nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Är lite besviken på min borrmaskin/skruvdragare. Köpte den på Clas O för ganska precis 3 år sen, då för 995,- (hade kostat 1995,-).
Det är en 14.4V med dubbla Li-Ion batterier och en snabbladdare.
BS-14X-R heter den. Stark och bra med riktigt fint vridmoment, 40Nm!
Batterierna heter L1430R.
Redan efter 2 år och en månad la ett batteri av. Plötsligt. Slutade ta laddning.
Nu efter 3 år så har jag knappt någon kapacitet alls i det fungerande batteriet. Kanske är 1/3 av vad det en gång har varit.
Nya batterier? Glöm det, kostar 6-700,-/st
Ska det behöva vara så här? Jag köper ju en ny maskin för nästan samma pengar. Det enda jag behöver är ju fräscha batterier. En tvåhundring kunde det väl vara värt men inte mer.
Ser det ut så här på alla märken?
Det är en 14.4V med dubbla Li-Ion batterier och en snabbladdare.
BS-14X-R heter den. Stark och bra med riktigt fint vridmoment, 40Nm!
Batterierna heter L1430R.
Redan efter 2 år och en månad la ett batteri av. Plötsligt. Slutade ta laddning.
Nu efter 3 år så har jag knappt någon kapacitet alls i det fungerande batteriet. Kanske är 1/3 av vad det en gång har varit.
Nya batterier? Glöm det, kostar 6-700,-/st
Ska det behöva vara så här? Jag köper ju en ny maskin för nästan samma pengar. Det enda jag behöver är ju fräscha batterier. En tvåhundring kunde det väl vara värt men inte mer.
Ser det ut så här på alla märken?
Du får säkert fler synpunkter men bekanta dissekerar sina trasiga batterier och köper billigare batterier på internet.
(som man troligen löder ihop)
(som man troligen löder ihop)
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Att köpa nya batterier till en maskin som kostar en 1000-lapp är meningslöst.
Köp en ny maskin istället med dubbla batterier.
Förslagsvis en Bosch eller Makita från England.
Brukar finnas bra erbjudande.
Köp en ny maskin istället med dubbla batterier.
Förslagsvis en Bosch eller Makita från England.
Brukar finnas bra erbjudande.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Provat ebay men det är ingen som skickar till Sverige som håller bra priser. Kinabatterier som inte är Li-Ion och har lägre kapacitet vill jag inte befatta mig med.
Att köpa nya celler och byta är förstås ett alternativ med det är superkompakt i dessa packar så att försöka få dit nya celler är ingen lek!
Det här ÄR en riktigt bra maskin, en proffsmaskin som levererades med väska, snabbladdare och dubbla ackar.
Att köpa nya celler och byta är förstås ett alternativ med det är superkompakt i dessa packar så att försöka få dit nya celler är ingen lek!
Det här ÄR en riktigt bra maskin, en proffsmaskin som levererades med väska, snabbladdare och dubbla ackar.
Jag tror jag har precis samma batterier, öppnade upp och mätte cellerna, skickade efter från Japan har jag för mig. Lödde in de nya och hade inget problem att få in dem. Köpte även en till likadan med två till batterier för 995:- på typ Bauhaus för något år sedan. Och har således fyra batterier och en maskin extra. Kostar ju mindre än att köpa två batterier löst.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Inte den här gången men alla gånger tidigare jag har testat (inom andra produkter) har dom antingen sagt nej eller så har man dragit till med fraktpriser som har gjort hela affären ointressant.
@dsub: lät omständligt och dyrt att skicka efter celler ända från Japan. Fanns det ekonomi i det? Vad betalade du och kom du ihåg beteckningen?
@dsub: lät omständligt och dyrt att skicka efter celler ända från Japan. Fanns det ekonomi i det? Vad betalade du och kom du ihåg beteckningen?
Det behöver absolut inte vara dåligt för att det kommer från Kina.
Jag har köpt en hel del Li-ion piratbatterier som varit made in China till bl.a blå bosch och hitachi.
Har funkat väldigt bra, dom äldsta har nu tuffat på i 4 år.
Har inte heller märkt någon skillnad i prestanda eller temp.
Jag skulle absolut inte köpa nya aeg batterier, dom tycker jag är riktigt dåliga nu.
Jag har köpt en hel del Li-ion piratbatterier som varit made in China till bl.a blå bosch och hitachi.
Har funkat väldigt bra, dom äldsta har nu tuffat på i 4 år.
Har inte heller märkt någon skillnad i prestanda eller temp.
Jag skulle absolut inte köpa nya aeg batterier, dom tycker jag är riktigt dåliga nu.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 224 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 224 inlägg
Jag har köpt piratbatterier från Kina till diverse mobiler och dom har varit riktigt usla.
Till kameror dock så har dom varit OK.
Men jag har inte ens hittat någon i Kina som säljer piratbatterier till denna modell. Fast jag är rätt övertygad om att det finns. Om någon har en länk är jag tacksam.
Till kameror dock så har dom varit OK.
Men jag har inte ens hittat någon i Kina som säljer piratbatterier till denna modell. Fast jag är rätt övertygad om att det finns. Om någon har en länk är jag tacksam.
Skulle man kunna få en länk till vettiga 18650 celler som klarar den höra strömmen som batteriverktyg kan ha och som har hyffsad kapacitet. Jag köpte ett 10pack en gång för ca, 100:- stog att de va för lampor m.m och att de skulle va på 5000mAh. De funkar helt ok till min grästrimmer men kapaciteten däremot ligget på ca 7-800mAh per cell enl. min Imax B6 laddare.
Ska man ha celler som klarar högt strömuttag så kostar det som ett nytt batteri.
Mvh
Ska man ha celler som klarar högt strömuttag så kostar det som ett nytt batteri.
Mvh