Byggahus.se

Utmatningsbord Bosch GTS 10 XC

1. parkway
    Medlem Nivå 7
    Behöver ordna ett utmatningsbord till min såg för klyvning av av material. Eftersom jag jobbar själv så är det ju inte helt lätt när saker drar iväg i längd. Vill gärna kunna klyva bitar på 4-5 meter som mest även om vanligaste längden ligger runt1-2,5 m gissar jag. Min första tanke är ju 2 st rullstöd och gärna en bit uppstyvad melaminskiva 30cm bred och 2,5 m lång upplagd mellan dom. Tänker att det blir lättare om det ligger en skiva mellan dom som materialet kan glida på och det blir inget problem med att hitta rätt höjd på den längst bort.

Andra förslag eller synpunkter?

2. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Jag har också en GTS10XC och jag byggde en bänk för att få till dels det du vill med utmatningsbord men också möjlighet till bättre dammhantering och förvaring av prylar till sågen.
    [Modellen till Bosch-sågen är gjord av medlemmen h64 här på forumet]

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    SawStand.jpg

Byggde en hurts med ett sluttande mellanplan eftersom jag ganska snart upptäckte att sågen läcker en hel del damm/spån i kylhålen på undersidan. I mitt fall ansluter jag sågen till en 100mm slang som går till min spånsug så jag skaffade en Y-adapter med 63mm och 100mm anslutningar. En går till sågens inbyggda dammanslutning och en går till det innestängda utrymmet under sågen.

Hurtsen har en skiva som går upp strax bakom sågen, i denna har jag lagt in en Aluminiumskena som gör det möjligt att ansluta diverse tillbehör. På bilden är det ett enkelt utmatningsbord som även används till sänksågen som syns på den MDF-skiva som ligger där. Jag har inte gjort några urtag för att möta spåren i sågen - det är enklare att bra skjuta bordet lite åt sidan när jag skall använda kapsläden.

GTS10XC_bench.jpg

3. parkway
    Medlem Nivå 7
    Först får jag ge tummen upp på konstruktionen. Sedan ett par frågor. Hur långt bak sträcker sig bordet och hur långa bitar känner du dig bekväm med att klyva på det?

4. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Tack, i mitt fall är det bakre bordet cirka 1200mm. Från sågklingans centrum till bordets ände är det 1600-1700mm vilket gör att man kan klyva längder uppemot 3300mm utan att de tippar när de gått igenom fullt. Tyvärr har jag inte möjlighet att såga prylar längre än 3 meter eftersom lokalen är för kort för det. Då jag regelmässigt klyver reglar (härlig ordvits?) på omkring 3 meter är detta i princip byggt med detta i åtanke. Jag använder ofta ett rullstöd på vägen in men det är onödigt om det är smalare reglar som 45x95 men ganska trevligt med större prylar.

• Laddar…
  5. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Badtastex,

Du skulle inte kunna ge lite mer info och lite mer detaljerade bilder? Vad har du för hjul (var är dom köpta?). Aluminiumskenan du pratar om för att fästa utmatningsbordet i, var kommer den ifrån och sen antar jag att du har någon "aluminiumtrack" på själva bordet också.

Köpte samma bordssåg nu i mellandagarna och behöver bygga mig ett bra bord till.

6. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Visst kan jag ta lite fler bilder om så önskas - vilka detaljer är det som önskas bilder på?

Hjulen är inte så exotiska, faktiskt köpta på Jula. Tycker ändå att de är rätt ok. De låser både vridning och rull och de känns rätt stabila. De är väl rätt ordentligt överdimensionerade eftersom de klarar uppemot 100kg/st.
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-...ransporthjul/transporthjul-gummi-plat-322050/

Aluminiumskenan är från Motedis som jag handlade en hel del från vid ett tillfälle. Tycker tyvärr att det är lite ont om T-track-liknade på de vanliga varuhusen. Man kan ju tänka sig att köpa T-tracks från woodworking.se i Partille istället om man bor så lägligt som du...

Bordet har ingen T-track, det är en enkel fururam med en MDF i. Du kan se hur den är fäst i sågbordet på en av bilderna - två tumskruvar som möter bultar som passar i spåret.

Om du vill bygga likadant så kan du ju få Sketchup filen eller en måttsatt ritning som PDF om du inte gillar Sketchup. Bara att skicka ett PM med dina uppgifter.

7. N
    Medlem Nivå 3
  8. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Tack för tipset om woodworking.se, ingen aning om att det fanns! Väldigt bra! Har inhandlat hjul på Jula och gjort egen ritning i Sketchup nu, tänker inte kopiera din, även om det blir något relativt likt!

Tack!

Redigerat 18 jan 2015 23:01
  9. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Om din sketchupfil (mot förmodan) skulle ha hålet för dammutsuget på baksidan utritat så tar jag tacksamt emot det. Sitter och grubblar på hur jag ska kunna mäta in det på ett vettigt sätt. Problemet är ju att när man lutar klingan så följer dammutsuget en cirkelbåge på baksidan. Jag vill gärna ha detta så tight som möjligt då det läcker en del damm här (tror jag).

10. B
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Själva modellen för sågen har jag inte gjort själv och jag tror du har rätt i att den inte innehåller den informationen.

Min bänk tätar inte detta hål mer än sågen själv gör (på min såg siter en plastbit som släpar med har jag för mig. När jag gjorde min dammanslutning så satte jag fast en tuschpenna med fästmassa ("klet") och vinklade sågen för att få till en ungefärlig bana för dammanslutningen. Det slutade dock med att jag sågade upp hålet ganska grovt som ju syns på bilden ovan.

11. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Tack för tipset! Satte fast en tuschpenna i centrum på utsugshålet genom att göra en cirkel i papp med ett hål i mitten där pennan sattes fast. Pappcirkeln pressades sen fast i hålet.

Med hjälp av den uppritade cirkelbågen så passade jag in ett cirkelanslag på rätt radie och fräste sedan en mall.
    Med mallen fräste jag sedan hål i MDF skivan. Tror det blev riktigt bra, får se om den tighta passformen fungerar när jag väl skruvat ihop bänken.

IMG_20150128_150301.jpg

IMG_20150128_154856.jpg