hej!
har provat en skruvautomat och det var ju kul
så funderar på att själv skaffa mig en..
jag har halva huset samt garage kvar att sätta skivor så det känns inte som en helt onödig pryl,
kanske den även fungerar att skruva altantrall med?
men det jag hakar upp mig på är att skruven blir dubbelt så dyr, och jag har inte ens hittat spånskiveskruv som är bandad, finns det eller är det samma skruv oavsett om man skruvar osb eller gips?
maskinen jag tänkt köpa är denna Makita DFR550Z http://www.prishammeren.dk/shop/makita-lxt-18-4193p.html
eftersom alla övriga batteriverktyg är ur makitas 18V serie.
kastar jag bort pengarna eller kommer jag känna att den varit värt det? vad säger ni som har en för hobbybruk? och är det något annat man ska tänka på vid köp av skruvautomat?
MVH
har provat en skruvautomat och det var ju kul
jag har halva huset samt garage kvar att sätta skivor så det känns inte som en helt onödig pryl,
kanske den även fungerar att skruva altantrall med?
men det jag hakar upp mig på är att skruven blir dubbelt så dyr, och jag har inte ens hittat spånskiveskruv som är bandad, finns det eller är det samma skruv oavsett om man skruvar osb eller gips?
maskinen jag tänkt köpa är denna Makita DFR550Z http://www.prishammeren.dk/shop/makita-lxt-18-4193p.html
eftersom alla övriga batteriverktyg är ur makitas 18V serie.
kastar jag bort pengarna eller kommer jag känna att den varit värt det? vad säger ni som har en för hobbybruk? och är det något annat man ska tänka på vid köp av skruvautomat?
MVH
Jag har just en sån maskin. Funkar OK till kort gipsskruv men sen finns det förhoppningsvis bättre maskiner. Festool har en automat som skall vara bra. Jag köper nog en sån nästa gång. Ska finnas en test på just den Makitan och där ansåg testarna (hantverkare) att den var kass och jag är benägen hålla med faktiskt. Arbetet går hur som helst väldigt mycket snabbare med en automat. Betalar sig snabbt för en firma på några timmars skruvande
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
med kort gipsskruv menar du typ 30mm?
jag körde kanske 50 skruv med en förra helgen, och det var flertalet jag inte lyckades få in i skivan... men tror det är en vanesak, man måste nog hålla den ganska rak.
hmm med din recension känns det ju inte som ett särskilt bra köp, men för 2300:- och för hobbybruk kanske den blir bra? eftersom jag kan köpa en naken maskin blir det ju rätt billigt, ska jag gå på festool tex får jag säkert punga ut med minst 5000:-
jag har ju 300m2 skivor att skruva bara i garaget och det ska nog vara osb och dubbla lager gips så det ger ju 900m2
hur var det med skruven då? är det samma till osb som till gips? byggmax har för gips men kan inte hitta någon bandad skruv för spån/osb
jag körde kanske 50 skruv med en förra helgen, och det var flertalet jag inte lyckades få in i skivan... men tror det är en vanesak, man måste nog hålla den ganska rak.
hmm med din recension känns det ju inte som ett särskilt bra köp, men för 2300:- och för hobbybruk kanske den blir bra? eftersom jag kan köpa en naken maskin blir det ju rätt billigt, ska jag gå på festool tex får jag säkert punga ut med minst 5000:-
jag har ju 300m2 skivor att skruva bara i garaget och det ska nog vara osb och dubbla lager gips så det ger ju 900m2
hur var det med skruven då? är det samma till osb som till gips? byggmax har för gips men kan inte hitta någon bandad skruv för spån/osb
sitter men fingret på köpknappen.... men skulle önska några fler synpunkter först 
ser att det finns gamla trådar i ämnet men ville ändå starta en ny=)
ser att det finns gamla trådar i ämnet men ville ändå starta en ny=)
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har man hyfsat mycket att renovera tycker jag verkligen att det är värt att skaffa en skruvautomat. Tror inte att det är en överdrift att det går tio gånger snabbare än att plocka ur låda och dra med vanlig skrivdragare. Har själv en Makita (sladdmaskin, 25-55 mm, minns ej beteckningen) och är väldigt nöjd. Till OSB körde jag med spånskiveskruv från Byggmax. Gick på ca 200 kr för 1000 st 42 mm. Dessa funkade för övrigt bättre än Essves bandade spånskruv (släppte lite lättare från bandet vilket gav färre "eldavbrott")
Jag köpte min maskin på Blocket för halva nypriset. Verkar vara många som säljer efter avslutat projekt då jag tycker att det dyker upp begagnade automater ganska ofta, kan vara idé att hålla koll där.
