Byggahus.se

spånsug

1. I
    Medlem Nivå 3
    är det nån som provat julas spånsug meec 1500w? är det nåt sug i den låter den mycket? kan man använda sopsäckar eller är det bara speciell säck?finn det nåt bättre i samma prisklass,upp till ca 3000 kr ?

2. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
  3. I
    Medlem Nivå 3
    jaa dom ser ju definitivt att vara från samma tillverkare. till jula kan man ju åka och hämta en duab blir det väl en fraktkostnad sen skall det ju vara slangar o grejor så det kanske inte blir nån stor skillnad.är du nöjd med den du har? har lite grejor plan o rikthyvel o vertikalfräs,det blir så jä... mycket spån överallt.kan man använda plastsäckar?

4. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag är nöjd med den modellen, har inte bytt påse utan tar med hela och tömmer den på återvinningen. Det är lite kraftigare plast så jag tror inte att det är lämpligt att använda vanliga påsar. Det blir ju rätt trist om den skulle gå sönder under drift. ;)

Jag kör min till rikt och planhyveln och det verkar funka trots ganska lång sträcka i slangar och rör, se min tråd här:
    http://www.byggahus.se/forum/verkty...rojekt-automatik-och-rordragning-spansug.html

5. I
    Medlem Nivå 3
    tack för tipsen det får väl bli en av dom varianterna.läste lite på din tråd men där passerar vi min kapacitet och behov.ha ha.trycka på en knapp o få väck spånet så är jag nöjd.skall försöka tillverka lite lister till ett gammalt hus,mest för att det är kul,man kan nog köpa golvlister som är 20 cm höga men det är roligare om man kan tillverka själv.:)

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Vet inte diametern på säcken, men jag kör med två vanliga säckar. Man tar då bara och kastar den inre när den är full.

7. I
    Medlem Nivå 3
    det var kanske ett bra tips om man har den kraftigare fastsatt och sätter en sopsäck inuti.spånet kan man väl hälla under nån häst någonstans!

8. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Duab säljer extra säckar för 50kr/st, då kan man ju fylla ett par stycken innan man åker och tömmer. Påsarna går ju att använda flera gånger.

Tycker nog att säckarna skall vara genomskinliga så man ser nivån så vanliga svarta säckar går bort för min del.

9. I
    Medlem Nivå 3
    jag tar in alla synpunkter .nu vet jag lite mer än innan :)

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Det finns vanliga transparenta säckar, Hos oss är det lika vanligt som svarta då man inte får kasta svarta direkt i brännbart, vilket man får göra med transparent vid sopstationen.

11. pär h
    Medlem Nivå 12
    Om man tittar på duabs fm 300s så är det samma fläkt men större motor. Men det viktiga är att röret mellan fläkt och säck är större så den klarar av volymen den är specad för. För utsuget på fm300 är reducerat till slangen med en svart plaststos om man tog bort den och byggde en kanal som har samma area som utloppet eller en slang och gör om inloppet vid säckhållaren så ökar man sug förmågan på fläkten. Det man även borde göra är att byta motorn och då gärna till 3kv eller så för att fläkten skall klara av att leverera den kapaciteten den har när filtret är fult av spån.

Så slipper man köpa den större modellen med två säckar som tar en massa plats.

12. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Du har säkert rätt i att det går att få bättre flöde Pär men det känns som en ganska ordentlig ombyggnation för att nå dit. Vad tror du att det kan ge för siffror? Hur stor är aeran innan stosen?

Såg den här filmen som jag blev lite inspirerad av:
    https://www.youtube.com/watch?v=awmWxu5v7MI