Y
När jag var ung och utgiftsbefriad så skaffade jag en bilmotor och skulle då bygga något fräckt över en helg. Något som givetvis inte tog en helg men däremot långt över 20tusen i nya delar och bearbetning av block osv.

Allt blev liggandes i många år, men nu när garaget börjar bli städat och organiserat så känner jag att det vore kul att sättaihop motorn och ha den på stativ. Och där kommer den troligen bli stående för att se fräck ut samt väcka grannar med ibland. :)
- Samt vara reserv inför när min nuvarande motor rasar - om den nu gör det dvs.

Kollade lite youtubefilmer nu och inser ju att jag saknar kunskap och lite verktyg.

Fundering:
* Kan man sättaihop en motor med olja på alla delarna, och låta den stå länge utan att den tar skada?

Och vad tycker ni, ska jag
  1. Sälja delarna, för att försöka sälja en ihopsattmotor av nybörjare lär ingen göra och då är pengarna verkligen bortkastade.
  2. Pröva montera. Det kräver inköp av lite verktyg och slutliga motordelarna.
  3. Lejabort och låta någon annan montera.

Skaffa ett stativ och bygg ihop den!

Att bygga en "ny" motor i stativ med rena och fina delar är hur kul och skönt som helst, lägg rikligt med olja på alla lagerbanor osv om du inte tänker oljefylla/köra den.

Vad är det för motor?

//
John

Y
Buick 455 V8

Finns det något bättre än att knäcka en kall och gå ut å klappa på en nyrenoverad motor!?
...man kanske e lite skadad MEN jag trivs med det!

Jag kan ingenting om motorer eller felsökning när en motor pajar. Men efter som det är en lite äldre motor så är det väl enbart mekanik ? och att skruva är väldigt kul. Framförallt tillfredsställelsen när den är färdig och du provstartar den för första gången måste vara enorm .
Så självklart skall du köra på om du har tiden.

Pär

Ingen problem att lära sig skruva ihop....gör ett stativ för permanent montering så kan du starta och njuta vid tillfälle :)
Raka rör blir bra om du bor så till...annars med enklare insatser...lätt att göra egna om så behövs :)

att stativ blir bra vingligt om du ska starta, bättre med en vagga lite lågt när du ska skruva men mycket stabilare

Står den länge så kan man pytsa i lite olja och dra runt den för hand
455 det är stort det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.