop med en slang, så kollapsar inte påsen. Men då består väl problemet med för klen behållare ändå.

Då tror jag nog jag kör på en bättre behållare.

Då tror jag nog jag kör på en bättre behållare.
En annan lösning som jag själv klurat på är att bygga en låda runt en plastspann som i sig själv är för klen för att klara suget utan att kollapsa. Sedan anpassar man lådans inre höjd efter spannet och gör en dörr som håller tätt. Borde få samma funktion som med en säck men utan risken att säcken sugs ihop. Man tappar förstås finessen med säcken men det blir betydligt lättare att tömma eftersom man bara behöver öppna dörren på lådan.
Redigerat:
Jag höll på att skriva ungefär samma sak som badtastex och totade ihop en skiss. Lunchen kom emellan så detta inlägget får bli som ett komplement till ovanstående. Jag tänkte att det dessutom inte borde vara några problem att sätta en säck i den inre spannen. Man kanske skall borra några hål i nederkant så det går att bli av med luften mellan spannen och säcken. Det finns ju också papperskorgar och tvättkorgar an nät modell som borde fungera bra till detta.
Jag tror jag kommer att prova förstärka min nuvarande hink, om det inte går så ok. Ska kolla först om jag inte har nån större målarhink kvar från husmålandet.
Undrar också om det vore värt att försegla dammsugaren bättre så den inte läcker vid locket. Tror inte det är så bra designat just.
En annan grej jag funderar på är att bygga hela grejen rakt på höjden och försöka undvika alla rörböjar så mycket som möjligt, kanske max en 45 graders böj. Då måste väl dammsugaren monteras upp och ner ovanför cyklonen men vad gör det. Man borde väl få mera effekt då om luften får gå rakt. Vanligtvis är den halvcirkel på rören efter cyklonen och så står dammsugaren bakom cyklonen och tunnan.
Undrar också om det vore värt att försegla dammsugaren bättre så den inte läcker vid locket. Tror inte det är så bra designat just.
En annan grej jag funderar på är att bygga hela grejen rakt på höjden och försöka undvika alla rörböjar så mycket som möjligt, kanske max en 45 graders böj. Då måste väl dammsugaren monteras upp och ner ovanför cyklonen men vad gör det. Man borde väl få mera effekt då om luften får gå rakt. Vanligtvis är den halvcirkel på rören efter cyklonen och så står dammsugaren bakom cyklonen och tunnan.
Redigerat:
Låda-i-låda-konceptet lär fungera utmärkt. Blandar man in påsar är det ju bara tryckskillnaden man måste se upp med. Det som händer om det skiter sig är att plastpåsen sugs upp i öppningen från cyklonen, sätter igen där och all skit som borde separeras följer med ut ur cyklonen.