Jag håller på att tillverka s.k jerkbaits/tailbait för vårens kommande gäddfiske. Jag kör avrundningen med en handöverfräs monterad under ett bord. Långsidor är inga problem, men kortsidorna har en faslig förmåga att hugga. Minsta man kör åt fel håll, så smäller det till direkt. Jag misstänker att skärpan på min ClasOhlson-fräs kan vara en bov i dramat. Om jag ska satsa pengar på en bättre radiefräs, vad ska det vara? Jag såg att Cobolt kostade ca 400 Sek och Festool ca 700. Är prisskillnaden motiverad? Finns andra alternativ= För er som inte vet vad ett jerkbait är, så bifogar jag en bild. Dock är det inte jag som tillverkat just detta bete
imagesIOLSZDS2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vassare stål är bättre, men fortfarande svårt att fräsa ett så litet stycke över ändträet. Coolt o festool är båda bra, men festool är ej värt mer än cobolot i mina ögon.

Vad är det för trä du använder dig av? Ska du göra många? Kanske slipa kan vara ett alternativ?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.