Hej

Efter en tids surfande, inkl på detta forum efter tester och tips så tänkte jag se om någon här kan få mig att bestämma mig och ta tag i saken. Då jag har flyttat till hus och skulle behöva byta ut min skruvdragare samt är i behov för lite andra verktyg så tänkte jag passa på att tänka lite i förväg för en gångs skull. Det jag i dagsläget funderar på är skruvdragare, sticksåg samt eventuellt ett cirkelsåg. Kommer användas till normalt hemmafix men finns även lite planer på att utöka altanen. Står och väjer lite i frågan först om man skall gå för en lite lättare 10,8V serie eller gå stort och ta 18V. Då budgeten inte är oländlig så är det främst 2 serier på storlekarna som jag fokuserat på.

För 10,8V så är det främst blå Bosch med ett GSR/GST kit typ, http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/paketerbjudande/bosch/bosch-gsr-108-2-li-plus-gst-108-v-li

eller gå lite mer komplett med Makita typ http://www.verkter.se/Makita-vinter...ita-Combokit-DK1476-10-8-V-3x1-3-Ah-batt.html

Makita ger lite mer prylar för pengarna men då det är främst skruvdragaren som kommer användas så är det DF330 vs GSR som skulle fälla avgörandet, tar gärna kommentarer på dessa 2. Varit inne på lokala XL bygg och de var i favör bosch. Boschen ser ju att att vara lite bättre på papper och brukar få lite bättre recensioner vad jag sett. Sedan är ju lite frågan om sticksågen i dessa serie är tillräckliga för att såga tex altantrall.

Annars är det 18V som hägrar och då är det grön bosh mot Ryobi One som jag tittat mest på och ligger lagom i pris. Ryobi har ju en hel del kul grejor i sin serie, den lilla kompressorn R18i hade nog kommit till använding för att pumpa alla cyklar.

Hoppas på lite synpunkter eller om liknande diskussion förts på annat håll så länka gärna. Har letat lite här och där men kan missat det uppenbara.

Hej, Gersåget är redan inköpt på impuls i höstas:) Så sticksåget är mest till ilte hemmafix och då jag tänkte fixa lite extra hyllor i förrådet.

Ok ok :)

Vad de gäller kraften hos 10,8V´orna så räcker dom gott och väl till att skruva både trallvirke, OSB och gips på väggarna.
Har en en uppsjö Bosch 10,8:or varvid skruvdragaren med bitsfäste används flitigt.
Visst använder jag de andra också, GOP (multicuttern) är guld värd de ggr. man kapa eller göra ur-tag i saker som sitter på plats. Radion är lätt att flytta med sig, lampa ofta bra att ha, slagskruvdragaren och vinkelskruvdragaren är nog de verktyg som använts minst av de jag har i 10,8V serien.

Jag tror inte sticksågen är nåt man står och seriekapar med, men för att såga av nåt på plats och slippa dra fram sladd kan den säkerligen vara användbar, eller på brädgårn. :)
Har för mig jag sett en lite tester av den på Youtube.

Purre
Den cirkelsågen som ingår i makita-kittet var då inte mycket att hänga i granen. 25,5mm tar den i djup vilket jag tycker är på tok för lite.
Cirkelsåg bör man köpa en med sken och då är det väl sänksåg som gäller. Skenan är ovärderlig anser jag eftersom det gör en cirkelsåg riktigt vettig! Bara lägga ut skenan efter märkena och börja såga. En vanlig cirkelsåg måste man ha en linje hela vägen att gå efter för att det ska bli någorlunda rakt.

Har själv annars en Bosch 10,8V och en Festool 14,4V och måste säga att batterikapaciteten är för dålig i min bosch som bara har 1,5Ah batteri eller om det är 1 till och med. Däremot orkar den med utan problem att skruva i även större skruvar. Ska man börja borra lite större också (20-22mm och uppåt) är den lite klen. Men visst den är liten och smidig att jobba med så helt klart trevlig att ha en iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.