Jag köpte min maskin på Blocket för halva nypriset. Verkar vara många som säljer efter avslutat projekt då jag tycker att det dyker upp begagnade automater ganska ofta, kan vara idé att hålla koll där.
Makitan med sladd hade jag innan den med batteri. Fungerade mycket bättre enligt mig. OSB sätter jag med klammerpistol. Går mycket fortare. Med kort skruv menade jag den för enkel gips 32 mm. Där funkar den helt OK
men nu hittade jag bandad spånskiveskruv på byggmax, runt 200:- beroende på längd...
då tror jag att jag tar och beställer en sådan, har som sagt en hel del att renovera
då tror jag att jag tar och beställer en sådan, har som sagt en hel del att renovera
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag hade en makita 550 förut men gillade den inte alls... man måste ju ha full spett hela tiden när man skruvar så det är lite annan teknik än att använda skruvdragare.. i den maskin jag hade så ville skruven hela tiden fastna fram i magasinet.. även om jag höll extremt rakt och hade helt ny bits så ville den inte( andra 550 maskiner jag provat har funkat bra så denna jag hade måste varit ett måndagsex)..
har nu en av Festools maskiner och där har allt gått galant, en fröjd att skruva med och sen att man slipper röra på avtryckaren när man ska skruva är ett stort plus, enda minuset med maskinen var att den grävde en lite större grop i plånboken:|
har nu en av Festools maskiner och där har allt gått galant, en fröjd att skruva med och sen att man slipper röra på avtryckaren när man ska skruva är ett stort plus, enda minuset med maskinen var att den grävde en lite större grop i plånboken:|
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Har en Makita 550, inne på mitt 4:e hus med den. Fungerar utmärkt, hade en fein 230 v innan som var långsammare
Har två Makita BFR550, batteridrivna skruvautomater. Funkar utmärkt.
Men visst måste man hålla dom rakt, finns alltid en och annan på byggena som inte klarar det.
Det är också skillnad på bandad skruv, vissa fastnar betydligt oftare än andra.
Av någon anledning så verkar priset på skruven inverka :x
Men visst måste man hålla dom rakt, finns alltid en och annan på byggena som inte klarar det.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
I mitt fall var det som sagt tvärtom, Byggmax bandade fungerade bättre än Essves. Visserligen ingen enorm prisskillnad mellan dessa skruv jämfört med lyxiga och superbehandlade uteskruv.Asås skrev:Har två Makita BFR550, batteridrivna skruvautomater. Funkar utmärkt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag har en Fein och en Makita.
Båda är kass.
Körde en Festool häromdagen. Beställde en igår.
Båda är kass.
Körde en Festool häromdagen. Beställde en igår.
precis beställt en makita dfr550 som jag förstod det var det en nyare modell som klarar större batterier?
för 2300:- har jag inte hittat något som verkar bättre iaf
för 2300:- har jag inte hittat något som verkar bättre iaf
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Jag köpte min efter att läst test i DMH http://www.dmh.nu/dmh-testar-batteridrivna-skruvautomater där den blev testvinnare. Testet är 3 år gammalt. Svårigheten med att fråga är att nästan alla får sina favoriter (så även jag) och är väl inte alltid helt objektiva. Men man kan många gånger få bra tips också som tur är 
Sen låser man sig lite för ett system/märke, jag har idag 10 batterier och 7-8 maskiner (Makita) och det ska väl mycket till innan man köper annat märke då. Måste vara någon maskin som man verkligen behöver och inte finns som Makita eller en konkurrent är överlägsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen låser man sig lite för ett system/märke, jag har idag 10 batterier och 7-8 maskiner (Makita) och det ska väl mycket till innan man köper annat märke då. Måste vara någon maskin som man verkligen behöver och inte finns som Makita eller en konkurrent är överlägsen.